Hur mycket sliter det på hästen...

Undret

Trådstartare
... att ridas i djupsnö?

Det går ju inte att undvika!!! Här är det ca 5 dm snö på gärdena, 2,5 dm snö i skogen, 2 dm snö i paddocken (där jag har trampat upp ett fyrkantsspår + en volt, fö. är det ca 5 dm där med) och det är alldeles för dåligt väglag för att köra till ridhuset, vad gör man då??? :confused:

Alternativen är väl att;
1. Låta hästen stå.
2. Skritta hästen i skogen.
3. Rida varierat, trava och glp i skogen, skritta på gärdena och rida dressyr i de upptrampade spåren i paddocken.

Alt. 1 och 2 är uteslutet, hästen är ett fullblod som måste röra på sig :crazy:

Men hur mycket sliter det egentligen på hästen att rida den i djupsnö i stort sett varje dag en period av året? Det borde ju slita mer på den att bara stå? Eller? Kan ju knappast bara vara jag som har problemet? Eller är det ett problem?

Har ju hört många historier om hur det kan gå men så är det ju med i stort sett allt :crazy:

Sv: Hur mycket sliter det på hästen...

sålänge du väljer in hästen på det är det inga problem.. men man ska juh undvika att gå direkt från barmarksträning direkt ut på gärdet för en lång galopp..
trava/galoppera korta sträckor först bara, så att hästen inte blir utmattad, det är när hästen blir trött som de flesta senskador kommer då dom inte orkar hålla ordning på benen..

Sv: Hur mycket sliter det på hästen...

Invänjd är han allt, här har vi inte sett barmark på vääldigt länge :(

:bow: för svaret...

Liknande trådar

Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 038
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar