Hur mycket måste/behöver man äta när man ammar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kalaspinglan

Trådstartare
Sedan jag blev gravid har min aptit försvunnit, i princip helt. Jag har dock ätit hyffsat regelbundet hela tiden. Nu när jag ammar har jag samma problem som tidigare, dvs noll aptit. Efter en banan till frukost runt klockan halv elva, lite äppeljos som dricka under förmiddagspromenaden och middag klockan halv sju (igår bestående av en pytteportion risotto och sallad), så är jag ändå inte hungrig - tvärtom så känner jag mig bara mätt, fullproppad och nästan illamående.

Jag har börjat promenera 2-3 h/dag vilket givetvis innebär att jag förbränner mer kalorier än jag gjorde när jag var strandad i soffan och höggravid. Därför förstår jag ju att jag säkerligen äter för lite mat just nu. Men frågan är som rubriken lyder - hur mycket bör man äta när man ammar för att både mamma och barn ska må bra
 
Sv: Hur mycket måste/behöver man äta när man ammar?

har du ätstörningar?

Om du har det tycker jag du ska söka hjälp för det du äter nu är inte en bra kost för någon vare sig man ammar eller inte.

Skulle tro att bröstmjölken är okej ändå men du kan knappast må bra och om inte annat så lär din kropp ta stryk.

Prata med din läkare och se om det finns något att göra.

Promenera 2-3/h per dag och äta som en pippifågel är ingen bra kombination.

javan
 
Sv: Hur mycket måste/behöver man äta när man ammar?

Sådär var jag också i början - de första två månaderna. Däremot drack jag som en elefant och det är ju egentligen det viktigaste - så inte mjölken sinar. Barnet får ju det den behöver iom mjölken, det är du och din kropp som blir lidande isf.
Så länge du mår bra av att ha det så här dvs är pigg och glad och orkar så skulle inte jag bry mig. Bra sätt att gå ner i vikt av i alla fall ;)

Nu när Ellen är 3 månader är jag däremot hungrig hel akvällarna, inte bra... :eek:
 
Sv: Hur mycket måste/behöver man äta när man ammar?

Hej och tack för ditt svar.

Ja, jag har/har haft ätstörningar - numer hyffsat, periodvis under kontroll. Det är också därför jag nu frågar kring aptiten och hur mycket jag behöver äta. För jag vill absolut inte utsätta min lilla älskling för något dumt. Dessutom vill jag inte att han ska växa upp med en mamma med ett osunt förhållande till mat och motion...
Min BM vet om mina ätstörningar, jag tänkte faktiskt ringa henne i morgon och ställa samma fråga som här.
 
Sv: Hur mycket måste/behöver man äta när man ammar?

Åå, jag är alltså inte ensam om detta med aptiten.. det känns hoppfullt att läsa att den för dig kom tillbaks efter några månader. Jag försöker också att dricka mängder, även om det är svårt att komma ihåg.

Vovven är i alla fall jätteglad åt promenaderna... från en jättetråkig matte som bara låg i soffan, till en aktiv, rolig och busig matte...
 
Sv: Hur mycket måste/behöver man äta när man ammar?

Jag minns att en kompis till mig en gång fick medicin utskriven som stimulerar aptiten. Men jag har ingen aning om det är något man kan äta när man ammar... låter som något för dig i alla fall, du kan ju fråga!
 
Sv: Hur mycket måste/behöver man äta när man ammar?

Jag hade en stor aptit i slutet av graviditeten, men dessförinnan en helt obefintlig. Efter förlossningen så har jag återgått till den obefintliga fasen igen, och tvingar i mig mat nu och då. Om inte annat så tvingar omgivningen i mig lite ;)

Sebastian är 10 v nu, och jag har gått ner till en jeansstrl mindre än innan graviditeten, men vågen står på samma vikt som innan inskrivningen.

Jag är pigg (Ja, nu när han sover hela nätter så är jag det, innan var jag ett vrak :D), orkar promenader med hunden osv, så ingenting känns fel i kroppen i alla fall. BM var lite orolig på efterkontrollen, men hoppades bara på att aptiten skulle komma tillbaka av sig själv..
 
Sv: Hur mycket måste/behöver man äta när man ammar?

Ja du äter för litet för att det skall funka i längden.

Jag helammar och äter frukost bestående av stor portion havregrynsgröt + en smörgås + juice, lunch oftast ris + kyckling + sallad, lagad middag med typ potatis/ris + kött / grönsaker+sallad. Mycket drycker till (juice, saft, vatten).
Ännu på kvällen ett glas kakao (har svårt för mjölk men man behöver kalk då man ammar) + en par smörgåsar och eller frukt om jag ännu känner mig hungrig.

Jag går inte upp i vikt. Inte ner heller. Jag och babyn mår bra.
 
Sv: Hur mycket måste/behöver man äta när man ammar?

Du äter alldeles för lite tyvärr. Gå till barnmorskan på BVC eller läkaren och få remiss till dietist? :idea:
 
Sv: Hur mycket måste/behöver man äta när man ammar?

Om du har lite koll på viktväktarna så lägger de till 10 points på dagransonen om man helammar. Då räknar de ändå med att man går ner i vikt. Det är ganska mycket extra, normalt sett får man äta 18 points om dagen om man väger >70 kg och vill gå ner i vikt.
 
Sv: Hur mycket måste/behöver man äta när man ammar?

Jag har hört (vet inte hurvida det stämmer dock) att om man bantar under amningen bildas gifter i kroppen som barnet får i sig via bröstmjölken.
Antar att det blir samma effekt om man tappar aptiten, slutar äta och fortsätter att motionera.
Prata med någon på BVC.

Klipper in från sjukvardsradgivningen.se:

"Även om man äter som vanligt kan man gå ner i vikt. Det är en naturlig viktnedgång som man inte behöver oroa sig för. Däremot bör man inte banta aktivt under amningsperioden eftersom man har miljögifter lagrade i kroppsfettet och de frigörs vid bantning och kan gå över till bröstmjölken."
 
Sv: Hur mycket måste/behöver man äta när man ammar?

Tack för alla svar.
Jag träffade distriktssköterskan igår på öppna förskolan och pratade lite med henne där. Hon gav mig lite tips och råd, och jag ska försöka att följa dem - dvs göra matschema, äta på hyffsat regelbundna tider, ha färdigbredda smörgåsar i kylen och framför allt äta i lugn och ro när Filip sover.
Så nu sitter jag framför datorn och äter köttbullar och potatis efter en skön morgonpromenad (läs: lunchpromenad).
 
Sv: Hur mycket måste/behöver man äta när man ammar?

Jag åt hur mycket som helst, så fort jag kände mig lugn tillräckligt för att få ro att äta.
Dvs känner jag mig stressad eller orolig så försvinner min matlust totalt.
Men när jag är lugn och avkopplad så kunde jag äta hur mkt som helst, och ofta. Egentligen åt jag nog konstant, sambon laddade upp med lättfixad mat och småplock(tex nötter och vindruvor) innan han gick till jobbet och sen låg jag och bebin framför TV:n och åt.:D

Det låter lite märkligt att du inte är hungrig alls?
 
Sv: Hur mycket måste/behöver man äta när man ammar?

När båda mina var nyfödda tappade jag aptiten helt.
Var aldrig hungrig eller sugen på nåt.
Försökte dricka så mycket jag kunde och äta åtminstone ett mål om dagen. Fick väl ner nån potatis iaf.
Det höll i sig några månader.

Min första son gick upp i vikt massor, så han fick verkligen i sig allt han behövde.
Andra sonen gick inte upp alls lika bra, men det tror jag inte berodde på att jag inte åt så bra.
Jag gick ju ner alla extra kilon som jag hade samlat på mig.
Det är väl därför man går upp i vikt innan, så man har reserver.

Nu är min andra son 7 månader, och min aptit är nog normal.
Äter dock fortfarande alldeles för mycket choklad.
Men går varken upp eller ner i vikt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp