Hur mycket regn tål halmen?

Domenico

Trådstartare
Bor nere i sydsverige och för två veckor sedan hade vi kanonväder och bönderna tröskade dygnet runt. Halmen såg kanonfin ut. Nu har det dock regnat en del det senaste och man ser fortfarande en hel del halm kvar ute på fälten.

Halmen klarar väl mer än hö och jag antar att det är skillnad på icke pressad, småbalar, storbalar i rund och fyrkantstyp osv.

Åker förbi ett fält varje dag där det ligger massor av rundbalar (med nätsidan upp) och det ser fortfarande fina ut (iaf på håll) men körde idag förbi på ett annat ställe där de stod rundbalar på ett fält som redan såg gråa ut och de hade iaf inte jag velat använda till min box :eek:. De hade nog iof legat där ett tag då stubben redan var halvt grön :crazy:

Sv: Hur mycket regn tål halmen?

halm tål inte så mycket regn vad jag vet, någon skur eller någon dag och sedan in till tork är nog ingen fara man kanske får plocka bort det yttersta lagret som kan vara lite dammigt.
Men hör av dig hos bonden och säg att just vill ha halm som inte fåttt regn på sig. det är helt klart det bästa tycker jag! Har arbetat med kor och jag vet att om en bal är lite dammig och möglig så tänker man inte lika mycket på det som vi gör med hästarna de är ju så mögel och dammkänsliga, kossorna klarar av det mycket bättre.
Lycka till med att hitta bra halm!

...på ett annat ställe där de stod rundbalar på ett fält som redan såg gråa ut och de hade iaf inte jag velat använda till min box :eek:. De hade nog iof legat där ett tag då stubben redan var halvt grön :crazy:

Mögel är inte bra men samtidigt bör man kanske komplettera dina kommentarer: Balarna kan skilja mycket i färg beroende på sädesslag och om man har vallinsådd. Om stubben är "halvt grön" så kan det finnas två förklaringar: du har en ekologisk bonde som inte besprutat ogräset eller så är det troligast att man har vall insådd i säden. Man sår ofta vallen direkt efter att man sått vårsäden. Vår havrehalm kan vi nog plasta och ge som hö i år eftersom vi sådde in vall som växt nästan mer än önskat!

Vallinsådd i havre och korn är också orsaken varför jordbrukare blir så arga på ryttare som rider på stubbåkrar. Det är nästa års ensilage och hö som blir förstört.

Halm är ju inte alls lika känsligt som hö. Halm som inte är pressat tål en del regn utan problem.

Halm med mycket ogräs i eller från fält som såtts in med vall under är känsligare för då finns mer gräs som möglar och blir som dåligt hö blandat med halmen.

De som låter pressade balar ligga kvar på fälten förstår jag inte dock.

Liknande trådar

Anläggning Har någon plastat in halm som inte är hundra torr (= blandat mkt torrt och en del som inte är torrt). Hur blir sådana balar isåfall ...
Svar
12
· Visningar
2 408

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka