hur mycket protein kan hästen få?

partypinglan

Trådstartare
Hejsan, jag har en 6 årig storhäst efter Chacco Blue som tränas "hårt" inför kommande tävlingssäsong, hon äter just nu Mitavite Cool Performer men skulle behöva bli snäppet piggare och alertare.

tänkte att mitavite och havre går ju att blanda, men sen funderade jag även på Krafft Muskels fodertillskott.
Svårt att svara på såklart men hur mycket protein kan man ge utan att det blir överutfodring av protein?
I Krafft Muskel är det ca 40 % råprotein och i mitavite ca 13 %..

Jag ger ca 1,5 kg mitavite om dagen, tänkte börja ge ca 1 kg havre om dagen och sen har jag hört att de flesta ger runt 0,2-0,3 kg Krafft Muskel om dagen. Hästen väger ca 600 kg.

Någon som har bra koll på foder och tycker det låter någorlunda bra? Har en kunnig tjej i stallet och hon tycker det lät bra men vill försöka kolla med flera ..
 
Överskott av protein ifrån grovfoder är inte skadligt men ett överskott av protein ifrån kraftfoder kan göra din häst svårt sjuk så det ska du vara väldigt försiktig med.
För att kunna avgöra hur mycket protein din häst får måste du ha analys på ditt grovfoder och du måste också veta hur mycket grovfoder din häst äter. Räkna samman hur mycket smb rp (smältbart råprotein) din häst får ifrån kraftfodret hästen får idag och lägg ihop det med proteinet ifrån grovfodret så ser du om du ev. behöver tillsätta något mer. En häst blir inte piggare för att den får mer energi eller protein om dess behov är tillgodosedda utan där är det variation i ridningen som gäller så att hästen tycker att ridningen är rolig och därför gör sitt bästa.

Har tjejen i stallet räknat ut en foderstat till din häst? Om inte skulle jag inte lyssna på henne för det går omöjligt att säga att något låter bra om man inte har alla siffror och har räknat ordentligt på det.
 
Hejsan, jag har en 6 årig storhäst efter Chacco Blue som tränas "hårt" inför kommande tävlingssäsong, hon äter just nu Mitavite Cool Performer men skulle behöva bli snäppet piggare och alertare.

tänkte att mitavite och havre går ju att blanda, men sen funderade jag även på Krafft Muskels fodertillskott.
Svårt att svara på såklart men hur mycket protein kan man ge utan att det blir överutfodring av protein?
I Krafft Muskel är det ca 40 % råprotein och i mitavite ca 13 %..

Jag ger ca 1,5 kg mitavite om dagen, tänkte börja ge ca 1 kg havre om dagen och sen har jag hört att de flesta ger runt 0,2-0,3 kg Krafft Muskel om dagen. Hästen väger ca 600 kg.

Någon som har bra koll på foder och tycker det låter någorlunda bra? Har en kunnig tjej i stallet och hon tycker det lät bra men vill försöka kolla med flera ..

Eftersom hästen (förhoppningsvis) äter grovfoder till större delen så är det också den viktigaste källan till protein. Utan att veta hur mycket protein grovfodret ger är det totalt omöjligt att gissa hur mycket du behöver/vågar tillsätta med andra fodermedel.

Utan en analys hade jag låtit de riktigt proteinrika koncentraten vara, åtminstone i större mängder och kombinationer.

Verkar hästen falla ur i överlinjen trots korrekt träning och bra foderstat i övrigt?
 
Hejsan, jag har en 6 årig storhäst efter Chacco Blue som tränas "hårt" inför kommande tävlingssäsong, hon äter just nu Mitavite Cool Performer men skulle behöva bli snäppet piggare och alertare.

tänkte att mitavite och havre går ju att blanda, men sen funderade jag även på Krafft Muskels fodertillskott.
Svårt att svara på såklart men hur mycket protein kan man ge utan att det blir överutfodring av protein?
I Krafft Muskel är det ca 40 % råprotein och i mitavite ca 13 %..

Jag ger ca 1,5 kg mitavite om dagen, tänkte börja ge ca 1 kg havre om dagen och sen har jag hört att de flesta ger runt 0,2-0,3 kg Krafft Muskel om dagen. Hästen väger ca 600 kg.

Någon som har bra koll på foder och tycker det låter någorlunda bra? Har en kunnig tjej i stallet och hon tycker det lät bra men vill försöka kolla med flera ..
Som andra sagt bör du utgå från grovfoder....och sedan pratar man om smältbart råprotein, inte råprotein . Smältbart i Muskel är 370, mycket bra om det är protein som saknas. Lägg pengarna där istället för på Mitavite där de inte ens anger smältbart på säcken. Har väldigt lite förtroende för Mitavite, deras återförsäljare verkar inte ens ha baskunskaper om foder....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 346
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 979
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 295
Senast: Castellini
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 567
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp