Hur mycket linfrön ska man ge

L

Larnqvist

Jag har gett min häst betfor sen jag köpte honom men funderar nu på att ge han linfrön ist pga att han blir så pigg på betforet. Hur mycket linfrön ska jag ge och hur mycket kokande vatten ska man skolla de i? Som betfor?

Tacksam för snabba svar :bow:

Sv: Hur mycket linfrön ska man ge

Jag har gett min häst betfor sen jag köpte honom men funderar nu på att ge han linfrön ist pga att han blir så pigg på betforet. Hur mycket linfrön ska jag ge och hur mycket kokande vatten ska man skolla de i? Som betfor?

Tacksam för snabba svar :bow:

Normalt är väl ca en halv till en dl. Men det är bara att skölja bort melassen från betforn innan du ger den så får den bara i sig fibrerna, är den fortfarande för pigg är hästen helt enkelt sån av natuern, eller så är det nåt annat fodermedel eller för lite grovfoder som gör det. :)

Vad jag vet så är betfor snabb energi=) Dvs ge honom det bara efter du ridit eller några timmar innan. Blöt även upp det med mycket vatten som du sedan häller ut. Då den mesta energin finns i vattnet. Ang Linfrö så vet jag tyvärr inte! Varför vill du ersätta Linfröoljan mot betforen?

Har fått för mig detta men rätta mig gärna om det är fel!

Melassen som finns tillsatt i betforn är snabba kolhydrater, snabb energi. Själva betfibrerna smälter hästen långsammare och är bra för magen. :)

Melassen som finns tillsatt i betforn är snabba kolhydrater, snabb energi. Själva betfibrerna smälter hästen långsammare och är bra för magen. :)

Precis som jag har fattat det och därför får min bara betfor några timmar innan ridning eller efter ridning=) Snacka krutpaket annars. Men annars kan man som sagt bara blanda med mycket vatten och sedan hälla ut det.

Jag ger 1.5 dl linfrö/dag
Häller på ca 4 dl kokat vatten.
I stortsätt allt blir slem.

Vad jag vet så är betfor snabb energi=) Dvs ge honom det bara efter du ridit eller några timmar innan. Blöt även upp det med mycket vatten som du sedan häller ut. Då den mesta energin finns i vattnet. Ang Linfrö så vet jag tyvärr inte! Varför vill du ersätta Linfröoljan mot betforen?

Har fått för mig detta men rätta mig gärna om det är fel!

Linfrön och linfröolja är väl inte lika, Eller??
Har som sagt hört att man kan ge linfrön ist för betfor. Vill komma åt magen/tarmarna. Hästen älskar betfor så jag kanske ska lunga mig att byta utan testa hälla ut betforvattnet först. Tack snälla ni för alla svar. :laugh:

Jag ger min häst linfrögröt varannan dag 3dagar i veckan(mån, ons och fre). Då tar jag 1dl malda linfrön, 1 liter uppkokatvatten, 1dl melass, låter detta dra minst 10min och därefter 1liter vetekli och rör i hop allt till en gröt. Mycket uppskattat av hästen och man får en glansig och fin häst plus att allt är bra för hästens tarmar.
Anledningen till att man ger det bara varannan dag är att dom dagarna man inte ger ska man ge morötter för att jämna ut syra balansen.

Linfrö 1dl Melass 1dl blanda med en liter kokhett vatten låt stå i minst 10min sen 1liter vetekli...så gör vi i stallet linfrögröt och det är hemskt uppskattat av pållarna..;) Om du inte vill ha sockret från melassen så är det ju bara att strunta i den...

Glömde skriva att detta ska dock endast ges varannan dag och de andra dagarna ska hästen få morötter då för att jämna ut balansen mellan surt och basiskt

Man ska jämna ut syrabalansen i tarmen då det ena är surt och det andra basiskt, man vill ju ha ett naturligt PH värde

Var har du läst det där om syrabalansen? har jag aldrig hört.

Man ska jämna ut syrabalansen i tarmen då det ena är surt och det andra basiskt, man vill ju ha ett naturligt PH värde

Jag har mkt svårt att tro att det du ger skulle kunna ha ngn effekt på pHvärdet i systemet. Jag kan inte ens avgöra vilket av det, blandningen eller morötterna som skulle vara vilket surt eller basiskt. Surhetsgraden regleras och är olika på olika ställen. Men en viss del av magsäcken tex har ett mkt lågt pHvärde som definitivt inte påverkas av det du skriver. Det har jag svårt att tro (utan att kolla det någonstans.)
Dessutom kan jag inte tänka mig att efffekten om det nu skulle bli ngn skulle stanna kvar ett helt dygn. Den som påstår detta har nog inte helt koll på läget.

Senast ändrad:

Kan man köpa linfrön på mataffären eller måste jag köpa det på någon foderbutik??

Tack för alla svar

Finns både i affären (1 kg, 17 kr) eller på GG.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24