Hur mycket torrhö ska jag köpa???

Jag hade 250-300kilos balar torrhö, nu hade mina hästar fri tillgång ute och då gick en sån åt på i snitt 14 dagar.
1normalfödd liten stor häst och 1 normal- mot lättfödd liten storhäst.

(Vid skitväder gick det åt en bal på kanske 10-12 dagar och vid bra/milt väder/framåt våren tog det 16-18 el tom 20 dagar.)
Hästarna inne natt och där gick den åt en i månaden.
Med väldigt lite spill så ungefär 900 kg/månad på två hästar.

Har själv omvänt 'problem' då vi köper Silage iår och ska räkna på hur mycket jag behöver köpa. Beror ju lite på analysen också är klart.
ja när man väl är inne i hur många balar/kg man brukar ge så är det inte lika jobbigt att bestämma hur mycket man ska köpa :), men när man är osäker på ts så blir det helt knasigt :p.
 
ja när man väl är inne i hur många balar/kg man brukar ge så är det inte lika jobbigt att bestämma hur mycket man ska köpa :), men när man är osäker på ts så blir det helt knasigt :p.
Är det hö så är ju ts ca 84 % men jag skulle räkna på lika mycket som kilo ensilage i alla fall. Blir det för mycket så är det ju bara att börja med de balarna till nästa höst eller som tillskottsfoder på bete nästa sommar. Det är såååå jobbigt när man köper precis lagom och så torkar betet bort i juni och man får jaga som en tok för att hitta hö innan årets skörd är inne :p
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 955
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 183
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 594
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp