Hur mycket kostar en hälsokontroll?

S

sandraR

Hur mycket kostar enbart en hälsokontroll hos hästen, t.ex innan man ska köpa den? På ett ungefär?
/Sandra

Sv: Hur mycket kostar en hälsokontroll?

Veterinärbesiktning menar du. Från strax över tusenlappen för en gårdsbesiktning till knappa två tusen för en klinikbesiktning. Exkl rtg.

Jag gav 1200 kr för gårdsbesiktning nov 2006, och 1700 kr för klinikbesiktning nov 2007.

KLinikbesiktning är alltid att föredra.

Är gårdsbesiktning när vetrinären åker dit & klinikbesiktning när man åker till kliniken? Men varför är det dyrare med att åka till kliniken i så fall? Och varför är det bättre?

Det kan nog vara så att det varierar en del så det kanske lönar sig att ringa runt. Förra veckan betalade jag 930:- för en gårdsbesiktning, vilken tog drygt 1 timme.

Är gårdsbesiktning när vetrinären åker dit & klinikbesiktning när man åker till kliniken? Men varför är det dyrare med att åka till kliniken i så fall? Och varför är det bättre?

Det är bättre faciliteter på kliniken. Du har en löpargång, ridhus/plats att longera i etc.

Så har man bra faciliteter hemma, asfalt att springa på, ridhus eller bra underlag på volten att longera på, samt hårdare underlag (JÄMNT!) att longera på får man samma svar.

Då är fördelen med klinik att man direkt kan ta ett ultraljud eller en röntgenplåt om det är ngt frågetecken. Men mest sitter det i faciliteterna.

Så stoet jag köpte 06 gårdsbesiktade jag, hon stod i galoppstall med fina faciliteter. Herrn jag köpte nov 07 klinikbesiktade jag, då det stallet hade sämre faciliteter. Jag själv skulle aldrig gårdsbesikta här hemma, har ingen bra plan plats för longering, har bara grusväg att springa på osv.

jag betalde 1700 för gårdsbesiktning, veterinären kommer ut till stallet och besiktigare den där.

en gårds bes. här kostar 500 kr och upp till 2000 kr beroende på vilken vet. man väljer att ringa ut. priset beror mkt. på om vet är "privatpraktiserande" eller "distriktsveterinär" samt hur lång körning veterinären har.

en klinikbes. kan oxå variera i pris beroende på vilken klinik man åker till samt vad som görs. från dryga 1000 lappen och upp till 5000.

hälsoundersökning gör jag ca. 1 gång om året på min gamling (37 år) på kliniken, det brukar jag betala drygt 500 kr för, då kollas lederna, hjärtat, lungorna, allmäntillstånd samt tänderna. behöver något göras så kostar det givetvis extra.

skulle iaf ta uet en hästveterinär, en del distirktare håller ju typ bara på med kor och sånna djur. Var en kompis som tog ut en distrikatre att vet besiktiga deras häst och veterinären avr rädd för hästar :crazy: Så hästen gick igenom beskiktningen, gjorde natagligen inte riktiga böjprov men hästen fick sedan avlivas några månader sedan för den var blockhalt och man kunde inte göra så mkt mer.
Nu menar jag inte att alla distriktsveterinärer inte är vana med hästar, men det kan ju vara bra att tänka på iaf.

När vi ändå är inne på pris av hälsokontroll.. Har bestämt mig för att köpa en 15-årig valack, och vill ha tips på bra veterinär (för besiktning) runt borås trakten eller klinik (Kan åka en bit).. Och även priser för klinik/vet om någon har koll på detta? =)

Tacksam för snabbt svar! :):bow:

Jag betalade 1350 nu för att åka till klinik och vet besiktiga min madam inför köp. Tyckte det var överkomligt. Hon (veterinären alltså, inte hästen) tittade dessutom på gamla plåtar vi fått med och sådant också. För mig var det en trygghet med mer möjligheter till vidare undersökning om det varit några frågetecken.

Liknande trådar

Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
340
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 091
Senast: Freazer
·
Katthälsa Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 181
Senast: Shilton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka