Hur mycket skiljer det

Sv: Hur mycket skiljer det

mufflon4 skrev:
i svårighet mellan Lätt C1 och Lätt B1?
I LC:1 är det 15 m volter i trav, fri skritt, 20 m volter i galopp.
I LB:1 är det serpentiner i trav, mellantrav, ökad skritt, 15 m volter i galopp, mellangalopp.

I LB så är eftergiften "viktigare"(vet ej om jag kan kalla det så, men ni kanske föstår) än i LC...

för varje svårare klass blir kraven på form och samling lite högre

Jag tycker inte att det är svårare att rida en LB:1 än en LC:1 brukar få högre procent i LB:1 oftast....

Det är ngt mindre volter och flera olika tempon som sagt tidigare.

MIn häst är dock en sådan som måste aktiveras och blir bäst på volterna, í LC:1 är det mera "transportsträckor" i LB:händer det mera hela tiden...

Beror nog på vilken häst man har men jag tycker båda programmen ligger på ungefär samma nivå....

Lycka till om du ska börja tävla!!!

Okej, tack för svaren. Det blir Lätt C till att börja med. Tyckte inte det såg ut att skilja så jättemkt, förutom det ni sagt då ;) Men det är väl ett större steg från Lätt B till Lätt A? Eller är det jag som inbillar mig? :p

Tack så mycket :) .Tävlat har jag gjort nån gång innan, men var ett tag sen och hade tänkt komma igång nu. Så det blir klubbmästerskapen på en lektionshäst hehe. :bump:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
531
Senast: Mli
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 161
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hon var både felfri och snabbast i omhoppningen. Det var det lätta. Sedan kom det svåra. – Jag var mer nervös för prisutdelningen än jag...
Svar
0
· Visningar
60
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka