Hur mycket till 4-månaders föl?

P

peacepipe

Har börjat ge fölet någon näve havre och 1 dl uppblött betfor. Är det för lite? Hon diar ju fortfarande.
 
Sv: Hur mycket till 4-månaders föl?

peacepipe skrev:
Har börjat ge fölet någon näve havre och 1 dl uppblött betfor. Är det för lite? Hon diar ju fortfarande.

Går fölet dygnet runt med stoet?
Har den börjat äta hö/hösilage?
Har du räknat ut en riktig foderstat åt ditt sto?
 
Sv: Hur mycket till 4-månaders föl?

Kraftfoder under tiden som fölet fortfarande diar är för att vänja den att äta det den ska äta senare, och komma upp i den mängd den behöver vid avvänjningen. Vid 4 mån ålder åt min redan två mål kraftfoder på ca 1½ liter/mål (Krafft Breed, soja, havre, betfor) och hö + gräs.
 
Sv: Hur mycket till 4-månaders föl?

min som e 4 ½ äter tyskt foder för fölungar,hon e jätte vacker i pälsen o växer o blir ståtlig. hon diar fortfarande
 
Sv: Hur mycket till 4-månaders föl?

Min är nu 4 månader och diar ju fortfarande.
Men äter även hö, minst ett par kg dag iaf och även:
0.15 kg( 5 dl) Lucern Hack
0.25 kg KrafftPlussGrön
0.1 kg Soja
0.1 kg Betfor

Har räknat ut en foderstat tills han blir 6 månader och ska börja avvänjas.
Den kommer ant att bli.
Ca 4 kg hö, eller mer om han vill ha, vilket han nog kommer vilja, matvrak. ;)
0.3 kg(1 liter)Lucern Hack
1 kg KrafftPlussGrön
0.2 kg Betfor
0.2 kg Soja

Vi har ett proteinfattigt hö, därav mkt proteintillskott, för att komma upp i hans behov och en bra kvot.

Kommer att öka på hans krafftfoder succesivt nu så att han äter av ovanstående foderstat då det är dax att avvänja.

Havre och betfor räcker säkerligen nu så länge han diar om han ser välmående ut. Men sedan då det är dax för avvänjning bör du veta lite mer exakt vad du ska ge, beroende på vad höet har för värden.
 
Sv: Hur mycket till 4-månaders föl?

Lånar knapp! Min åt 0,6 kg breed själv vid fyra mån ålder. Vid fem ökade givan succesivt så att hon till slut fick
1,0 kg breed (eller jag vet det heter grön pluss nu)
0,2 betfor (torr vikt)
0,2 hel havre
Plus fri tillgång till hösilage.

Nu har hon ju iofs en hel del xx och ox blod i sig, så det är möjligt att hon behöver lite extra. Rekommenderade köparen att fortsätta med foderstaten, men har för mig att de bara ger groov på nya stället. Fölis trivdes inte i stallet (blev attackerad och jagad av en valack) så jag fick leta upp nåt annat till henne och köparen...det blev en lösdrift för föl i ung samma ålder istället och där ger de groov. Vet inte hur mycket hon får nu.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
472
Senast: Linda_A
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
521
Senast: Kristall10
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
974
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp