Hur mycket ved?

Megs

Trådstartare
Går ni igenom på en vinter?
Kommer att köpa bulk m3, vi värmer huset nästan enbart med hjälp av att elda (dock ganska litet hus på 80kvm).

På ett ungefär alltså.
Går man igenom 5 m3 eller 20 m3?

Sv: Hur mycket ved?

Vi räknar med att elda ca 15 m3 denna vintern. Vi eldar som enda värmekälla och har väl knappt 50kvm boyta att hålla varm för tillfället - men vi har då också 50% helt oisolerat tak, så mycket värme försvinner den vägen. Vi eldar i kakelugn och en relativt modern (2001) kökspanna, båda kopplade till en rejäl murstock. Så vi har nog ganska god verkningsgrad på veden.

Det är ju svårt att gissa vad ni behöver för mängd ved, det beror ju på hur det är isolerat i tak, golv och väggar, vad det är för fönster och vad det är för verkningsgrad på er kamin. Hade det varit en normal svenskt hus skulle man ju kunnat gissa på uppvärmningsenergi i storleksordning 10000-20000kWh per år så där mellan tummen och pekfingret. En kubikmeter staplad ved ger si sådär 1200kWh (beror på hur torr den är och vilket trädslag) om den förbränns i en kamin med 75-90% verkningsgrad. Så då skulle man kunna dra till med att ni har en årsförbrukning på 8-17 kubik ved. Sen har jag för mig att ni hade en riktigt liten kamin och inte är hemma hela dagarna? Frågan är då också hur mycket ved ni hinner elda upp..?

Ja jo..
Isoleringen är det ju lite si sådär med, visst är det isolerat men vi har ganska dragiga en-glasfönster (och ganska mycket/stora fönster).

Kaminen är som du säger ganska liten men värmer riktigt bra, har elden varit på ett par timmar så är det ganska skönt i både vard.rum, hall och kök. Eldar vi i flera timmar, typ på helgerna när vi är hemma, så kan det ibland nästan bli för varmt och man sitter i t-shirt o shorts och svettas…
Vardagar jobbar vi ju och eldar bara på kvällarna.

Ibland kompletterar vi med kolbriketter för de brinner längre (värmer inte riktigt lika bra dock) så att vi iaf kan hålla liv i spisen även över natten eller om vi är borta nån timme.

Vi räknar med ca 30 m3.

Vi har ca 160m2 boyta och eldar även för varmvatten.
Men det beror ju jättemycket på hur kall vintern blir också.

Jag räknar med en åtgång på ca 20 kubikmeter/år.

Mitt hus är på 180m2, välisolerat och med bra fönster. Jag eldar året runt för varmvatten och håller i snitt en innetemperatur på 21 grader. Det är 3 ackumulatortankar på 750 liter/styck. Det blir med andra ord aldrig kallt eller utkylt inomhus (enda gången det var lite småkyligt var när det var -22grader i 5 dagar på rad men det inträffar ju inte speciellt ofta som tur är!)

Men som toughcookie är inne på så spelar ju yttertemperaturen en stor roll, liksom hur mycket det blåser o s v.

Tja, det blir ju inte lika kallt här som i sverige, som max brukar vi få -5 på nätterna typ och nästan aldrig -grader på dagarna.

Sen eldar vi inte för varmvatten heller utan enbart för att hålla temp. uppe på vintern.

men blir det inte lite rått istället? Jag tycker alltid det är så fuktigt i england och det är nästan värre än minusgrader. Eller är det annorlunda på irland?

men blir det inte lite rått istället? Jag tycker alltid det är så fuktigt i england och det är nästan värre än minusgrader. Eller är det annorlunda på irland?

Typ samma, jo, det kan vara fuktigt o rått o tråkigt... fast nu är jag iofs uppvuxen i södra skåne så jag är väl van ;)

Vårt hus är också ca 80 kvadrat med varierande isolering. Nya fönster dock. Vi har bara bott här sen i somras så vi vet inte riktigt hur mycket det kommer gå åt, det har ju varit ganska varmt hittills. Vi har en liten kamin i v-rummet och eldar alltså inte för varmvatten. Än så länge har vi uppskattat att det går ca 2 kubik i månaden när temperaturen ligger runt nollan.

Mitt hus är runt 60 m2 och jag eldar på samma sätt som ni och har också en liten, effektiv kamin. Jag har dock 3-glasfönster, men kattluckan lämnas öppen ideligen (jäkla katt att inte stänga efter sig:mad:):angel:.
Jag gör inte av med mer än 1-2 m3 per vinter och då har jag ju det kallare här än vad ni har.
Jag brukar börja elda i september, men bara då och då. Sen eldar jag fram till april ungefär, det beror ju på hur ruggigt det är.

8-10 kubik då då? Om man räknar med att vi eldar mest nov-feb....

Hmmm...vi eldar visserligen var dag...

**Jag hra precis fått svar från ett ställe som säljer ved, de tar 65€ per kubik och då får man hämta det själv eller så tar de 180€ för 2,5 kubik inkl hemkörning...rena rånet! :eek::mad:
Ska kolla vidare givetvis!

Hmmm...vi eldar visserligen var dag...

**Jag hra precis fått svar från ett ställe som säljer ved, de tar 65€ per kubik och då får man hämta det själv eller så tar de 180€ för 2,5 kubik inkl hemkörning...rena rånet! :eek::mad:
Ska kolla vidare givetvis!

Ja, alltså jag eldar varje dag när det blir vinter. Men bara när jag är hemma då alltså...

UNgefär vad det kostar i Stockholm:crazy::cry:

Är det?:o

Jag ska ändå shoppa vidare här lite tills det är dags att köpa..
Enl mina föräldrar (södra skåne) så betalar de 350-450/kubik beroende på vad för slags trä det är.

Just nu tror jag vi klarar oss med träet som ligger hemma, jag tar pallar från stallet och sågar itu och sen eldar vi kol också.

Vi har eldat fram till igår, då fick vi hem pellets *äntligen* Vi värmer hela huset (105 kvm) + varmvatten. Ingen acc-tank. Väldigt välisolerat hus, behöver inte elda först det börjar gå under +10 grader, annars är innetemperaturen på 18-23 grader!

Vet inte hur mkt exakt, men 1 ggr i veckan har maken kört in ved. Mängden är en lastpall med pallkragar så vedlådan är ca 1 m hög. Veden är av dålig kvalité.

Förra huset, dåligt isolerat och stort, 180 kvm. Panna i köket som värmer halva huset. Eloljeelement på andra halvan. Vi gjorde av med ~13 kubik skjälpmått på ett år.

Vi förbrukar ca 25m3 per år i vårt hus, ca 130m2 stort. Då har vi ca 21 grader varmt. Förbrukningen har gått ner sedan vi satte in ackumulatortankar ,sjuntautomatik (stavning??) och nya element. Förut låg det på ca 35m3/år.
Nästa år åker det dock in en värmepump som ska jobba ihop med vedpannan.

Vi förbrukar ca 25m3 per år i vårt hus, ca 130m2 stort. Då har vi ca 21 grader varmt. Förbrukningen har gått ner sedan vi satte in ackumulatortankar ,sjuntautomatik (stavning??) och nya element. Förut låg det på ca 35m3/år.
Nästa år åker det dock in en värmepump som ska jobba ihop med vedpannan.

Liknande trådar

Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
801
Senast: jemeni
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 624
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 559
Senast: __sofia__
·
Hemmet Vi har en inmurad Keddy insats som har suttit här sedan vi köpte huset. Vi har aldrig varit riktigt nöjda med den. Förmodligen för att...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
9 985
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar