Hur nyttigt!?

Q

Qwerty hopp

Fick vredesutbrott på min medarbetare idag. Klockan 09.00 på morgonen har vi ridit våra första hästar, och han ska släppa ut den han ridit i hagen. Detta sto är klippt och fortfarande riktigt tunnhårig. Visserligen har vi det "varmt" här nere, men en tidig morgon i april då dagg fortfarande ligger kvar i gräset, släpper man väl inte ut en genomsvettig (verkligen genomsvettig - har lätt för att svettas) häst utan täcke!? Först och främst musklerna! Och normalt har hon ju tjocktäcke på sig i stallet under natt-morgon, och nu är hon fortfarande blöt då hon endast är avskrittad ett fåtal min.

Men han lyssnar inte på mig bara för att jag är 15 år yngre än honom, trots att han jobbat här 2 mån och jag 8...vilket är grymt irriterande! Men hur många av er skulle göra så?

Sv: Hur nyttigt!?

Inte jag.. Gå och klaga till "bossen" då? Är det din häst du pratar om föresten?

Ni har väl närmare 20 grader där nu? Och uppehåll och i det närmaste vindstilla?

En genomsvettig häst hade jag aldrig lagt på ett täcke och släppt ut, torkar ju inte så bra med täcke på.

En klippt häst torkar rätt snabbt, framför allt om den får komma ut i solen.

Hästen borde däremot ha skrittats av lite mer innan den släpptes ut, men utan täcke borde den väl överleva?

Senast ändrad av en moderator:

20 grader eftermiddagar stämmer bra, men däremot när jag kommer till stallet på morgnarna vid sju är det ca 5 plus, och 10 grader inne i stallet som just nu är fullt med 10 hästar, jättestor skillnad efter 10.30-11, då smäller det till och blir dövarmt, men innan måste du ha jacka. Uppehåll har vi också, men vindstilla vet jag inte. Storm är det dock inte, men "normal" blåst. Och med täcke menar jag inte regntäcke eller dylikt, vi har ett speciellt täcke med fuktavvisande "fleece"insida och yttersidan är vattenavvisande.

Förstorar du inte upp problemet nu?
Det är inte vinter och hästen har väl nåt att äta i hagen???

AM

Äsch. Tycker att du överdriver, faktiskt. Jag hade nog gjort likadant som din medarbetare. Tror inte att hästen dör av det.

Hade hästen något att tugga på i hagen är risken väldigt liten att den frös, och eftersom den är klippt tar det inte länge innan den torkar.
Varför ska hästen ha ett tjockt täcke att svettas under?

Idag var jag nerom ridskolan, där privathästarna står en och en på små fyrkanter - alla som jag såg med täcke på. Då var det strålande sol, vindstilla och 15 plusgrader.... Det tycker jag är värre än utan täcke.

Gaah:eek: Ni är galna!;) Det jag tänker på är inte om den fryser eller inte, hon är ju en häst! - utan snarare på hur musklerna tar en sån nedkylning. När ni är svettiga och har arbetat hårt inomhus, inte går ni ut och ställer er när det är lite kyligt utomhus efteråt? Jag gör det iallafall inte, jag vill att mina muskler kyls ner långsamt!

Jag håller fullständigt med dig. För övrigt, som vissa tycks anta, behöver man ju inte lägga på ett svintjockt vintertäcke, utan ett svettäcke eller annat som suger upp fukten och torkar hästen.
Sen tar man ju av det.

Skulle ALDRIG i hela mitt liv släppa ut en genomsvettig häst till en hage för att stå stilla och äta i vind, inte ens i JULI ska jag säga.
Är det vinter, svettäcke inomhus, SEN ut när den är torrare med tjockt täcke på. Vår - svettäcke på, ut i hagen om det är varmt annars torka inne, och SEN ut. Sommar, ut i hagen med svettäcke, sen av med det. Höst, samma som vår.

Bädda för stela muskler och förkylningar skulle jag vilja påstå.

Jag skulle inte gjort så. Jag hade skrittat av hästen ordentligt alternativt låta den stå i stallet med svettäcke tills den var torr. Sedan kunde den fått gå ut i hagen utan täcke.

Immer

Fick vredesutbrott på min medarbetare idag. Klockan 09.00 på morgonen har vi ridit våra första hästar, och han ska släppa ut den han ridit i hagen. Detta sto är klippt och fortfarande riktigt tunnhårig. Visserligen har vi det "varmt" här nere, men en tidig morgon i april då dagg fortfarande ligger kvar i gräset, släpper man väl inte ut en genomsvettig (verkligen genomsvettig - har lätt för att svettas) häst utan täcke!? Först och främst musklerna! Och normalt har hon ju tjocktäcke på sig i stallet under natt-morgon, och nu är hon fortfarande blöt då hon endast är avskrittad ett fåtal min.

Men han lyssnar inte på mig bara för att jag är 15 år yngre än honom, trots att han jobbat här 2 mån och jag 8...vilket är grymt irriterande! Men hur många av er skulle göra så?

Jag skulle ha gett hästen en kall dusch innan den fick gå ut, så att den slapp svetten. Men det är jag det.

tack för stödet MaaritK och Immer! :bump:

dessutom råkade chefens fru titta förbi idag när vi precis hade haft ett storgräl till (han släppte ut samma häst på samma vis) och han hade gått iväg för att rida nästa häst. Frun påpekar att vi borde ha täcke på nu, det är inte så varmt. TACK:bow: sa jag då. Sen gick hon och sa det till min kollega:bump: ;) Känner mig jättebarnslig för att hon måste komma och säga till honom, men samtidigt känns det otroligt skönt att få hävda sig nångång också. Jag menar, jag är ändå 20 år och har arbetat här ett år snart (såg nu att jag skrivit fel i #1, jag menade att jag jobbat 8 mån längre än honom :p), varför får man så lite respekt för att man är tjej?

läste en artikel i någon tidning att man inte ska lägga på täcke på en svettig häst fören 2 timmar efter? men jag kanske minns fel...

Ett riktigt täcke skulle jag nog inte sätta på. Skulle antagligen inte sätta på ett täcke alls, men då är det ju mig vi talar om å är hästen svettig så får den en ordentlig avskrittning tills dess att den e torr. Violket går ganska fort när den är klippt.

Jag skulle ha gett hästen en kall dusch innan den fick gå ut, så att den slapp svetten. Men det är jag det.

Samma här...sol, stor hage och fullt med mat. Hästen rör sig över hela och kommer ner i muskeltemperatur i sin egen takt. Det första hon gör att att leta upp bästa jordplätten och där rullar hon sig riktigt ordentligt:cool:

Jag håller också med dig. Inte alls en frågan om att hästen fryser eller ej men hastig nedkylning av muskler är inte bra. Jag hade ställt in hästen tills den torkat.

Upplysningsvis bor jag i Skåne och vi har haft nattfrost och i morse var det inte särskilt varmt. Dock är det stekhett nu och kvalmigt och de djävla flugorna och det äckliga fylet i hagen har satt igång så mina gamlingar står inne i svalkan.

Förstår att du reagerar negativt på det men jag själv är nog på sidan "äh, så farligt är det inte". Visst är det inte bra för musklerna, bara det är ett argument för sig (extra viktigt om hästen har lätt för att få spänningar) men är det en frisk och spänningsfri häst med mat ute så slipper den iaf gå med blött täcke när musklerna blivit kalla.

En tjej som stod i samma stall som mig innan sa att en häst tappar ung 20 % av "värmeskyddet" när den är klippt. Hon hade fott den infon när hon gick sin utbildning på flyinge.

Så nej jag tycker inte heller att det är total katastrof. Hästen är säkert skitglad som kan få rulla sig utan termo på!=) Och om hästen får gå ut i hagen stelnar inte musklerna till heller, dessutom är det sol som värmer hästen även om det är 5 grader ute.

Om man ska vara riktigt petig så varför skrittar man itne av hästen ordentliget istället om man är orolig för spänningar?

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka