Hur mycket krafft muskel kan jag ge fölet? Maxgiva?

sommarvind

Trådstartare
Då våra analyserade foder i närområdet är av urkass kvalité så fodrar vi nu med ett oanalyserat men istället av mycket god kvalité. Jag har unghästar och ger fri tillgång på grovfoder, utöver det fodrar jag med lusernpellets och krafft muskel för att gardera proteinbehovet. Utöver det får dom även mineraler och Emin B.

Jag har ett ardennerföl på 11 månader som gissnigsvis ligger på en vikt kring 300 kg. Hon får ca 2 kg lusern och 3 dl krafft muskel som proteintillskott. Jag undrar igentligen bara om jag kan ge mer muskel? Hur mycket muskel kan man ge utan att det kan bli skadligt? Någon som har koll? Föredrar att använda mig av just muskel då man inte ska behöva ge så mycket då jag föredrar att foderstaten består av mestadels grovfoder.

Senast ändrad:
Sv: Hur mycket krafft muskel kan jag ge fölet? Maxgiva?

Det är ju svårt att säga utan att du har en analys på höet. Du vet ju faktiskt inte om det är mycket eller lite protein i det om det inte är analyserat. Så det är ju inte ens säkert att du behöver lägga till något protein.

Hur som så får min 0,5 kg krafft muskel om dagen men det är ju baserat på vad som behövdes utöver hans grovfoder.

Nej precis. Jag har ingen aning. Mig veterligen så ska inte för mycket protein vara skadligt, iallafall inte till en växande individ. Det som kan hända är väll att hästen blir fet? Så det får man ju reglera. Det är ju i huvudsak protein just muskel innehåller och inte så där jättemycket annat. 0,5 alltså. Hur mycket väger din fölunge och hur gammal är den?

Senast ändrad:

För mycket protein kan vara skadligt SÄRSKILT till en växande individ.

Har man växande hästar är det extra viktigt med grovfoderanalys, och vill man ge proteinfoder av den kraftiga typen som t ex Muskel hade jag absolut velat vara säker på att det inte blir ett överskott p g a kraftfodret. Det finns ju en rad sjukdomar, varav några dödliga, som uppstår p g a proteinöverskott.

Jag menar givetvis inom rimliga mängder. Jag har alltid haft tron om att det är svårt att ge för mycket protein så att det blir skadligt. Men jag har lärt mig att sålänge proteinöverskottet kommer från grovfoder så är det inga dåliga överskott? Lusern är ju också grovfoder och om jag räknar att man 100 g muskel per 100 kg häst kan det bli skadligt då menar du? Det innebär ju att mitt föl får 300 g onaturligt tillskott skulle det vara skadligt? Jag är för grovfoderanalyser. Men denna vinter har erbjudit värdelöst hösilage med stora mögelpartier. Det gjorde det ganska enkelt att välja bort. Känns som om den hygieniska kvalitén får gå före analysvärden.

Senast ändrad:

Protein är alltid protein oavsett om det kommer från grov eller kraftfoder. Det finns dock mer eller mindre lättsmält protein.
300g borde vara ok att ge, men till ett föl skulle jag hellre välja analyserat foder (förutsatt att det är ätbart, även om kvalitén inte är optimal) och sedan ta bort de dåliga partierna, och räkna ut en bra balanserad foderstat, istället för att famla i blindo och blanda in så pass starka fodermedel som krafft muskel ju faktiskt är.
Det är stor skillnad på lusern och krafft muskel så du skulle bli tvungen att ge avsevärt större mängd lusern för att komma upp i samma proteinmängd som en normal giva muskel.
Muskel lanseras väl också mest som ett akutfoder, till hästar som fallit ur eller på något sätt (sjukdom, ålder, hårt arbetande o.s.v.) behöver större mängder lättsmält protein (det är potatisprotein i muskel) än vad vanliga fodermedel kan ge, till föl och unghästar är det väl fortfarande lusern och groov alt groov plus som är det bästa att ge, om man nu inte har ett extremfall. Har du nu ett grovfoder som jag citerar från inlägg #1, "är av mycket god kvalité", så ser jag ingen som helst anledning att lägga på muskel utöver lusernen.
Det bli ju kaka på kaka och för mycket kakor mår ingen bra av....

Som Lovisaeleonora skrev, kan det bli riktigt otäcka följder av proteinöverdos.

Senast ändrad:

OM du ger kraftfoder och får ett proteinöverskott kommer ju överskottet alltid från kraftfodret. Och det blir en förgiftningsprocess i tarmsystemet, se bl a Baron Gruffs sjukdom.

Ska man ge så starka proteinkoncentrat tycker jag att man definitivt ska ha koll på totala mängden protein i foderstaten.

Förutom det olämpliga att ge sådant proteinrikt foder utan analys är hårdheten på pelletsen. Muskel är ju stenhårda och stora, jag skulle inte ge det till ett föl/åring. Skulle jag behöva ge mer protein och kanske energi också skulle jag välja Föl. Små goda pelletsar!

Förutom det olämpliga att ge sådant proteinrikt foder utan analys är hårdheten på pelletsen. Muskel är ju stenhårda och stora, jag skulle inte ge det till ett föl/åring. Skulle jag behöva ge mer protein och kanske energi också skulle jag välja Föl. Små goda pelletsar!

Visst är Kraffts produkter är hårda, kan ge skador på tänderna :(

Dessutom suger dom åt sig en väldigt massa vatten, stor risk för otrevlighetr i samband med utfodring.
Jag blandar alltid ut med vatten.

Jag är oxå skeptisk till att fodra med proteinfodermedel i blindo men till en växande individ skulle jag absolut vilja veta mineralstatusen så att hästen har goda förutsättningar att utveckla muskler och skelett utan risk för framtida skador.

Anledningen att vi har velat ge kraftfoder är att fölet lätt har tappat i vikt och det borde väl inte indikera att hon får för mycket protein? När vi fick hem henne i vintras gjorde vi ett kolla masken prov och avmaskade henne för de måttliga mängder mask som fanns så vi har uteslutit att det är parasiter det beror på. Att vi valde muskel berodde dels på att vi inte ville ge för stor mängd kraftfoder eftersom muskel innehåller mycket protein. Dessutom innehåller inte muskel så mycket stärkelser om man jämför med vissa andra proteinrika kraftfoder. Vi ger alltid kraftfoder i pellets uppblöttat med vatten så det snarare har blivit en "gröt".

Frågan är ju dock hur vi ska göra eftersom det har varit omöjligt att få tag på ett bra foder som varit analyserat. Vi har avverkat flera leverantörer av grovfoder i vinter på jakt efter ett foder som haft bra hygienisk kvalité. Det hösilage vi ger nu är väldigt fräscht och det har varit väldigt små mängder mögel. Eftersom vi inte har tillgång till någon analys måste vi fodra med ögat och hästen behöver något utöver grovfodret. Någon som har något förslag alternativ? Själv funderar jag på att ersätta med lusern istället för att slippa kraftfoder helt.

Varför gör ni inte analysen själv? Det gör vi om det inte är gjort från början.

Men kan du inte skicka in en analys? Det brukar inte ta så många dagar att få svar och den kostnaden kan det väl vara värt istället för att fodra i blindo? Jag brukar skicka in min analys själv.

Därför att det är stora rundbalar av hösilage och han vi köper av kan inte garantera att det är från samma vall. Det enda han har sorterat efter är om det är första eller andra skörd och torrsubstans. Vad jag har lärt mig angående analys så behöver man göra en analys per vall och tid på sommaren för att man ska få ett överensstämmande resultat. Vi vet att det är första skörd men från vilken vall det är vet vi tyvärr inte.

Vi har gjort egna analyser förr på småbalar av hö men vi har då varit noggranna att det är från samma vall och slaget vid samma tid.

Där vi bor har det varit väldigt svårt att få tag på grovfoder i allmänhet och analyserat i synnerhet under hela vintern.

Nej precis. Jag har ingen aning. Mig veterligen så ska inte för mycket protein vara skadligt, iallafall inte till en växande individ. Det som kan hända är väll att hästen blir fet? Så det får man ju reglera. Det är ju i huvudsak protein just muskel innehåller och inte så där jättemycket annat. 0,5 alltså. Hur mycket väger din fölunge och hur gammal är den?

Min blir tre i sommar och vägde 294 kg när han vägdes på våg i helgen.

Anledningen att vi har velat ge kraftfoder är att fölet lätt har tappat i vikt och det borde väl inte indikera att hon får för mycket protein?

.

Nu har ju växande hästar ett ganska stort proteinbehov. Men det behöver inte vara för lite protein som är anledningen att ditt föl har tappat i vikt. Det kan egentligen lika gärna vara brist på energi i foderstaten.

Det som kan hända är tyvärr mer än att hästen blir fet, den kan bli uppdriven med, få ett alldeles för provocerad tillväxttakt. Vilket kan leda till en rad problem på både lång och kort sikt.

Man måste ha klart för sig att en växande unghäst har större näringsbehov än en vuxen häst med samma vikt. Särskilt protein- och mineralbehovet är mycket högre.

Det är klart att man måste ha en analys av sitt grovfoder. Detta är särskilt viktigt när man har unghästar. Det är dock inte farligt att ge proteintillskott till unghästar. Hästar blir inte sjuka av ett proteinöverskott. Man får ge väldigt stora mängder lättsmält protein för att den s.k. Baron Gruff-sjukan ska uppkomma. Förmodligen är det flera andra faktorer än ett stort proteinöverskott som leder till Baron Gruff-sjukan. Hittills har det vad jag vet endast drabbat travhästar och dessa hästar har inte världens bästa hästhållning utan utsätts för en rad stressande situationer.

Den rekommendation som man gav efter Baron Gruffs tragiska bortgång var maximalt 100 g sojamjöl per 100 kg kroppsvikt och dag uppdelat på minst två fodringar. Sojamjöl har ca SmRp = 400 g/kg så en häst som väger 300 kg skulle kunna ges ca. 120 g lättsmält protein. 330 g Krafft Muskel ger 120 g SmRp. Du borde dock kunna ge mer till en växande unghäst. Jag ser inga problem med att ge 0,5 kg Krafft Muskel till ditt föl om det är det du vill.

Hur gör du med mineraler när du inte har en analys av ditt grovfoder? Mineraler är livsviktiga för hästen och en växande unghäst har stora behov. Ditt föl behöver t.ex. 45 g kalcium och 25 g fosfor per dag. Dessutom behöver den ca. 100 mg koppar och kopparinnehållet i grovfoder brukar vara högst 5 – 6 mg/kg. Det är därför som t.ex. Krafft föl pellets innehåller extra koppar. Krafft Muskel innehåller inga tillsatta mikromineraler alls och endast små mängder Ca och P jämfört med t.ex. deras fölpellets.

Så intressant att läsa om just koppar, vad gör koppar i kroppen?
Vi har aldrig haft lösa benbitar/mugg eller hovbölder under lång tid där min åring står.
Vid en vattenanalys visade sig vattnet innehålla bla höga mängder koppar.
Jag kan inte låta bli att reflektera över sambandet..

Min åring är i mina ögon lite för tunn över revben och rygg men har "vällingmage".
Han äter ett bra hö (10 mj, 80 smrp) men tyvärr en hel del gräs ute i hagen. Och det är fjolårets, årets har inte riktigt kommit igång än. Förutom höet äter han Breed och havre.
Frågan är om jag ska våga fodra på honom ännu mer proteinrikt kraftfoder?
Han är avmaskad och pigg och busig.

tillägg, lucern förstör tyvärr mineralbalanserna helt.

Liknande trådar

Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 039
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 210
Senast: bizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden