Hur mycket motionerar/tränar ni era 2-åringar?

Centaur

Trådstartare
Och hur motionerar ni dem? Vad anser ni är en lagom mängd motion respektive för mycket/litet?

När mina var två år gick de på lösdrift och behövde inte motioneras av mig. Däremot så gjorde jag saker med dem två gånger i veckan, som att lära dem longering eller gå en promenad för att träna på att vara utan flocken.

Vet ingen som motionerar sina tvååringar i ordets bemärkelse. Jag förutsätter att tvååringen liksom fölungen och ettåringen går i hagar med flock och rör sig större delen av dygnet .

Det är ju i högsta grad träning/motion att gå som handhäst och tömköras också. Båda för huvudet och kroppen. :)

Det är ju i högsta grad träning/motion att gå som handhäst och tömköras också. Båda för huvudet och kroppen. :)
Då misstolkade nog både jag och flera andra din fråga ? Det verkade som du frågade om regelrätt fysisk motion ?

Utöver om du avser det du frågar om nu så är det ju en annan sak . Handhäst och tömköras är väl ypperligt några gånger i veckan då det handlar om utbildning ? Motion är väl inget större ? Den går väl som sagt i hage större delen av dygnet och rör sig med kompisar osv naturligt som ska erbjudas alla unghästar ? Att ta ut den lite lätt utöver det blir en ickefråga om den orkar med/kan belastas "motionsmässigt". Det är ju en 2 åring den ska snart sittas och ridas in?

Över lag hade jag blivit otroligt bekymrad över att ngn unghäst inte skulle orka med lite sånt eller behöva analys hur exakt mycket :( om det är en vanlig frisk individ osv så är ju just motionsdelen i det du avser en total ickefråga . Hur huvudet orkar med får du ju avgöra själv men korta pass är ju grunden. Om det sen är 1 eller 3ggr/vecka eller Vad utifrån individ och dig själv .

Senast ändrad:
Utbilda hästen gör jag när det är dags för inridning :)
Innan det kan hästen ledas och stå uppbunden. Detta är inget jag lär in under specifik träning utan det får man "på köpet" när de hanteras vid verkning, vaccination, hagbyte osv. :)

Bra att denna fundering togs upp.
Ska köpa mig en tvååring och fundera just på detta.:)
Jag är inne på samma spår som de flesta. Vardagshantering, stå i gången, borstas, bli utsatt för saker, promeneras några gånger i veckan. Ibland blir det korta promenader ibland långa beroende på min ork. :p
Jag ser det som en början till muskeluppbyggnad och kondition men mest hanteringsbit att jag ser att hästen lyssnar på mig i alla lägen.

Mina tvååringar går i flock på lösdrift. Hagen är inte jättestor men kuperad. De andra killarna i hagen är inte heller "uråldriga" så de leker och brottas och motionerar sig själva.
Jag har tänkt mig att när vägen har tinat fram helt, ta med dem (en och en) som handhäst till ridhäst, och börja med tömkörning och troligen inkörning av åtminstone den ena tvååringen.

På våren det år min häst var två vardagshanterades hon. Komma in, bli uppbunden, borsta, lyfta hovar. Ett par-tre gånger i veckan gick vi ut på promenader vid handen, för att hon skulle miljötränas och vänja sig vid trafik, kanske 20-30 minuter/gång (givetvis betydligt kortare i början). Hon lasttränades också under försommaren-sommaren det året, i och med att hon aldrig hade åkt transport innan.

På hösten började vi introducera longering och löshoppning, tömkörde någon gång också. Löshoppningen var hon inte alls mogen för i det läget, så vi la ner det projektet och tog upp det igen på våren när hon fyllde tre, då hade polletten trillat ner. Hon vilade från halva november-halva mars, innan hon reds in på våren sen som treåring.

I höstas introducerade vi longering 2ggroch promenad i skogen (ca 15min) 2ggr.
I vinter har han fått åka till ridhus och kuta runt och se hinder och andra saker 3ggr.

nu i vår kommer han tömköras och introduceras för bett. kanske 3grr. Ev. löshoppning.
borstas typ en gång i veckan. Hantera in/ut från hage dagligen.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 622
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 290
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 224
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar