Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min häst får 4 kilo vid intag, 4 kilo på kvällen och fri tillgång i hagen. På det lite proteinpellets eftersom han tappar överlinje annars. Svårfödd ridhäst av fullblodstyp.Hej!
Vi har lite diskussioner i stallet om hur mycket hösilage man bör ge sina hästar. (Detta hösilage är oanalyserat)
Hur många kg hösilage ger ni era hästar per dygn?
Tycker själv att analys är kanon och skulle inte vilja vara utan.Min häst får 4 kilo vid intag, 4 kilo på kvällen och fri tillgång i hagen. På det lite proteinpellets eftersom han tappar överlinje annars. Svårfödd ridhäst av fullblodstyp.
Alla hästar har olika behov. Analys i all ära men folk verkar ha tappat förmågan att titta på sin häst. Är den i lagom hull, sätter den muskler, sätter den jämn och blank päls, är hovkvaliten bra, är den vrålhungrig inför varje mål?
Analys i all ära men folk verkar ha tappat förmågan att titta på sin häst. Är den i lagom hull, sätter den muskler, sätter den jämn och blank päls, är hovkvaliten bra, är den vrålhungrig inför varje mål?
Det är av att vara ödmjuk man lär sig Att se vad hästen behöver går ju inte heller när det kommer till mineralerna. När man väl ser/märker det har det gått så långt att det oftast är försent.Nej, man kan inte alltid se hur det ser ut.
Jag hade en välmusklad häst, blank, lagom hull och inte hungrig men trots det kom vi bara upp till en viss träning när det stagnerade. Träningen låg precis mellan lagom till hård träning.
Ingen, inte ens ett foderproffs eller veterinär kunde ha sett att hästen bara fick 1/3 av det protein som behövdes för en tabellhäst. Vi fick beröm för hur välmusklad och vältränad hästen var, av alla.
Det var först när jag av en händelse skulle lära mig något nytt (räkna foderstat med analys) som jag upptäckte det. När fodret var rätt så var det enda som ändrades just orken upp till hård träning.
Då har jag haft häst sedan ´84 och alltid tagit ära i att "se på hästen" vad den behöver. Tji fick jag. Man får den häst man förtjänar när man blir för övermodig och kaxig.
Hej!
Vi har lite diskussioner i stallet om hur mycket hösilage man bör ge sina hästar. (Detta hösilage är oanalyserat)
Hur många kg hösilage ger ni era hästar per dygn?
Men då hade du ju ett symtom, hästen orkade inte det den borde orka, och du löste det. Den typen av symtom räknar jag in i att se sin häst.Nej, man kan inte alltid se hur det ser ut.
Jag hade en välmusklad häst, blank, lagom hull och inte hungrig men trots det kom vi bara upp till en viss träning när det stagnerade. Träningen låg precis mellan lagom till hård träning.
Ingen, inte ens ett foderproffs eller veterinär kunde ha sett att hästen bara fick 1/3 av det protein som behövdes för en tabellhäst. Vi fick beröm för hur välmusklad och vältränad hästen var, av alla.
Det var först när jag av en händelse skulle lära mig något nytt (räkna foderstat med analys) som jag upptäckte det. När fodret var rätt så var det enda som ändrades just orken upp till hård träning.
Då har jag haft häst sedan ´84 och alltid tagit ära i att "se på hästen" vad den behöver. Tji fick jag. Man får den häst man förtjänar när man blir för övermodig och kaxig.
Jag ska erkänna att jag blir provocerad av det du skriver. Jag ska ta det i två punkter.Men då hade du ju ett symtom, hästen orkade inte det den borde orka, och du löste det. Den typen av symtom räknar jag in i att se sin häst.
Jag använder analys absolut. Som en grund att stå på. Men det är inte den säkra lösning som folk förespråkar.
Samtliga hästar jag räknat till har haft rejäla personliga variationer i hur mycket som behövs för rätt resultat.
Hur många här har skickat in flera analyser på samma parti? Jag lovar att ni får olika resultat på mineralerna om ni gör det.