hur mycket hö?

A

Aniie

Min häst är ett varmblod på 9år rids max 6 dagar i veckan . hon är normal i hullet . Hon äter 1 l havre & 1 l korn + 1liter betfor om dagen . jag undrar hur mycket jag ska ge henne i hö .
känns som om att hon får för lite .

hon är ca: 156cm hög. vet inte vad hon väger


någon som kan komma med förslag ?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur mycket hö?

Hur mycket hö en häst ska ha beror på hur mycket den väger, den ska ha minst 1 kg TS (torrsubstans) per 100 kg häst om dygnet, vilket motsvarar 1,2 kg hö. Detta är minimivärden, en häst ska helst ha 1,5-2 kg TS per 100 kg häst om dygnet.

En häst som väger 500 kg ska alltså minst ha 6 kg hö per dygn, gärna mer. Sen beror det lite på vad man har för näringsvärde på höt, men hästar mår bäst av att äta mycket grovfoder.
 
Sv: hur mycket hö?

Sedan beror hömängden också på vad höet innehåller och det kan man tyvärr inte veta utan analys.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
553
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 974
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 553
Senast: Blyger
·
Fritid Jag överväger starkt att införskaffa en elcykel för att kunna cykelpendla till jobbet i veckorna istället för att behöva betala en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 118
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp