Hur mycket skulle ni ge?

M

MischaMir

Här är analys på vårt ensilage:

Ensilage 1:a skörd
Näringsinnehåll till Häst
Torrsubstans 52 % L
Smältbart råprotein 34 g/kg foder L
Energi, foder 5.4 MJ/kg foder L
Kalcium Ca 1.9 g/kg foder L
Fosfor P 1.1 g/kg foder L
Magnesium Mg 0.6 g/kg foder L
Kalium K 9.1 g/kg foder L

Råprotein 102 g/kg Torrsubstans L
Smältbart råprotein 64 g/kg Torrsubstans L
Energi 10.3 MJ/kg Torrsubstans L
Kalcium Ca 3.9 g/kg Torrsubstans L
Fosfor P 2.2 g/kg Torrsubstans L
Magnesium Mg 1.2 g/kg Torrsubstans L
Kalium K 18.4 g/kg Torrsubstans L

Jag fodrar med Krafft grund samt Krafft miner blå och betfor.
Hur mycket skulle ni ge av kraftfodret utifrån denna analys?
Min häst är ett sto, 3 ½ år, 500 kg, normalfödd, normal-fet i kroppen, rids inget just nu, går i hage på dagarna installad på nätterna.
Mvh L :bow:

Sv: Hur mycket skulle ni ge?

Med dom värdena borde du bara behöva ge ensilage och ev lite mineraler, under förutsättning att hästen petar i sig den mängd den behöver förstås.

Har oxå fått fram det svaret, men blev lite fundersam eftersom det känns fel att inte ge ngt kraftfoder...:confused: man brukar ju göra det om du förstår :crazy:
/L

Förstår precis vad du menar, det är många som tänker så... :crazy: Har själv en häst som enbart får grovfoder med bra värden + lite mineraler och det funkar hur bra som helst. Testa att byt ut kraftfodret mot ett par kg ensilage istället...

Men då rider inte du heller då? Ja det kan jag prova..

Jodå, han rids 4-5 ggr/v varav 1-2 ggr i skogen och resten varierat i paddocken 30-60 minuter beroende på vad jag gör.

oj! o han funkar bra på enbart ensilage, det är ju bra..
oftast så övergöder man sina hästar tyvärr, har jag en känsla av :crazy:

Det stämmer som du säger, fetma tycks vara en vanlig "hästsjukdom " i dagens Sverige. Om hästen funkar bra på enbart grovfoder så finns det ingen anledning att ge en massa kraftfoder, om inte grovfodret har dåliga värden förstås. Ditt grovfoder har ju bra värden, så frågan är om du behöver lägga till annat än selen, som inte finns i grovfodret. Lite betfor är ju inte fel att ge när man vill ha nåt att maskera mineralerna med.

Jag ska prova att ta bort kraftfodret, så får jag se hur hon reagerar. Tack för dina svar! :bow:
Mvh /L

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
628
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 241
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 985
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 254
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern