Hur mycket kan unghästen ridas?

J

Jdescada

Hallå!
Finns det någon som har mycket erfarenhet av inridning av unghästar och som kan ge mig råd om hur mycket jag bör träna min häst?
Jag har precis börjat sitta på honom. Det är rida ut som gäller, och jag undrar hur ofta och hur länge som är lämpligt? Han blir tre i vår.

Tacksam för alla goda råd! ;)

Sv: Hur mycket kan unghästen ridas?

Jag tycker att 5 min räcker i början att sitta på de, och då gärna i fältsits. Sen ökar man dehär min till 10 min efter några veckor. Det beror ju rätt så mycket på hu mycket hästen är tränad från marken innan du nu har börjat rida honom. Det bästa är absolut att rida ut med kusen och då tycker jag man vågar sitta lite längre på den än när man sitter på banan. På banan tycker jag det räcker att rida 15 min när de är ridna ett tag, kanske när du är framme i april-maj. Det viktigaste är att du är lyhörd för hur just din häst tar träningen. Får han träningsvärk? Ja då var det kanske lite för hårt. Det beror ju även mycket på hurdan uppväxt din pålle har haft, stora kuperade hagar på lösdrift med andra unghästar? Eller en liten rasthage några timmar om dagen ? Det har jättestor betydelse. Sen är det viktigt att inte hålla på mer än ett par dagar iveckan till att börja med och att lägga in pauser i arbetet så att han får smälta det han lärt sig någon vecka då o då. En treåring bör inte ridas mer än 3-4 dagar i veckan.

Detta var mina åsikter, hoppas de kan hjälpa dig lite!

Lycka till!
/anna

Hej !
På min häst har jag använt det gamla "hästkarls-knepet" för ridning: 3-åringar går 3 dagar i veckan, 4-åringar 4 dagar och femåringar 5 dagar i veckan. Det ger en hållbar häst med motivation att jobba. (Ok, du kanske inte vinner årgångschampionaten, men so what...)
Sen mår inte hästen dåligt av aktiv vila, att man tex går en promenad med den de dagar den inte rids.

Jag hade skrittat och travat ut kanske 20 minuter om dagen i ett par veckor. Tills du kanner att hasten ar lugn och tar det hela lugnt och sansat.
Hasten bor ju ha lite muskler redan, da du har tomkort och kanske longerat hasten redan, sa hasten klarar gott och val att bara ga framat utan krav pa form eller liknande i 20 minuter. Trav och skritt, om du kanner att hasten ar avslappnad kan du galoppera kortare strackor.
Forst vill jag att hasten fattar vad som galler, sedan kan vi tanka pa att gora det ratt och riktigt.
Sjalv rider jag en inridningshast mer an tavlingshastarna. Men bara i ett par veckor, sedan far den vila och smalta det hela.
Jag brukar rida in ganska intensivt, sedan far hasten vila ett tag. Nar jag sedan borjar rida hasten igen fattar hasten vad den har for jobb och vad den ska gora.

Allting i lagoma mangder ar det mottot som galler.
Ofta tycker jag att om man under inridningen later hasten sta i flera dagar i veckan sa "glommer" den lite for mycket. Battre att gora lite varje dag och halla hjarnan i form. Battre att rida in riktigt och sedan lata hasten vila.

Börja att bara sitta några minuter på honom och klappa honom överallt, prata rör på dig osv. så han blir medveten om att du är där och du en en levande individ som rör på dig och låter. Prassla med kläderna osv.
Sen börja bara skritta ca 10min och sen lägger du på lite till allt eftersom han känns stark och stabil. Rid under en månad och i slutet av månaden så kanske ridningen är uppe i 30min med skritt och trav blandat... =) Sen låter du honom vila minst en månad igen för att tänka.
Och jag skulle aldrig stå i fältsits på min unghäst under inridning. Känns bättre och naturligare att sitta ner från början och ta det korta stunder. sjlvklart inget duns i sadeln.

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Tora
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 738
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 205
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama