Hur mycket sover ni? - Utbruten från Träning, hälsa och kost III

Ja det är spännande. Jag har sökt vård för trötthet tidigare och då har vi pratat om sömnen, men läkarna har bara sagt att vi har olika behov och att det är helt normalt.

Själv har jag tänkt mycket kring sömnkvalitet och undrat om jag behöver sova många timmar för att min sömnkvalitet är dålig.. Men jag tror inte det. Jag tycker mig generellt sova bra och jag kan också märka av perioder när jag pga stress sover sämre..
Antar att jag bara har ett stort behov av återhämtning eller väldigt låg tolerans för att känna mig trött 🤣

Vi är kanske så himla olika helt enkelt, men det är verkligen märkligt att ett par timmar i stöten och fem timmar sammanlagt kan fungera för vissa människor medan så mycket som tio krävs för andra. Det är ju inte en marginell skillnad vi pratar om.
Kanske är det andra aspekter i vardagen som inte kommer upp när man pratar sömn.

Jag har otroligt vivda drömmar och lätt för att komma ihåg dem också. Är det någonting som i huvudsak gäller för oss som sover avbrutet/förhållandevis lite, tro?
Har de två någonting med varandra att göra?

Jag fungerar bäst med ca 8 timmar sömn (typiskt 22-06).
På 7 timmar (som är det vanligaste) är jag mer svårstartad, och det förvärras vid 6 timmar.
Under längre perioder är 6 timmar mitt minimum för att arbeta vettigt, periodvis har jag arbetat 18 timmar/dag i uppåt 8-10 dagar och det funkar så länge som jag får sova ca 00-06.

Sömnkvaliteten är oftast god, även under normala omständigheter somnar jag som regel på två-tre andetag och vaknar inte förrän klockan ringer.

Mitt sömnbehov varierar med årstiderna. Jag tänker sällan på sömnbehov, utan mer på behov av dagsljus. Det är också en av anledningarna till att jag vägrar jobba inomhus hela dagarna. Om jag inte kan komma ut de timmar det är ljust under vinterhalvåret, då slutar jag fungera fullständigt.

Jag sover mindre på somrarna. Nu somnar jag oftast någon gång mellan 23:30 och 00:10, verkar det som. De flesta dagarna vaknar jag 5:45 (På helger sover jag till 7, vaknar av mig själv, pigg). Varje gång jag sätter mobilen på väckning så känns det "Åh nej! Snart dags att gå upp!" men när mobilen väl låter på morgonen så vaknar jag vid första lilla pipet och har inget problem alls att komma upp på en gång. Klockan 7 eller 8 börjar jag jobba och det enda som skiljer de "sena" dagarna mot de tidigare är att jag rastar hundarna längre tid då. Annars innan jag ger mig av hemifrån så drar jag på mig kläder, äter en rejäl portion fil + flingor, borstar tänderna och cyklar iväg (och ja, rastar hundarna då, innan frukost).

På vintrarna sover jag mer. Kanske 1-2 timmar mer? Går det inte att få till på natten så blir det en timmes sömn i soffan på eftermiddagen. De vinterdagar som solen inte kommer fram pga tex moln eller dåligt väder så känns det som att jag går i sömnen. Nu när jag äntligen har vettigt jobb med bra anställningvillkor så funderar jag på att ta semester någon gång under den mörkaste perioden för att åka söderut och "ladda batterierna" lite.

Kan tillägga att jag periodvis drömmer mycket, ofta förvirrade drömmar där det händer mycket. Inte så roliga drömmar, men inte mardrömmar heller. Vaknar jag på natten så har jag ofta svårt att somna om.

Har ett stort sömnbehov, vill helst sova 9- 10 h när jag jobbar, men tycker det är svårt att få ihop det. På vardagarna innebär det 1- 2 h sömn på eftermiddagen. Normalt sett tar det en timme för mig att somna på kvällen.
Blir alltid väldigt trött mellan 17- 18 på eftermiddagen och klarar knappt av att hålla ögonen öppna.

Har ett jobb med mycket stress, intryck och höga ljud, vilket gör att jag behöver ta det lugnt efter jobb.
Sover nästan alltid 12 h på helgerna. Är jag mycket stressad så kan jag utan problem sova 14 h och en period när jag mådde kasst så sov jag 16 h.
Sover jag mindre än 7 h kan jag lika gärna bara sova 2 h. Hjärnan blir total knas.

Nu när jag har semester så sover jag runt 8,5 h eftersom jag har möjlighet till att hålla jämn sömn (d.v.s. ingen dag då jag får sova för lite utan har sovit "ikapp" även om det inte ska vara möjligt).
Lägger mig för tillfället runt halv fyra och upp runt tolv. Nu stiger jag upp en- två gånger under morgonen för att ut och kissa hunden men somnar på studs.

Blir väldigt intresserad av att skaffa en fitbit som det har skrivits om i tråden. Har perioder med väldigt mycket drömmar/ mardrömmar och då är det väldigt intressant hur man faktiskt sover.

Går och lägger mig vid tolvtiden och upp vid sextiden, så sex timmars sömn är ganska lagom. Sju timmars sömn om jag är ledig. Mer än så kan jag inte sova.

Liknande trådar

Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 237
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar