Hur mycket växte Din häst?

polly p

Trådstartare
Tänkte höra hur mycket era hästar växte och ändrade sig från 2½-åring och fram till "färdig" individ då detta verkar väldigt olika.
En del har ju nästan nått sin slutliga höjd redan som i så spröd ålder och andra växer länge..
Tänker väl mest inom halvblod men andra är också välkommna såklart och skriv gärna stammen:).
Har själv bara en "ungis" på 163cm i mkh, men min förra häst var nog omkring 158 i 2½ åldern och mätte 160 på kvalite´n och landade på ca 162cm i mkh- (vallack efter Patrice- Solid.)
Undrar också om någon har teorier om vallacker och ston växer färdigt olika fort då det var en som sade till mig att ston är färdiga höjdmässigt tidigare än vallacker?

Sv: Hur mycket växte Din häst?

Jag hade ett halvblod efter flemmingh-roemer och var 167 som 2 1/2 åring men som var 171 som 4 åring.

Han var hingst fram tom 2 1/2 sen kastrerades han då :)

Min Kuse val. e: Carte dÓr-fullblod var ca 164cm som 2,5 åring. Idag är han 172cm och 4,5 år och har inte vuxit klart ännu.
Hade även ett halvlod(val) förut e: Illusion-Curacao** 170cm som 4 åring och 178 som 7 åring. Inte riktigt till ämnet men i alla fall ;)
Mitt sto(Cardento-fullblod) var 162cm som 2,5 åring och är nu 7 år och 165cm.

Kan ta 2 av mina uppfödningar (halvbröder, dvs u samma sto) som exempel på hur det kan skilja i när de är färdigväxta.

Häst 1 (kastrerad som 3½-åring): e Swift
2 år - 162cm
antesom2-ring012.jpg

4 år - 163cm
antesom4-ring013.jpg

Färdigvuxen - 172cm
DCP01146.jpg

Häst 2 (kastrerad som 2-åring): e Quite Easy
2½ år - 167cm
Picture003.jpg

4 år (färdigvuxen, iaf på höjden) - 171cm (bild lånad av hans nya ägare, därför "censurerad")
challecensurcopy.jpg

Oj, då växte Swift vallacken tio centimeter..Fast Swift var väl själv ganska stor?
Det är roligt att läsa om lite olika skillnader, blir alltid lika fundersam när man till exempel läser annonser "vallack 2½, 155mkh, förväntas bli 178;)..

min förra häst var 170 cm som 2,5 åring. Kastrerad som 2 åring och blev 180 cm som fullvuxen. Stam=Irco Mena-Pontus-Bordeaux.

Oj, då växte Swift vallacken tio centimeter..Fast Swift var väl själv ganska stor?
Det är roligt att läsa om lite olika skillnader, blir alltid lika fundersam när man till exempel läser annonser "vallack 2½, 155mkh, förväntas bli 178;)..

Japp (162cm som 2-åring var med lite god vilja och sprallig häst, egentligen var han nog bara 160-161 cm då :o:angel:), och från det att han såldes som 4-åring (juni) fram till strax före jul samma år så växte han från 163 till 171 cm. Snacka om växtvärk :crazy:;)
Swift själv var 173cm enl blup.se Mamman till dessa hästar (e Stanford) var 160cm, och hennes mamma i sin tur var 162cm och mormor 161cm.

Senast ändrad:

Oj! Finns ju hopp för min lilla häst! Hon mättes till 154 cm nu som 3,5-åring Men hon ser definitivt inte färdig ut i kroppen, precis som din första bild (e.Swift). Hoppas, hoppas...:p

DSC02756.jpg

Har tyvärr ingen riktigt bra uppställd bild...

min förra häst var 170 cm som 2,5 åring. Kastrerad som 2 åring och blev 180 cm som fullvuxen. Stam=Irco Mena-Pontus-Bordeaux.

Och ändå så sägs det att Irco Mena gett små avkommor... Allt är ju relativt, din kanske är ett av de undantag som bekräftar regeln ;)

1.58 som 2,5-åring, 1.66 som 6-åring (växte ända tills dess!).

1,66 som 2,5-åring, 1,70 som 3-åring och 1,71 när hon var 4,5 år i augusti. Tror inte att hon kommer att växa något mer, är större än föräldrarna som är 1,68 och 1,70.

Det var roligt att höra Mitorell då du liksom jag har ett sto..:).
Det verkar ju som dom flesta växer "till sig" en hel del.
Min Loppas jämnåriga hagkompis ligger på ca 169över korset dock 4-5cm lägre i mankhöjden så vi hoppas att hon bara växer i en "ände";)..
Det är intressant att se iallafall, att alla växt men någon som vet om det är vanligare att ston inte växer så mycket mer efter 2½-års ålder annars, då det var en mycket erfaren uppfödare som sade detta till mig?

Jag kan ge lite olika exempel, vissa som är färdigvuxna och andra som troligen växer lite till.
Hingst stor som föl och över 160 + överbyggd som ettåring slut höjd 165 cm. Växte i princip inte alls efter första året på höjden.
Hingst 160 cm som ett åring 165 på treårstesten och 172 på kvalitén Har alltså växt mer mellan tre och fyra än mellan ett och tre.
Sto 159 som tvååring, 160 som treåring och 167 som sjuåring. Dotter till detta stoet 160 som treåring 163 som åtta åring.
Sto 153 på treårs och 156 som åttaåring.
Sto 153 på treårs och 159 i augusti samma år....vilket var i år så ingen vet var hon slutar.

Mitt sto e BH Hertug-Tip Top var som 2 år ca 158 o mäter nu 5 år 164 cm.

Och ändå så sägs det att Irco Mena gett små avkommor... Allt är ju relativt, din kanske är ett av de undantag som bekräftar regeln ;)

Han har gett väldigt varierat i storlek. Har själv haft en Irco Mena som var ca 165 och grannen hade en som var 182cm :eek:

Liknande trådar

A
Hästvård Har en unghingst som är 2 år (arab, f 07, 26 maj). Han har växt som normalt fram tills betet i somras. Han mådde inte bra på betet...
Svar
18
· Visningar
1 870
Senast: Ayarab
·
Hästvård för att göra en lång historia liiite mindre lång:;) min häst är otroligt låg i rang och är ett snart två år gammalt sto. hon är...
2
Svar
32
· Visningar
3 337
Senast: Nethril
·
E
Avel Hej alla uppfödare! Jag skall köpa en 2 åring nu till sommaren men jag tycker alla är så korta i kroppen. Att hästarna fortsätter att...
Svar
6
· Visningar
4 058
C
Avel Har en häst som beräknades att bli d-ponny, 142 cm. Han är idag 1½ år gammal, och mättes sist till 134 cm. Kan det stämma att han...
Svar
4
· Visningar
890
Senast: Cronis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka