Hur mycket torrhö ska jag köpa???

Buck

Trådstartare
Har bara haft hösilage de senaste åren men ska i år köra på enbart torrhö, men funderar på hur mycket jag ska köpa hem, hur hade ni räknat till 2 stora lättfödda halvblod?
Hade förra året 3 hästar och köpte hem 16st 400kg balar med ts på ca 60%, fick 4 st över.
Var ett bra hö iofs så behövde inte ge så mycket hö för att fylla allt.

Kommer köpa direkt från vallen så blir oanalyserat, kommer dock att göra analys själv men då är det ju redan uppe på loftet..

Ger hö ca 8månader om året.

Hjälp :cry:
 
Har bara haft hösilage de senaste åren men ska i år köra på enbart torrhö, men funderar på hur mycket jag ska köpa hem, hur hade ni räknat till 2 stora lättfödda halvblod?
Hade förra året 3 hästar och köpte hem 16st 400kg balar med ts på ca 60%, fick 4 st över.
Var ett bra hö iofs så behövde inte ge så mycket hö för att fylla allt.

Kommer köpa direkt från vallen så blir oanalyserat, kommer dock att göra analys själv men då är det ju redan uppe på loftet..

Ger hö ca 8månader om året.

Hjälp :cry:

7-8 ton nånting :)
 
Jag skulle aldrig ever köpa in stora partier Hö att förvara i 8 mån , utifrån hur svårt det är att numera utifrån allt mildare vintrar osv, förvara Hö på skulle .

Jag hade avtalat med leverantören om du och denne bor nära att du får levererat i mindre upplaga mer månadsvis/alt hämtar månadsvis om det är Hö.
 
Jag skulle aldrig ever köpa in stora partier Hö att förvara i 8 mån , utifrån hur svårt det är att numera utifrån allt mildare vintrar osv, förvara Hö på skulle .

Jag hade avtalat med leverantören om du och denne bor nära att du får levererat i mindre upplaga mer månadsvis/alt hämtar månadsvis om det är Hö.

Hö i balar på skulle? Är inte det bra? :)

Jag brukade hämta ca 100 balar åt gången och balarna vägde väl ca 10-15 kg styck så det gick åt en om dagen ca + kanske en halv :)

Vägde inte höet så himla noga utan gick på känn efter unghästens hull & fri tillgång efter vad hon åt upp, hade dock analys så jag visste ju vart vi låg :)
 
Hö i balar på skulle? Är inte det bra? :)

Jag brukade hämta ca 100 balar åt gången och balarna vägde väl ca 10-15 kg styck så det gick åt en om dagen ca + kanske en halv :)

Det är svårt att förvara 8 månaders förbrukning av Hö på skullar utifrån Klimat pch logarnas förhållanden osv som sagt .

Ditt scenario är ju ett annat ang volymer och förbrukning . Dvs inget problem som jämförelse .

Jag trodde jag tydligt skrev det att jag inte skulle köpa in och förvara Hö för 8 månader ? Utan precis som du gjort då hämta i partier ?
 
Jag skulle aldrig ever köpa in stora partier Hö att förvara i 8 mån , utifrån hur svårt det är att numera utifrån allt mildare vintrar osv, förvara Hö på skulle .

Jag hade avtalat med leverantören om du och denne bor nära att du får levererat i mindre upplaga mer månadsvis/alt hämtar månadsvis om det är Hö.
Har höet på loft med bra luft samt halm både i form av småbalar längst med väggarna samt tjockt lager lös halm både över och under balarna, när jag haft mindre partier för tidig höst/sen vår så har jag inte haft en enda illaluktande bal hö. Halmen jag har där uppe förvaras typ likadant minus lös halm över Och det håller sig fräscht och dammfritt i 2+år.

Så har koll på förvaringen och det håller sig bra mycket bättre här än hos bönder som ställer det i plåtlada på fuktigt betonggolv.

Förvarat torrhö där uppe i 20år och vet hur jag ska sköta det, kruxet nu är att jag vill räkna ut hur mycket jag behöver för mina 2 stora hästar nu när jag inte kommer komplettera med hösilage vintertid.
 
Jag hade räknat minst 15 kg/häst.
Hoppas du har möjlighet till skulltork när du lagt in det iom att du köper direkt från vallen.
Skulltork är enkelt att installera om det skulle behövas.
Hade glömt att det behövdes för nypressat hö :),
 
@Buck men
Som jag säger och du själv även redovisar ? Det är inget problem att förvara mindre partier Hö länge ?

Jag är ledsen om jag uttryckt mig otydligt och/eller du inte förstått vad jag försökt belysa utifrån din ursprungliga fråga .
Att förvara Hö i stora volymer under 8 månader som exempel är ofta svårt som sagt . Därav svar och reflektioner

Ang halm som du redovisar så förstår jag inte varför det tas upp som jämförelse ?
Halm är ju en annan sak och man kan ofta förvara den under väldigt lång tid trots om vädret och skullen är densamma så är ju halm en helt annan sak jmf med Hö.
 
@Buck men
Som jag säger och du själv även redovisar ? Det är inget problem att förvara mindre partier Hö länge ?

Jag är ledsen om jag uttryckt mig otydligt och/eller du inte förstått vad jag försökt belysa utifrån din ursprungliga fråga .
Att förvara Hö i stora volymer under 8 månader som exempel är ofta svårt som sagt . Därav svar och reflektioner

Ang halm som du redovisar så förstår jag inte varför det tas upp som jämförelse ?
Halm är ju en annan sak och man kan ofta förvara den under väldigt lång tid trots om vädret och skullen är densamma så är ju halm en helt annan sak jmf med Hö.
Men TS berättar ju för dig att hen har förvarat hö innan och kommit på bra strategier för att inget skall bli dåligt. Att använda halm för att skydda höbalarna har vi också gjort med gott resultat. Numera köper jag in hö tillsammans med grannen och förvarar på deras höskulle, vi täcker allt med en pressening och vi har inte heller behövt kasera några balar.

Till TS, du får räkna ut en ungefärligt summa och sedan får du kanske lägga på lite extra. Hur mycket som går åt på vintern har ju också med väder och andra faktorer att göra, speciellt hur vädret blir våren -18. Är det bra väder går det att släppa på gräs i april och andra år så får man fodra med hö ändå till juni.
 
Att förvara Hö i stora volymer under 8 månader som exempel är ofta svårt som sagt . Därav svar och reflektioner

Jag köper 12 ton torrhö varje år, det räknar jag som stor volym? Det räcker hela året till fyra stora hästar. Och förvarar det på loftet? Det går utmärkt trots milda vintrar bara man täcker det ordentligt med halm.

Ang halm som du redovisar så förstår jag inte varför det tas upp som jämförelse ?
Halm är ju en annan sak och man kan ofta förvara den under väldigt lång tid trots om vädret och skullen är densamma så är ju halm en helt annan sak jmf med Hö.
Halmen är ju till för att skydda höet. Som TS skriver så lägger man halm runt höet just för att skydda mot fukt. Det var ingen jämförelse

Jag hade avtalat med leverantören om du och denne bor nära att du får levererat i mindre upplaga mer månadsvis/alt hämtar månadsvis om det är Hö.
Men då vill det till att leverantören verkligen förvarar det korrekt. Bor leverantören i närheten är det ju milda vintrar även där och ska man öppna upp det täckta höet och lasta om tex mitt i fuktig period måste det bli större risk att höet tar åt sig fukt än om det ligger täckt på mitt loft?
 
@Buck men
Som jag säger och du själv även redovisar ? Det är inget problem att förvara mindre partier Hö länge ?
Jag är ledsen om jag uttryckt mig otydligt och/eller du inte förstått vad jag försökt belysa utifrån din ursprungliga fråga .
Att förvara Hö i stora volymer under 8 månader som exempel är ofta svårt som sagt . Därav svar och reflektioner

Ang halm som du redovisar så förstår jag inte varför det tas upp som jämförelse ?
Halm är ju en annan sak och man kan ofta förvara den under väldigt lång tid trots om vädret och skullen är densamma så är ju halm en helt annan sak jmf med Hö.
Halm är lika känsligt för fukt som hö. Och som jag skrivit så har jag förvarar stora kvantiteter hö på loftet tidigare år och har bra koll på hur det ska förvaras.
Löspressade Rundbalar håller sig dessutom längre än hårdpressade,och skulle det börja bli dåligt så är det smidigt att ta bort de yttre lagren av balen.

Jag har koll och vet hur svårt det är med hö i Skåne.

Vill bara ha ett hum om hur jag ska räkna.
 
Det är svårt att förvara 8 månaders förbrukning av Hö på skullar utifrån Klimat pch logarnas förhållanden osv som sagt .

Ditt scenario är ju ett annat ang volymer och förbrukning . Dvs inget problem som jämförelse .

Jag trodde jag tydligt skrev det att jag inte skulle köpa in och förvara Hö för 8 månader ? Utan precis som du gjort då hämta i partier ?
Men leverantören förvarar ju också sitt hö på en höskulle...
Men ett hölager behöver tänkas igenom för att fungera bra.

Mitt egenproducerade hö, förvars också på en höskulle, eller mer exakt, i en hölada. Både stora rundbalar och småbalar.

I år använde vi en del två år gamla (skörd 2015) stora rundbalar (vi fick väldigt dålig skörd förra året p.g.a. torka), som stått längst in och tänkta som reserv, det var helt OK kvalitet på dessa balar. Nästan inget mögeldamm alls.

Men utformningen av ladan/skullen spelar ju såklart en del roll. Och så spelar det roll hur man staplar höet.

Har man en regelrätt hötork (torkställning samt fläkt), eller åtminstone har tänkt igenom och åtgärdat hur hölagret är utformat, så fungerar det bra.

Luftning under är bra (t.ex. ett "golv" av lastpallar), eventuellt kan man ha masonit, med den "knottriga" sidan inåt på väggarna, i synnerhet åt den sidan där oftast blåser och regnar från på vintern. Att täcka balarna med ett lager halm är också klokt.
Att inte stapla direkt mot ytterväggen om man har glespanel, utan att lämna minst 50 cm luft emellan är också en god idé.
 
Men leverantören förvarar ju också sitt hö på en höskulle...
Men ett hölager behöver tänkas igenom för att fungera bra.

Mitt egenproducerade hö, förvars också på en höskulle, eller mer exakt, i en hölada. Både stora rundbalar och småbalar.

I år använde vi en del två år gamla (skörd 2015) stora rundbalar (vi fick väldigt dålig skörd förra året p.g.a. torka), som stått längst in och tänkta som reserv, det var helt OK kvalitet på dessa balar. Nästan inget mögeldamm alls.

Men utformningen av ladan/skullen spelar ju såklart en del roll. Och så spelar det roll hur man staplar höet.

Har man en regelrätt hötork (torkställning samt fläkt), eller åtminstone har tänkt igenom och åtgärdat hur hölagret är utformat, så fungerar det bra.

Luftning under är bra (t.ex. ett "golv" av lastpallar), eventuellt kan man ha masonit, med den "knottriga" sidan inåt på väggarna, i synnerhet åt den sidan där oftast blåser och regnar från på vintern. Att täcka balarna med ett lager halm är också klokt.
Att inte stapla direkt mot ytterväggen om man har glespanel, utan att lämna minst 50 cm luft emellan är också en god idé.
Jag har en rad med småbalar halm mot väggarna så det blir en fuktslukande barriär där tak och golv möts och så blir det en halmbals avstånd mellan hö och vägg :).
Har detta runt hela loftet och det märks stor skillnad när man inte haft halmbal mot väggen, då har höbalen varit dålig på vägg sidan och en bit in i balen.
 
@Buck jag vet också hur man förvarar Hö på loge på bästa möjliga sätt även under problematiskt milda vintrar osv så det behöver du inte förklara för mig ;)

Jag kommenterade halmen utöver det, då då skrev att du förvarat halm däruppe i 2 + år osv . Det är ju som sagt mycket lättare och en helt annan sak.
Någon läsare tolkade det tydligen som att det handlade om att du täcker höet med halm och kommenterade , men det var ju inte den halmen eller hur ? :confused:

Summa summarum så det var bara ett råd att det är svårt att förvara stora årsförbrukningar Hö i milda fuktiga klimat, och jag svarade utifrån din originalpost att du bara haft silage senare år och inte är van vid Hö.

Det var ett ärligt gott råd helt enkelt utifrån ditt inlägg .

Om det inte är relevant så ang att beräkna förbrukningen så är det väl inte svårare än att utifrån hästarnas hållning dvs hur du väljer att fodra dem och hur många kilo du bedömer att de i stort gör av med på ett dygn utifrån silaget de ätit hittills , att utifrån partiet du köper in där balarna har en cirka vikt som brukar diffa Max ett par tre kilo/bal , gångra balarna med dagsförbrukningen och slå ut det på 8 månader ?
Att du ev får lite över är ju inget problem om höet håller sig fint på logen ? Då kan du ju fodra med ev restbalar framöver sen ?
I min erf kommer det ju väl till pass tex de sommarnätter/dagar det tex vräkt regn som spön i dygn så hästarna får komma in och torka upp , alternativt det är värmebölja och mycket insekter så de kommer in under dygnet . Då går ju Hö åt ändå - om än i små mängder .
 
Senast ändrad:
Skulltork är enkelt att installera om det skulle behövas.
Hade glömt att det behövdes för nypressat hö :),

Tycker du det alltså är enkelt att installera en skulltork bara sådär ? Men missat att du lär behöva en pga Hö direkt från vallen ? Och van att förvara Hö i stora volymer osv ?
Ok :)
 
Mina ponnyer (en new forest och en shettis, båda åt det lättfödda hållet) äter ungefär två balar/månad vintertid. Vi räknar nio månader september-maj, men det är inte säkert att de behöver äta så mycket de två första månaderna lite beroende på hur sommaren/betet varit och om de fortfarande går ute, men tycker det är bättre att ha tagit i. Tingar av leverantören redan på våren, det vi inte får plats med (får plats med typ sex balar hemma) kan stå kvar hos honom och hämtas senare. Våra balar är nog dock rätt små, runt 300 kilo skulle jag tippa på.
 
Jag hade 250-300kilos balar torrhö, nu hade mina hästar fri tillgång ute och då gick en sån åt på i snitt 14 dagar.
1normalfödd liten stor häst och 1 normal- mot lättfödd liten storhäst.

(Vid skitväder gick det åt en bal på kanske 10-12 dagar och vid bra/milt väder/framåt våren tog det 16-18 el tom 20 dagar.)
Hästarna inne natt och där gick den åt en i månaden.
Med väldigt lite spill så ungefär 900 kg/månad på två hästar.

Har själv omvänt 'problem' då vi köper Silage iår och ska räkna på hur mycket jag behöver köpa. Beror ju lite på analysen också är klart.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 955
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 183
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 594
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp