hur mycket vågar man rida?

Mjola

Trådstartare
jag har en häst som har ståt ganska så långe pga av att ingen har haft tid med den. ja har även flera att ta hand om. men eftersom min ena häst som ja rider o tävlar har blivit halt o måste tas bort så har ja börjat ridit min nordsvensk för ett tag sen.. o ja vet inte om ja kanske rider den lite för hårt. ja har inte ridit den på ja hon är 17år nu har haft henne sedan föl o hon är inriden kan alla gångarter iaf nu . hon är nog inte rider på ca 7 till 10år. o ja har ridit henne sedan i vintras, :) i början red ja mest ute i skogen tyckte det blev trökigt saknar det gammla med min förra häst men ja skrittade i gång henne där kättrade i backar långturer o sådant. sedan red ja lite smått dressyr på åkern pröva lite travövergångar o lära henne ställa i volter o sådant. det kan hon utan problem nu.. :D ja red fortfarande mycket i skogen. sedan när ja ridit så ett tag prövade ja lite galopp på rkat spår på åkern. o en dag red vi en lång tur vi galopperade långt då. där brukar ja rida ca 1 gång i veckan o långalppera.. nu äre ju så att hon har inte så bra kondis heller så.. ja hon blir heltänkelt jätttte svettig ja red henne i går oo lät henne mest lalla runt o klättrade lite o tog lite galopper. hon blev ändå så jättte svättig. nu har hon ju ganska tjock päls okså men asså ja vet inte hur ja ska få upp hennes kondis? vet ni nå bra saker man kan göra?? :confused: a men sen när ja ridit henne länge nu så har ja så smått börjat hoppa först gillade hon det suväränt men sedan så tog det stopp hon stannade hela tiden tillomed på en bom o ja ramlade till o med av :smirk: o då sltade ja o hoppa red medst i skogn o dressyr sen nu för ett tag sen testade ja i gen. hon formligen ääälskade det sedan dess har hon itne stannar någon ting har hoppat 80oxer m,m hon är suverän! :D tror ni ja rider henne alldees för hårt?? om vi säger så här. hon har ca 2till3 vilodagar i veckan i bland mindre ibland mera. hon står ute på nätterna o inne på dagra pga av värmen. vi brukar rida senare på kvällen mot 8tiden. ja hoppar typ henne 1 till 2 ggr i veckan i bland mindre brukar va ute o skogen o leka runt lite hoppa naturhinder m,m. låter det bra? okså ibland tränar ja lite mera dressyr pass lite hårdare ca 1 till 2 ggr i veckan! o ibland lallar ja runt lite så hon bara får komma ut o röra på sej ;) :p ok i bland då ut o långaloppera. men hur ska ja få upp hennes kondis??? okssen en sak till det är så jäkla mycket bromsar o skit när vi rider finns det nått medel som hjälper mot det? :crazy: helst hemma gjort lättas o billigast... :confused:
hoppas ja får många svar vill värkligen inte rida för hårt på min underbra älskling!! :love:

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 408
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 067
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama