hur mycket tävling innan?

A

armando

Hur mycket hade ni tävlat hoppning och dressyr innan ni började tävla fälttävlan?

Nu -06 ska jag och min häst debutera på tävlingsbanorna och jag vill jättegärna tävla fälttävlan. Men jag är liksom helt grön i tävlingssammanhang. Min häst har aldrig gått fälttävlan men 1.20 hoppning och MSV dressyr.

Vad är lagom att vi ska ha tävlat innan vi debuterar fälttävlan?

förstår ni? :confused:

Sv: hur mycket tävling innan?

Jag hade ridit LA/LA på min första häst innan jag började med ft,
fast egentligen red jag bara terrängritter med honom. Sen lånades
han ut till en tjej och jag köpte en ny häst, som inte har gått så mkt
ft ännu. Den har jag ridit LB/LB med men har inte velat ta ut den
på terrängen pga hennes temperament, och så blev den skadad när
hon började kännas klar förstås... SUCK! Köpte en till häst i våras
och red ett par terrängträningar och sen direkt ut på ft, men det är
ju en rutinerad häst å andra sidan.

Man bör ha ridit höjden du ska hoppa i banhoppningen, en hel bana.
Rida motsvarigheten till nivån på fälttävlansdressyren på vanlig
tävling, samt ha tränat på terränghinder av samma typ och höjd
som du kommer möta på banan. Ha ett hum om hur fort man ska
rida och hur man rider an på olika hinder.

Om hästen har gått 120 hopp/MSV dressyr så bör ni ju absolut klara
debutantklasserna så länge ni funkar tillsammans i terrängen!
Fast det är ju svårt att säga utan att känna hästen, men det låter
ju helt klart som att det inte skulle bli några direkta svårigheter...

Lycka till, fälttävlan är underbart!

hästen låter redan ganska välutbildad o för att hoppa små terränghinder i en debutant är det väl bra att du har tränat lite på typiska terränghinder...;)

Före jag startade min första debutant hade jag startat LA dressyr och LC hoppning på B-ponny. (debutanten var oxå på b-ponny)

Jag hade ridit några hopptävlingar på upp till 110, samt LA dressyr (en gång bara iofs...) innan jag startade min första ft.
Hästen var 6 år och hade gått 4-årschampionatet ft, samt upp till 120 hopp som 5-åring.

På B-ponny hade hästen redan startat många fälttävlan t.o.m. SM så de va rätt "lugnt"..;) Även 1 av c-ponnyerna, som jag lånade å d-ponnyn va rutinerade!! En annan c-ponny som va 5-6 år startade jag bara lokal hoppning på.

Jag hade startat några LB hopp och dressyr (och en hel del i lägre klasser) före min första FT-start, ponnyn hade gått LA med tidigare ägare men ingen terräng.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
536
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 172
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 431
Senast: Mia_R
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka