Hur mycket kan en shettis dra?

Pallen

Trådstartare
Är lite nyfiken på vad ni har för maxvikt ca på hur mycket eran shettis får dra? Både mini och standard.

Självklart måste man anpassa till ponnyns ålder och muskelmassa, kondition osv men vill ha cirkasoffror.
 
Sv: Hur mycket kan en shettis dra?

Undrar också! Vill köra minishettis och kunna tävla = alltså ha en till i vagnen. Väger 65 kg. Går detta? Förlåt om jag snor tråden men det är ju på samma ämne så hoppas jag blir förlåten:o
 
Sv: Hur mycket kan en shettis dra?

Min förra foderponny var shettiskorsning, dock lite ädlare, 108cm i manke.. Han drog som mest hans tunga rockard (100kg ungefär) med två vuxna i = 240 kg ungefär. När vi tränade drog han 170kg ungefär. Det optimala var väl en lättare vagn (var väldigt sugen på en roslagsrockard), men jag hade honom inte så länge.
 
Sv: Hur mycket kan en shettis dra?

*KL*

Jag vet faktiskt inte vad min vagn väger, men den är inte så lätt. Fyrhjulsvagn (typ flakvagn) med gummihjul. Ingen tävlingsvagn utan en bruksvagn. Inga problem alls för shettisen (ca 107 cm i mkh) att dra den + ca 120 kg, trots gott om uppförsbackar.

Såhär ser vagnen ut: http://img14.imageshack.us/img14/2584/emildragbilder89.jpg

Han brukar få dra upp bränslepelletssäckar uppför den branta backen till huset åt mig. Det går alltså uppför hela vägen. Jag lastar på pulka så det glider ganska lätt iofs, men lastar på 100 kg/gång och han behöver knappt ta i, han brukar glatt tycka att han ska trava upp med dem :crazy:
 
Sv: Hur mycket kan en shettis dra?

Om ni läser den så fick jag som svar att en shettis kan dra ca dubbelt sin kroppsvikt. Men att det viktigaste är att selen & vagnen är väl tillpassade.;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mycket kan en shettis dra?

När shettisarna jobbade i gruvorna drog de flera hundra kilo...
 
Sv: Hur mycket kan en shettis dra?

Shettisar kan utan problem dra två vuxna + vagnen. Även minishettisar. :) Det finns många ekipage med shetlandponnyer som tävlar körning och då är man alltid två vuxna i vagnen. Faktum är att tävlingsvagnar (4-hjuliga) ofta väger en bit över 100 kilo, parvagnar kan väga över 250 kilo.

Visst försöker man ju minimera vikten när man tävlar, för det finns ju ingen anledning att låta hästen dra maxvikt när det ska gå fort, men de klarar absolut tyngre vikter än dubbla sin kroppsvikt. Min minishettis till exempel väger 100 kilo (vägdes för någon månad sen) och kan absolut dra en vagn med två vuxna, det vill säga mer än 200 kilo. Så länge vagnen rullar som den ska och balansen är rätt inställd (gäller rockard) så att hästen kan arbeta bekvämt så är det inga som helst problem.

(Javisst, hästen måste vara frisk och i bra kondis för att dra tungt, men det är den ju om den tävlas.)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 441
Senast: Juli0a
·
L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
16 468
Senast: Gunnar
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 067
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp