Hur mycket kan en hund bli drabbad av? Nu, borrelia också....

ch791022

Trådstartare
Börjar nu undra hur mycket en hund kan bli drabbad av...
Han har sedan innan Myasthenia gravis(muskelsjukdom som i hans fall satt sig enbart på matstrupen), och det verkar faktiskt fungera över förväntan. Är i stort sett problemfri med medicinering.
Och Vitiligo hade han ju redan när jag tog över honom, som tur är så bara en skönhetsgrej att han har fått pigmentförändringar här och var, som blir vita.
Och åker till veterinären för att han fått tillbaka fukteksemen igen, och tänker att det är lika bra att ta ett borreliaprov när jag ändå är där eftersom han uppfört sig bitvis väldigt otypiskt för att vara honom, såklart positivt för både Borrelia och Anaplasma...

Så ni som haft Borrelia eller Anaplasma på era hundar har ni haft kroniska problem eller har ni blivit av med det helt efter behandling?
Vilket preparat fick hundarna behandling med?
Veterinären som meddelade provsvaren missade att säga vilket antibiotika-preparat han skulle behandlas med, och jag som inte var beredd på det positiva resultatet missade att fråga...
Fick ju intrycket från veterinären att hon mer eller mindre tyckte jag var löjlig som vill ha gjort provet när det inte fanns mer symtom än att han hade svårt att hålla hullet och att han hade vid ett par tillfällen visat rädslor som var både "ologiska" och framför allt otypiska för honom, så jag litade helt enkelt inte på min känsla.

Hoppas någon hänger med i röran för blev en konstig blandning av skriva av mig och frågetråd det här...

/Camilla

Senast ändrad:
Sv: Hur mycket kan en hund bli drabbad av? Nu, borrelia också....

Men skrev inte veterinären ut recept på antibiotikan han skulle behandlas med? Det borde du ha fått tillsammans med provsvaret. Om inte så ring och fråga.

Men skrev inte veterinären ut recept på antibiotikan han skulle behandlas med? Det borde du ha fått tillsammans med provsvaret. Om inte så ring och fråga.

Hon ringde bara och meddelade svaret och receptet skulle ringas in på apoteket direkt, så jag slipper ligga och köra för att hämta det.

/Camilla

Min hund fick kroniska problem. Han fick antibiotika (vetrimoxin?) i någon månad mot borrelian, vilken han blev av med efter behandling, samt kortison mot hälta. Han fick artros vilken kunde hållas i schack med smärtstillande efter kortisonkuren, om magen hade tålt det vill säga :-( hältan förvärrades fort och han fick tyvärr avlivas något år efter diagnos. Men troligtvis hade han gått med borrelian ganska länge utan att visa symptom.

Senast ändrad:

Min första hund fick jag avlivas pga ett enda jäkla fästingbett som gav henne borelia. :(

När hon var 1½ år hade hon diffusa hältor och var stel/halt när hon reste sig upp.
Åkte till veterinären där de konstatera Borelia. Hon fick Medecin och blev rätt snabbt bra igen.
Men så fort kuren var slut kom det smygandes igen, den diffusa hälta som hoppade runt och stelheten.
Tillbaka till veterinären, Ja, en ny kur då.....blev kanon under kuren men dålig så fort den tog slut igen.

Detta utvecklades senare till Erlischas (Anaplasma), som ledde till kroniska ledinflamationer i bägge frambenen, som sedan utvecklades till Atros i alla leder, så när hon var 3 år gammal fick hon somna in då magen till slut braka ihop av alla mediciner och levern börjat ta stryk.
Och en sådan ung hund, nej, jag fick nog, tackade henne för våra fina men allt för korta år ihop och lät min ängel somna in.

Det jobbigaste jag gjort, men det rätta för henne.
Fästingsjukdomar kan vara ett rent h-lvete, oftast blir det ju inte så illa som våran historia, men ja, det händer! =(

Min behandlades för båda sjukdomarna för 3:e eller 4:e gången alldeles nyligen. Vi har varje gång fått Ronaxan utskrivet. Första gången vi behandlade honom blev han friskförklarad. Kollade dock med ett blodprov ca ett år efteråt och då var han återinfekterad med båda sjukdomarna och det har inte lagt sig efter det.
Sista gången nu som vi tog provet så hade anaplasmans värede gått ner, men borrelina låg kvar på samma nivå. Det är det värsta att det kan dröja så länge innan värdena går ner. Förra blodprovet så valde vi att inte behandla då han inte uppvisade några symptomer även om värdera var höga.
Det har dock satt sig på hjärnan på honom, främst på balanssystemet vilket visar sig att han behöver ta litet extra steg ibland för att balansera upp sig (han har aldrig ramlat, men det värsta vinglet han haft så liknande det det vinglet vi människor får när vi får blodfall efter att ha rest sig upp för fort).
Tyvärr så går inte hans rehabträning på försäkringen (dö åt dom asen) även om veterinären rekommenderade det. Så sedan när jag inte kan underhålla det han behöver så måste jag boka in sjukgymnastik. Min hund är nästan precis fyllda 10 år.

Positiva titrar mot borrelia betyder inte att hunden har sjukdomen! Vad har han för symptom? Feber, diffus och växlande hälta samt stelhet är typiska symptom.

Min första hund fick jag avlivas pga ett enda jäkla fästingbett som gav henne borelia. :(

När hon var 1½ år hade hon diffusa hältor och var stel/halt när hon reste sig upp.
Åkte till veterinären där de konstatera Borelia. Hon fick Medecin och blev rätt snabbt bra igen.
Men så fort kuren var slut kom det smygandes igen, den diffusa hälta som hoppade runt och stelheten.
Tillbaka till veterinären, Ja, en ny kur då.....blev kanon under kuren men dålig så fort den tog slut igen.

Detta utvecklades senare till Erlischas (Anaplasma), som ledde till kroniska ledinflamationer i bägge frambenen, som sedan utvecklades till Atros i alla leder, så när hon var 3 år gammal fick hon somna in då magen till slut braka ihop av alla mediciner och levern börjat ta stryk.
Och en sådan ung hund, nej, jag fick nog, tackade henne för våra fina men allt för korta år ihop och lät min ängel somna in.

Det jobbigaste jag gjort, men det rätta för henne.
Fästingsjukdomar kan vara ett rent h-lvete, oftast blir det ju inte så illa som våran historia, men ja, det händer! =(

Fast borrelia utvecklas inte till anaplasma, utan då har hundstackars fått båda sjukdomarna. Det är två skilda sjukdomar.

Lånar tråden lite, hoppas det är ok. Ni som haft någon fästingsjukdom på er hund hur visade sig detta? Min hund blev biten av en fästing för ca 5-6 veckor sedan. Efter några dagar svullnade benet upp och man gick in och tömde ut var och blod och satte in antibiotika. Knutan flrsvann inte och han blev opeterad för snart tre veckor sedan i bakbenet. För tre dagar sedan haltar han på ena frambenet när han hoppar ner från sängen eller ibland när han legat ner. Han haltar bara några steg. Min försra tanke var att han varit vilande så många veckor och nu överansträngt sig.
Sen kom jag att tänka på borrelia o hur det yttrar sig? Finns det säkra borrelia test att göra och vad kostar de? Hur lång tid brukar det ta att få svar?

Positiva titrar mot borrelia betyder inte att hunden har sjukdomen! Vad har han för symptom? Feber, diffus och växlande hälta samt stelhet är typiska symptom.

Ingen av de typiska symtomen utan rädslor för tex en fläck i gräsmattan utan någon anledning(väldigt otypiskt för min hund), överlag ökad nervositet, trötthet, och otroligt svår att hålla i ens hyfsat hull.

Positiva titrar behöver inte innebär sjukdom det vet jag, men vad jag förstod var det även höga värden, och det var även positivt för anaplasmos.
Och jag går på vad veterinären säger här för hon tyckte ju i alla fall att vi hade tillräckligt för att behandla så då får jag tro på det.

/Camilla

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka