Hur mycket sover en häst?

N

Naomi

En stilla undran.
Hittade min pålle snarkandes o sovandes i hagen. Är det någon som vet hur mycket sömn en häst behöver på ett dygn. Våra hästar går på lösdrift och har en stor härlig ligghall med massor av halm. Men... det verkar som om dom bara rullar sej i halmen och dessutom använder den som toalett. Sover hästar mer på vintern än på sommaren? Finns det någon forskning om hästsömn? Nån som vet??

Sv: Hur mycket sover en häst?

Jag tycker mig ha läst lite olika angånde statistik på hur mycket hästar sover, därför låter jag någon annan svara på det.

Det jag dock vet både av erfarenhet och av vad jag har läst så har inte hästar samma dygnsrytm som vi människor. De sprider ut sitt sovande över dagen och sover sällan längre stunder.

Allt sånt tycker jag är ganska individuellt iofs. Vissa hästar verkar sova mer än andra samt på lite olika tider.
Dessutom är det olika hur ofta de ligger ned när de sover.

Mina hästar använder lösdriften att ligga och sova i från det att det blivit blött ute på hösten. Innan dess låg de helst ute...

Om jag skulle försöka kolla när de sover tror jag att schemat skulle se ut ungefär som följande;
En snutt sent på kvällen, en snutt i gryningen, en snutt på förmiddagen/mitt på dagen och en snutt i skymningen.

Jag har också hört att de sover cirka 4 h / dygn... :)

Naomi skrev:
En stilla undran.
Hittade min pålle snarkandes o sovandes i hagen. Är det någon som vet hur mycket sömn en häst behöver på ett dygn. Våra hästar går på lösdrift och har en stor härlig ligghall med massor av halm. Men... det verkar som om dom bara rullar sej i halmen och dessutom använder den som toalett. Sover hästar mer på vintern än på sommaren? Finns det någon forskning om hästsömn? Nån som vet??

Jag förutsätter att hästen är frisk.
När hästar lever ute med andra hästar är dom inte lika avslappnade som i en box. Därav sover dom mindre (på sin vakt) Därför bli dom också tröttare. Speciellt när dom är ovana vid omgivningen. Jag skulle inte oroa mej. Hästen kanske känner sig tryggare utomhus där den har koll. Det ger sig nog, dom sover när de är trötta.
Ps. att dom använder hallen som toalett- Skönt att kissa i halmen... bajsa in reviret...

Jag har hört precis tvärtom, att hästar sover bättre ute när de kan ha koll på omgivningen o spana efter rovdjur, än när de blir instängda i en box. Men jag vet inte, min häst verkar sova bra både ute och inne. Nån som vet? Eller det kanske är individuellt?

Mina hästar som står/stått uppstallad vinterhalvåret, men är ute dygnet runt under sommarbetet, har i överlag gjort likadant under betet.
I regel står dom och sover under natten, vet ej om det beror på att marken blir lite kall här i norr, medans dom gärna under dagen då lägger sig raklång och vilar ett par timmar(varmare i backen??).
Vet inte om det har att göra med att dom är uppstallade mer, och inte van att gå ute nattetid, och känner sig mer trygg på dan, när folk är i farten, eller marktemperaturen.
Har i stort sett varit lika under alla sommarbeten, oberoende av vilka hästar.

De sover i runda slängar 4 h/dygn, fördelat över flera tillfällen per dygn. En sömncykel består av olika stadier och inleds med dåsande. Ca 30 minuter per dag är djupsömn och för att kunna djupsova behöver hästen lägga sig. Hästar som under en period inte kan lägga sig (t.ex. p.g.a. skada) får ett ackumulerat drömsömns-behov som de sedan "sover ikapp".

Det finns en hel del forskning om sömn. Kolla på Hippocampus hemsida, det kanske finns något där!?

Agraff skrev:
Jag har hört precis tvärtom, att hästar sover bättre ute när de kan ha koll på omgivningen o spana efter rovdjur, än när de blir instängda i en box. Men jag vet inte, min häst verkar sova bra både ute och inne. Nån som vet? Eller det kanske är individuellt?

jo men det var ju så jag menade :p ,att dom sover bättre ute i det fria alltså. Men om hästarna inte känner varandra så är dom lite på sin vakt mot varandra. I sin box är dom ju liksom hemma /trygga.

Läste i en engelsk tidning för ett tag sen att det var skillnad på ston och hingstar/valacker hur mkt de sov per dygn..ston sov mindre och hade kortare djupsömn,troligtvis pga att de är "programmerade" att vakta sin avkomma.. intressant!
Kommer tyvärr inte ihåg hur stor skillnaden var.

Tack för rådet att kolla på Hippokampus. Det ska jag göra. För några år sen stod jag och tittade på en islänning som låg och sov och drömde. Det var en varm sommardag. Det var häftigt. Han pustade och suckade och sprattlade med benen. Det var full rulle i drömmarnas land. När han sen vaknade så såg han väldigt förvirrad ut. Han stirrade på mej och fattade ingenting. Gulligt.

Kollade själv på Hippocampus och hittade ett fördjupningsarbete som handlade om olika underlag och var hästen väljer att vila. Där stod även lite allmänt om hästens sömnbeteende och det fanns ytterligare referenser till annan litteratur.

Hade en häst som ofta sov på sommarbetet, raklång, mitt i gassande sol bland alla flugor. Jag brukade tro att den var död varje gång...

Jag tror att det är mycket individuellt hur avslappnade hästar är i box.
Det finns nog vissa grundförutsättningar men sedan har vi ju det att hästar är vanedjur.
Är hästen van vid att det är tryggt i boxen och om det är stökigt i hagen, då sover förmodligen hästen mer i boxen än i hagen

Men som jag sade förut, så fort det blir torrt och varmt i backen (alltså att både lösdriften och marken är torra och varma) så lägger sig mina hellre ute.

Hästar är ena solbadare! När det är soligt ute nu ser man dem stå och lapa sol med "bredsidan" mot solen
Och ni ser väl min användarbild? Det var visserligen i somras, men...

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 469
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 263
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 266
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka