Hur mycket kan man kräva?

M

m0rphene

Hur mycket kan man kräva av ett varmblod som kan "gå i form" (inte helt korrekt dock)? Ska man tillåta att dom går bakom lod i början?

Sv: Hur mycket kan man kräva?

Det har väl inget med hästens ras att göra, samma gäller ju för alla hästar - att man ska ta hänsyn till hästens exteriöra förhinder, men hela tiden, steg för steg, försöka förbättra ridningen, formen osv, utan att pressa hästen för hårt. Men det är ju jättesvårt att avgöra vad som är lagom via nätet, så prata med din tränare? :)

Det har väl inget med hästens ras att göra, samma gäller ju för alla hästar - att man ska ta hänsyn till hästens exteriöra förhinder, men hela tiden, steg för steg, försöka förbättra ridningen, formen osv, utan att pressa hästen för hårt. Men det är ju jättesvårt att avgöra vad som är lagom via nätet, så prata med din tränare? :)

Okej, tack för svar :)
Jag ska fråga henne!

Ja, marginellt, bara den inte går bakom handen. Hitta en bra sug i handen och känn att hästen sitter ihop bakifrån och fram. Då ser jag inte att det är så mkt att bråka om hästen går ngt bakom lod.

Nirak

Hellre bakom lod, än att gå som en kamel!
Gör de det så spänner de sig automatiskt.
Vänj hästen att gå med sänkt huvud från början. Den kommer snabbt känna att det är bekvämare att ridas så än att gå med högt huvud.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
737
Senast: Ajda
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 659
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 496
Senast: Lejanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar