Hur mycket sover ni? - Utbruten från Träning, hälsa och kost III

Har sedan 1,5 år en Fitbit för att regga sömnen. Kände mig extremt trött efter traumatisk händelse 2012 som hängt i.

Well, inte så konstigt. Sover c a 5 timmar/natt med ständiga avbrott och dessutom med c a 45 minuter djupsömn/natt. Undrar vad jag kunnat åstadkomma med normalt sovmönster?
Misstolka inte mitt "gilla". Det är rätt bedrövligt hur illa, lite eller säkert stört många av oss sover - men jag håller med om att det vore jätteintressant hur människor skulle må om de fick hitta och kunde leva med sin egen dygnsrytm.

Hur mycket sover ni är, och är ni i stort eller litet behov av sömn? Om ni har ett stort behov, hur löser ni i så fall det med jobb och tider? Särskilt nu på sommaren?

Jag har hela tiden fått höra att jag är lat och morgontrött (hade jag fått sova som jag vill hade jag kanske sovit 23-9) och jag har hoppats att kroppen skulle vänja sig. Men jag är lika förbaskat trött trots att detta är min sjunde eller åttonde arbetsvecka. Nu går jag upp halv sju och det är precis på håret att jag hinner. Ligger i sängen runt 22.30. Vintertid går det säkert att banta ner till 22 eller till och med 21.30, men allvarligt, jag känner mig som en pensionär! Och jag är nästan aldrig klar i stallet förrän runt 20, så jag skulle inte hinna mycket om jag gick och la mig tidigare. Kan man göra nått för att vänja sig, eller är det monumental trötthet som gäller från och med nu? När jag väl är på plats på jobbet är det rätt okej, men fram till dess är det ungefär så jag vill lägga mig ner och dö.
Jag sover 00.30-05.50. Jag önskar att dygnet hade fler timmar!

Jag har stort sömnbehov. På helgerna sover jag ca 24-11. Jag är också kvällsmänniska och kan oavsett hur trött jag är inte sova förän vid 24. Tar ca 1h och somna, sedan vaknar jag varannan timme för att jag är törstig eller måste kissa. Kan ibland ta ett tag att somna om. Mina katter väcker mig också vid 5 och 7 och vill ha mat så jag går upp och ger dem mat. Jag sover väldigt lätt och drömmer mycket.

Mitt schema varierar. Ofta börjar jag 9, vilket är helt ok. Men nästa vecka måste jag upp kl 5. Det känns inte ens värt att gå och lägga mig när jag börjar så tidigt. Kommer garanterat ha svårt att somna och när jag väl hamnat i djupsömn ringer klockan.

Mitt stora problem är att min morgontrötthet ger mig sån ångest. Vill bara att någon ska skjuta mig i huvudet när klockan ringer :arghh:.

Jag tycker att det här är jätteintressant! Vad är det egentligen som gör att vi har olika sömnbehov? Är det livsstil, vanor eller gener?
Kan drunkna i sömndokumentärer på youtube ibland.
Ja det är spännande. Jag har sökt vård för trötthet tidigare och då har vi pratat om sömnen, men läkarna har bara sagt att vi har olika behov och att det är helt normalt.

Själv har jag tänkt mycket kring sömnkvalitet och undrat om jag behöver sova många timmar för att min sömnkvalitet är dålig.. Men jag tror inte det. Jag tycker mig generellt sova bra och jag kan också märka av perioder när jag pga stress sover sämre..
Antar att jag bara har ett stort behov av återhämtning eller väldigt låg tolerans för att känna mig trött 🤣

Ja det är spännande. Jag har sökt vård för trötthet tidigare och då har vi pratat om sömnen, men läkarna har bara sagt att vi har olika behov och att det är helt normalt.

Själv har jag tänkt mycket kring sömnkvalitet och undrat om jag behöver sova många timmar för att min sömnkvalitet är dålig.. Men jag tror inte det. Jag tycker mig generellt sova bra och jag kan också märka av perioder när jag pga stress sover sämre..
Antar att jag bara har ett stort behov av återhämtning eller väldigt låg tolerans för att känna mig trött 🤣
Vet du något om sömnkvalitén? Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att jag vaknar så många gånger som loggen visar, men det känns fullt rimligt.

Sover 3-5 timmar/natt.
Har sömnproblem men kan inte ta melatonin pga ammar. Och två barn tätt ingå varandra båda med orolig sömn gör det inte bättre.

Vill helst sova 6-9 h i sträck utan uppvak.

Min optimala sömntid generellt sett verkar ligga på 7 timmar. Jag kan lätt sova längre än så, men gör jag det blir jag lite mosig i huvudet under ett par timmar på morgonen. Mitt minimum för att fungera är 5 timmar, men det funkar bara någon enstaka natt.

Min optimala tid att vakna på morgonen (efter en normal natts sömn) är kl 8. Då är jag pigg och alert hela dagen, det verkar vara min biologiska gå upp-tid. Men på arbetsdagar går jag allra helst upp 6 (behöver då somna runt 23), då är jag död i huvudet i ca 10 min men sen blir dagen riktigt bra.

Sover uruselt
2-3 timmar ej sammanhängande
Tar sömnmedicin vissa nätter och sover då 3-4timmar
Jobbar 05:30 mån och ons
8:30 tis och 8:00 torsdagoch rullande mellan 05:30 och 9:00 fredagar
Heltid
Helgerna är samma
Men då ligger jag kvar och småslumrar och ibland sover jag på dagen en stund

Jag har ingen aning. Brukar säga att jag saknar dygnsrytm för jag kan utan svårigheter vrida dygnet helt efter eget huvud och kan då sova uppåt 13-14 timmar. Enda fördelen med detta är att jag är helt opåverkad av jetlag.

I övrigt leder det mest till att jag växlar mellan att sova på tok för mycket och på tok för lite. Riktigt vilket sömnbehov jag har vet jag inte. Här inte hittat något bestämt antal timmar som fungerar bättre. Är alltid katastroftrött när jag vaknar men piggnar oftast till inom en timme, oavsett om jag sovit 14 eller 2 timmar.

För att ändå få någon ordning på torpet så har jag anammat 8-timmars regeln och försöker sova 22-06 på vardagarna och att låta bli att snurra till det allt för mycket på helgen. Om detta är rätt eller fel för mig har jag ingen aning om.

Jag har ME (kronisk trötthetssyndrom) så det finns ingen mängd sömn som gör mig pigg. Men har insett att jag mår mycket sämre när jag följer läkarnas råd om att jag ska lägga mig tidigt och gå upp "som folk gör vanligtvis" alltså sova till max 7 på morgonen. I ett år gjorde jag just det och jag mådde SKIT, men jag var så jävla trött på att få höra att det var mitt sömnmönster det var fel på, inte sjukdomen.

Nu sover jag ca 00-09 och det funkar bra. Särskilt nu på sommaren verkar min hjärna uppskatta att få lägga sig när det blivit mörkt ute

Jag har också stort sömnbehov och är jämt trött. Tio timmar och några powernaps är inte ovanligt, ibland sover jag mer. Har sökt hjälp eftersom jag upplever det som väldigt hämmande men jag är fullt frisk.

Har en Garmin och roade mig att kolla upp några dagar och jag är vaken 10-60 min per natt, lättare sömn mellan 3,5-4,5 h. Reagerade är djupsömn som varierar efter hur mycket jag sov den natten. Så den natt jag sov 11,5 h hade jag 7! timmar djupsömn. Vid 10 h ca 5,5 och vid 8 h runt 4 h.

Jag har ett rätt litet sömnbehov, men däremot svårt att gå upp tidigt på morgnarna. 7 h sömn är optimalt för mig, främst inom ramen för 00-07, 01-08 eller 02-09. Har absolut inga sömnproblem egentligen, men jättesvårt att somna före 00 och gå upp före 07....

Jag mår bäst med drygt åtta timmars sömn, då vaknar jag av mig själv och är pigg. Dock ska de där åtta timmarna helst vara samma varje dag, annars vaknar jag ändå vid vanlig tid och är trött. Nu med bebis och tidigare med bebis/småbarn behöver ”ramtiden” för sömnen dock vara lite längre för att kompensera för uppvak.

Sambon sover ett par timmar mindre per natt, vilket innebär oceaner mer av egentid när man har barn. Fuskigt!

Är inte speciellt morgontrött men har ett stort sömnbehov. Optimalt är 9-10 timmar eller mer i perioder. Tyvärr är det svårt att få till och vill därför inte ha jobb där jag börjar för tidigt.

Hur mycket sover ni är, och är ni i stort eller litet behov av sömn? Om ni har ett stort behov, hur löser ni i så fall det med jobb och tider? Särskilt nu på sommaren?

Jag fungerar bäst på en fast dygnsrytm där jag går upp samma tid. Då spelar det inte jättestor roll om jag sover 5 eller 8 timmar. Blir dock inte särskilt påverkad av att sova dåligt (<4 h) några nätter i rad men blir det uppåt en vecka blir jag lite trög.

Optimalt för mig är att sova från typ 23-07 eller 22-06. Nu när jag jobbar treskift och ibland har dygnstjänstgöring behöver jag sova mer eftersom dygnsrytmen blir rubbad och jag sover jättelite vissa dygn. Jag är både kvällstrött och morgontrött men bara jag kommer mig upp brukar det gå bra.

Min sömn har förändrats helt sedan jag fick barn. Före ville jag sova ca 7 timmar för att känna mig helt utvilad + att jag gärna tog en sovmorgon/vecka. Sov oftast hela natten i ett svep, men har alltid haft det besvärligt med insomningen.

Efter att jag blev gravid för drygt 3 år sedan har jag nog inte sovit en enda hel natt. Jag vaknar flera gånger/natt oavsett om barnet sover hos mig eller pappan. Jag känner mig mer utvilad på betydligt mindre sömn nu. Trött blir jag först om den sammanlaga sömnen går under 4-4,5 timmar. Snittar nog 5,5 timmar. Har dessutom blivit morgonpigg! Vaknar i princip alltid före barnet.

Jag är både morgontrött och har stort sömnbehov. Känner mig groggy hela dagen om jag måste kliva upp runt kl 7-8 som är normal arbetstid, och det är oavsett hur tidigt jag lagt mig och hur bra jag sovit. Jag är helt enkelt en nattuggla, funkar som bäst om jag lägger mig vid 01-02 och går upp omkring kl 9-10.

Ungefär 9 timmar måste jag sova för att känna mig riktigt utvilad. Ibland mer beroende på om jag är inne i en dålig period - jag lever med både NPF och post-traumatisk stress, så det kommer skov då jag knappt kan sova överhuvudtaget, och när jag väl somnar så blir det väldigt orolig och stökig sömn. :down:

Oavsett hur mycket jag försöker pressa in mig i en "normal" dygnsrytm så ställer kroppen för eller senare tillbaka sig till mitt vanliga nattsuddande. Tur i oturen att jag pga ovan nämnda NPF ändå inte kan ha ett vanligt jobb, antar jag.

Sover nog de timmarna jag ska men kvalitén på sömnen är nog pissdålig. Vet om att jag vaknar mycket då jag minns det vilket nog innebär att jag troligen vaknar ännu fler gånger när jag inte minns det. Sen sover sambon väldigt oroligt också och pratar mycket i sömnen så det vaknar jag också av.

Liknande trådar

Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 237
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar