Hur mycket rider ni?

Elzaa

Trådstartare
Jag har en 12-årig D-ponny som reds varannan dag, ganska lätt, när han kom till mig i början av januari. Jag red i början 4 dagar i veckan men är nu uppe i 5 dagar i veckan. I början var det inga hårda pass eftersom att det var fruset ute.
Denna vecka:
Måndag: Vila.
Tisdag: Dressyr ca 50 min.
Onsdag: Uteritt alla gångarter ca 60 min med klättring.
Torsdag: Longering över bommar.
Fredag: Vila.
Lördag: Hoppning 60 min.
Söndag: Uteritt relativt hårt 1,5 timme.

Vad anser ni om mitt schema?
Hur ser era veckoscheman ut? Vad har ni för hästar?
 
Jag har en 5-åring. Försöker överlag att aldrig rida mer än 50 min inkl fram- och avskrittning på ett vardagspass. Tycker det blir för mycket nötande annars, speciellt i dressyr och hoppning. Kan vara ute på längre turer beroende på vilken träning som ska göras, men lägger in flera skrittpauser då. Brukar lägga in ett långpass ungefär varannan vecka, ca 2 tim.

En vecka kan se ut såhär:
Måndag: Uteritt med klättring, ute ca 30 min
Tisdag: Vila
Onsdag: Dressyr aktid tid ca 25 min
Torsdag: Skritt och trav ute, ute ca 25 min
Fredag: Vila
Lördag: longering aktiv tid ca 15 min
Söndag: Promenad ca 15 min

Min pålle går på lösdrift så han aktiverar ju även sig själv mer. Hade annars bytt ut promenaden på tömkörning eller longering.
 
12 åringen går oftast 4 pass vecka ibland 5 gånger, om väder och marken tillåter blir det att rida ute annars blir det inom 4 väggar och tak:p, hade Simba fått bestämma skulle det troligen bli 2 pass dag:grin:

4 åringen jobbas med 3 dagar vecka blandat promenad, handhäst och nu snart löshoppning och ridning.
 
Min nioåring dressyras på bana 4-5 dagar/vecka. Brukar skritta fram en längre sväng om 30-40 minuter inför två av passen. Rider ut en dag i veckan och anpassar hastighet efter underlag, varierar ganska mycket beroende på årstid. På sommaren gillar jag att ta en lång skrittsväng med lite klättring på två timmar en dag i veckan. Hon tävlas på Msv-nivå.

Femåringen jobbas efter principen jobb tre dagar, vila en (inland två dagars vila). Det som funkar bäst är tömkörning, dressyr, uteritt. När träningen kommer trappas upp för henne blir det tömkörning, dressyr, dressyr, uteritt. Hon går ofta som handhäst ute för att effektivisera för mig själv.
 
Båda mina hästar rids nästan varje dag nu när de är uppstallade.

Jag planerar aldrig in någon vilodag, eftersom det ändå blir att de vilar någon dag pga mitt mående. Och blir det ingen vilodag den veckan är minst ett av passen ändå bara en liten skritt-tur, så de jobbar inte ihjäl sig direkt.
Jag har många bollar i luften och får rikta träningen efter vad jag ska tävla. I höstas och i början av året hoppade jag en gång i veckan, vilket jag inte gjort från februari fram tills nu eftersom jag försöker matcha oss mot WE och terräng samt att jag ridit mycket dressyr eftersom jag fick möjligheten att rida för en A-tränare. Snart kommer jag försöka få in lite mer banhoppning igen. Man kan inte träna på allt hela tiden tyvärr :D

Jag skulle gärna ridit ut och galopperat mer, men vi har inte så bra ridvägar och jag har inte hittat nåt bra ridsällskap som vågar rida fort MEN som fortfarande kan kontrollera sin häst. Vill inte ut och galoppera själv pga busig häst :D

Här är ett exempel på hur det ser ut nu under våren:
M - Lugn uteritt, 45m-1h
T - träning för tränare (varierar dressyr, hopp, terräng och WE)
O - Uteritt/longering/promenad
T - Dressyr
F - Beroende på vad som ska göras i helgen blir det dressyr, WE eller bommar/gymnastikhoppning.
L - Lång tant-tur (dvs skritt och trav ej snabbare än tanterna på ryggarna kan skvallra konstant:D), ca 1.5-2h.
S - Tävling
 
6-årigt halvblodssto, tränas och tävlas i hoppning.
Går 5-6dagar i veckan. Då är ett pass ren hoppning och ett pass ren dressyr på ridbana. 3-4 dagar i veckan är vi ute på vägarna eller på gärdet. Då är det mycket trav och galopp. Pass med intervaller och kondition, ett annat där fokus ligger på styrkan (klättring, mängder med övergångar osv) Och ofta ett pass skritt på asfalt. Hon rids ungefär 1timme varje gång.
 
Min femåring rids ca 4-5 dagar i veckan. Brukar rida 2 kortare pass på banan, ca 30 min. Resten rider vi ut och varierar mellan grusvägar och skogsstigar, oftast ca 40-60 min.
 
Min häst gör någonting minst 6 dagar/veckan, ofta 7 dagar/vecka. Utbildad till MsvC dressyr, LC/LB hoppning och H100 FT. 14 år gammal, på pappret i vart fall. SWB - Engelskt fullblod/hannoveranare (inte på pappret, men "vet" vem hans pappa är och vilken ras hans mamma är).
En ganska typisk vecka kan se ut såhär:
Måndag: Vila (någon enstaka gång) annars promenad, longering eller liknande.
Tisdag: Hoppträning på ca. 40-60 cm nivå.
Onsdag: Lite mer ordentligt dressyrpass.
Torsdag: Dressyr, om än inte så hårt som på onsdagen, alt. tömkörning.
Fredag: Dressyrträning på ca. LB nivå, med inslag av rörelser från högre nivåer.
Lördag: Dressyr, inte heller av det tuffaste slaget dock. Övar ofta på det jag gjorde på träningen. Vid enstaka tillfällen blir det tömkörning här om jag inte tömmat på torsdagen.
Söndag: Ordentligt dressyrpass.
 
Tycker ditt schema ser bra ut:). Jag har inget direkt schema själv, men ungefär såhär kan en vecka tänkas se ut för mig och min häst (Kallblod på 17år)
Måndag- Uteritt på ca 40min i alla gångarter.
Tisdag- lättare arbete "jogg" på fältet med större fokus på traven och att få fram en avslappnad och låg form då han har svårt för en kontrollerad trav.
Onsdag- vila.
Torsdag - uteritt med klättring och att han får springa va sig ordentligt, inte så mycket fokus på "formen " och "takten".
Fredag- upphöjda bommar och lite studs/småhinder på slutet.
Lördag- Vila.
Söndag- hoppning (pga hans leder blir det som högst 80cm).
:):):)
 
Min häst gör någonting minst 6 dagar/veckan, ofta 7 dagar/vecka. Utbildad till MsvC dressyr, LC/LB hoppning och H100 FT. 14 år gammal, på pappret i vart fall. SWB - Engelskt fullblod/hannoveranare (inte på pappret, men "vet" vem hans pappa är och vilken ras hans mamma är).
En ganska typisk vecka kan se ut såhär:
Måndag: Vila (någon enstaka gång) annars promenad, longering eller liknande.
Tisdag: Hoppträning på ca. 40-60 cm nivå.
Onsdag: Lite mer ordentligt dressyrpass.
Torsdag: Dressyr, om än inte så hårt som på onsdagen, alt. tömkörning.
Fredag: Dressyrträning på ca. LB nivå, med inslag av rörelser från högre nivåer.
Lördag: Dressyr, inte heller av det tuffaste slaget dock. Övar ofta på det jag gjorde på träningen. Vid enstaka tillfällen blir det tömkörning här om jag inte tömmat på torsdagen.
Söndag: Ordentligt dressyrpass.
Rider du inte ut någonting? :)
 
Rider du inte ut någonting? :)
Tyvärr inte :(
Har väldigt dåliga erfarenheter från ridskoletiden i bagaget - när hästar började skena/kasta sig så fort man kom ut på stallplan m.m. Så detta har skrämt upp mig till att börja med. Sen har min häst (iom att han är till övervägande del fullblod) ganska mycket nerv ute. Inte att han börjar skena, men blir stirrig, spänner sig, stannar och har sig var och varannan meter. Även med lugnt sällskap (det enda jag provat med!) Så det liksom blir dåligt + dåligt. Har försökt några gånger, men det påfrestar båda våras psyken för mycket anser jag. :cry:
Vi har däremot inte mindre än 2 st fina utebanor på anläggningen, en inhägnad i grus och en "fri" med gräs. Dessa använder jag mer än gärna, så mycket det bara går! :D
 
Och min förra häst som är 4år (var 3 fyllde 4hos mig hade hnm ca 1år :) )
Så såg det ut för honom.
Måndag- Uteritt. Avslappnat och lugnt.
Tisdag- vila.
Onsdag- träning för tränare på bana, ganska intensivt för hans ålder.
Torsdag- Vila.
Fredag- "bus" - kravlöst pass på fältet där han får busa av sig.
Lördag- Vila.
Söndag - longering/promenad/nh -lek.
:)
Så han reds 3ggr i veckan och på söndagen blev det mest någon aktivitet där jag stod på marken och vi gjorde något kul tillsammans!
Självklart fick han även längre villor emellanåt (på 3-4v efter inridning, 3v vinter, 3v sommar och nån vecka höst o vår)
 
Tyvärr inte :(
Har väldigt dåliga erfarenheter från ridskoletiden i bagaget - när hästar började skena/kasta sig så fort man kom ut på stallplan m.m. Så detta har skrämt upp mig till att börja med. Sen har min häst (iom att han är till övervägande del fullblod) ganska mycket nerv ute. Inte att han börjar skena, men blir stirrig, spänner sig, stannar och har sig var och varannan meter. Även med lugnt sällskap (det enda jag provat med!) Så det liksom blir dåligt + dåligt. Har försökt några gånger, men det påfrestar båda våras psyken för mycket anser jag. :cry:
Vi har däremot inte mindre än 2 st fina utebanor på anläggningen, en inhägnad i grus och en "fri" med gräs. Dessa använder jag mer än gärna, så mycket det bara går! :D
Åh, tråkigt att du har dåliga erfarenheter! :( Ingen ide att rida ut om det bara blir stressande/jobbigt för er båda! Skönt iaf att kunna träna även ute på fina banor! :up:
 
Åh, tråkigt att du har dåliga erfarenheter! :( Ingen ide att rida ut om det bara blir stressande/jobbigt för er båda! Skönt iaf att kunna träna även ute på fina banor! :up:
Nää, precis! För jag provade en gång, ganska "tidigt" i våran resa att rida ut själv. Vi kom till stallplan :grin:Men sen tänkte jag ändå ge det en chans med lugnt sällskap. Sen efter 7 gånger där det fortfarande var stressat och jobbigt, fast sällskapet var stabilt osv. tänkte jag att jag nog får ge upp det helt enkelt... Det blir helt enkelt inte bra för någon av oss.

Ja, banorna är mycket uppskattade av oss båda! Särskilt gräsbanan, som ligger ca. 50 m från stallplanen (grusbanan ligger brevid ridhuset och har mer "paddockkänsla") har ganska mycket "riktig utomhuskänsla", och använder man hela den ytan, är det liiiite lite som att rida på en åker-känslan typ. Så det är ju bra iaf! :up:
 
Snälla, tala inte om för min häst att hon är 50% fullblod. Hon har inte fattat det själv nämligen. Jag som är en tant på snart 50 år kan rida henne barbacka med enbart grimma och grimskaft ute i naturen.....fast det är jäkligt obekvämt. :D:p
Nej och snälla tala inte om det heller för alla 100% fullblodshästar som går ute i terrängen allmänt både professionellt och allmänt, och ofta är minst lika säkra (medveten underskattning i formuleringen) som x eller y häst :cool:
 
Tyvärr inte :(
Har väldigt dåliga erfarenheter från ridskoletiden i bagaget - när hästar började skena/kasta sig så fort man kom ut på stallplan m.m. Så detta har skrämt upp mig till att börja med. Sen har min häst (iom att han är till övervägande del fullblod) ganska mycket nerv ute. Inte att han börjar skena, men blir stirrig, spänner sig, stannar och har sig var och varannan meter. Även med lugnt sällskap (det enda jag provat med!) Så det liksom blir dåligt + dåligt. Har försökt några gånger, men det påfrestar båda våras psyken för mycket anser jag. :cry:
Vi har däremot inte mindre än 2 st fina utebanor på anläggningen, en inhägnad i grus och en "fri" med gräs. Dessa använder jag mer än gärna, så mycket det bara går! :D
Fast tror du inte att det är en träningsfråga? :)
Min erfarenhet är att det lätt blir en ond cirkel, ägaren rider inte ut så mycket -> hästen blir superpigg, superglad och spattig för allt -> ägaren blir osäker -> håller sig på banan -> rider inte ut mycket. Repeat.

Min syn på saken är att hästen ska vara lika lugn ute i skogen som på banan, eller i alla fall avslappnad. Min unghäst hade aldrig ens lämnat stallplanen när jag fick honom, men jag har gått promenader med honom i över ett års tid och nu är han jätteavslappnad. Ibland får han tokfnatt eftersom det är så roligt ute, men han blir inte stirrig. Nu när vi började rida honom regelbundet blev det tyvärr bara en promenad i skogen per vecka, och jag märkte genast hur mycket stirrigare och svårt han hade att slappna av när han inte fick komma ut.

Kanske något att tänka på? :)
 
Fast tror du inte att det är en träningsfråga? :)
Min erfarenhet är att det lätt blir en ond cirkel, ägaren rider inte ut så mycket -> hästen blir superpigg, superglad och spattig för allt -> ägaren blir osäker -> håller sig på banan -> rider inte ut mycket. Repeat.

Min syn på saken är att hästen ska vara lika lugn ute i skogen som på banan, eller i alla fall avslappnad. Min unghäst hade aldrig ens lämnat stallplanen när jag fick honom, men jag har gått promenader med honom i över ett års tid och nu är han jätteavslappnad. Ibland får han tokfnatt eftersom det är så roligt ute, men han blir inte stirrig. Nu när vi började rida honom regelbundet blev det tyvärr bara en promenad i skogen per vecka, och jag märkte genast hur mycket stirrigare och svårt han hade att slappna av när han inte fick komma ut.

Kanske något att tänka på? :)

Så kan det ju förstås vara! :up:
Nej för tidigare (senaste i raden) som hade honom red ut en del , och han har ju på något vänster lyckats gå lokal H100 FT för några år sedan O_o :cautious:
Men iaf om man skrittar och travar bara så är han tittig och "mesig", så är det bara. Det sa även fd. ryttaren på honom.
Men ja, det kan ju absolut vara något att tänka på för min del! :up:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 001
Småbarn Vi håller på att utveckla gården med bland annat nötdjur. Vi kör det på f-skatt och har andra jobb vid sidan av. Vi har en 3åring och...
Svar
17
· Visningar
2 653
Senast: Emtherlia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 454
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp