Hur mycket näring i betet nu?

ylvaaskersund

Trådstartare
Jag har två hästar, en travare och en Dponny och dom har fem hektar att tillgå, och dom betar fortfarande! Dom går på lösdrift och har fri tillgång på hö som dom äter med däremellan betar dom. Varför? Har jag ett sånt ruskigt dåligt hö att dom arma krakarna försöker få i sej ngn näring av gräset i snön, eller är det ett naturligt beteende? Och en sista undran, finns det ngn närning i gräset nu? Januari månad, kan det rent av vara skadligt? Ngn som vet? Tacksam för svar!

Sv: Hur mycket näring i betet nu?

Om du har lika kallt som jag har, dvs haft minusgrader i flera dagar (minst), så har nog gräset gått i dvala nu och du kan inte räkna med något direkt näringsinnehåll i det.
Mina pållar har fri tillgång till hösilage i hagen, men de går också och gnager på det gamla gräset. Det är nog ett naturligt beteende, helt enkelt.

Jepp,här är det minusgrader, bor i södra Närke! Men när det blir plusgrader borde ju gräset mögla, fasst det kanske dom inte äter?

Kan gräs mögla?:confused: Har aldrig varken sett eller hört talas om.
I så fall undrar jag också om det är farligt (eller ja, klart det inte är nyttigt, men äter de av det så att de kan må dåligt av det?)

Vi har våra hästar ute på lösdrift året runt, och de äter alltid av gräset, även när de får hö (de har också fri tillgång nu på vintern). Vore ju hämskt om de får i sig massa mögel i så fall.

Jepp,här är det minusgrader, bor i södra Närke! Men när det blir plusgrader borde ju gräset mögla, fasst det kanske dom inte äter?
Inget värde i gräset som du kan räkna med i alla fall. Mycket gammalt gräs (alltså tuvor som torkat och så) kan ge risig mage, vissa hästar med lätt för fång kan vara känsliga mot frostigt gräs. Men det gäller troligen "höstfrost och vårfrost" då gräsets celler sprängs av frosten = näringen kommer i för stora mängder för fort.

Om man som vi fortfarande har grönt gräs då? Alltså det växer väl inte längre (skulle jag inte tro iaf) men det är ju långt ifrån allt som gulnat och vissnat eller hur man ska säg.

Våra hagar är fortfarande till största del gröna, med inslag av gula tuvor.

Hur är det med sånt gräs? Det är ju säkert ingen enegribomb, men finns det någon näring i det?

Samma här. Mina släpptes på bete för tre veckor sedan. De åt absolut inget hö i början, sedan gick det lite i vågor. Nu när plusgraderna kommit har det tagit dem tre dagar att äta upp 13 kg.

Men de får sin kraftfodergiva med proteinfoder, trots att höt (som de då inte använder så mkt) har en kvot över rekommendation.

Senast ändrad av en moderator:

Inget värde i gräset som du kan räkna med i alla fall. Mycket gammalt gräs (alltså tuvor som torkat och så) kan ge risig mage, vissa hästar med lätt för fång kan vara känsliga mot frostigt gräs. Men det gäller troligen "höstfrost och vårfrost" då gräsets celler sprängs av frosten = näringen kommer i för stora mängder för fort.

Ehum, näe. Frostgräs innehåller fructan ett skydd som hindrar gräsets celler från att sprängas. Det är fructanet som är det farliga.

Om gräset inte hade fructan som skydd och cellerna frös sönder skulle gräset dö.

Liknande trådar

Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 542
Senast: Tinuri
·
Foder & Strö Jag har en fölunge som nu är 3 månader och jag har lite funderingar över det här med hur man ska lägga upp utfodringen till honom lite...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 170
Senast: cutty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar