Hur mycket mat?!

Z

Zsaza

Har en liten fundering som jag skulle behöva lite tips på.
Det är nämligen så att i år ska min häst inte få gå på bete som hon brukar (hon blir såååå tjock). Dock så kommer hon att gå i en stor hage med gräs, dock inget direkt bete. Hon ska gå ute dygnet runt.
Frågan är om jag ska fortsätta med samma mängd foder och hö hela sommaren igenom, eller om jag ska minska eftersom hon går på gräs?
Hon är ett halvblodssto på 15 år, 170 i mankhöjd och kraftigt byggd, hon kommer att ridas hela sommaren.
Just nu får hon en liter betfor morgon och 1/2 liter betfor och 1/2 liter lusern på kvällen + en liter havre morgon och kväll. Hon får även tillskott som chervinal, linfröpellets och kalk.
+ runt 2kg hö morgon och kväll.
 
Om hon ska ridas lika hårt som i vanliga fall bör du ge henne samma mängd kraftfoder men minska på höet eftersom hon får gräs. Men om du inte ska rida henne så hårt skulle iaf jag ha gett henne mindre kraftfoder Och Hö för kraftfodret är ju energigivande.
 
Äter din häst 4kg hö per dag?

Det är ALLDELES för lite! Hästar behöver minst 1,2 kg hö per 100 kg kroppsvikt. Det betyder att din häst behöver minst 8-9 kg för att hålla magen i trim.

På "betet" kan du ge henne extra hö om gräset inte räcker. Vid ridning kan hon stödutfodras med tex havre.
 
Ja, vi får verkligen hoppas att det inte är vinterfoderstaten. :crazy:

Men man vet ju aldrig, man har ju hört tokigheter förut.

mvh Jessica
 
jag tolkar det som att hon redan har ändrat vinterfoderstaten, därav 4 kg hö nu....
somsagt, hästen kommer ju att gå på gräs i sommar...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Idag släppte vi på bete och trots att det har sina fördelar innebär det också att det blir betydligt svårare att få i hästen sina...
2
Svar
27
· Visningar
2 650
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 328
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 806
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
822
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp