Hur mycket hö?

AbCdE

Trådstartare
Vår ena häst är lite fet så han har fått en betesreducerare. Han har uträknad foderstat och stod i vintras på 10kg av detta hösilage. Innan betesreduceraren fick han 0,5kg vid intag och 2,5kg till kvällen (och var fortfarande fet). Är det någon som har någon bra idé på hur mycket hö han bör få nu med betesreduceraren? Vill ju inte han ska svälta :eek:
 
Vår ena häst är lite fet så han har fått en betesreducerare. Han har uträknad foderstat och stod i vintras på 10kg av detta hösilage. Innan betesreduceraren fick han 0,5kg vid intag och 2,5kg till kvällen (och var fortfarande fet). Är det någon som har någon bra idé på hur mycket hö han bör få nu med betesreduceraren? Vill ju inte han ska svälta :eek:
Har du möjlighet att skaffa halm? Det är jättebra när man ska banta häst.
 
Det finns men det rör han inte :( Omjag testar med halm igen, hur tycker du proportionerna skulle kunna vara i mitt fall?
Om jag förstår dig rätt så går hästen på bete under dagen (med betesreduserare). Det är ju svårt när man inte sett hästen men prova att ge 0,5 kg ensilage vid intag och 1,5 ensilage och 1kg halm på kvällen. Sen får du se vad som händer och kanske anpassa upp eller ner. Men behöver hästen gå ner i vikt för sin hälsas skull så är det viktigt att du hjälper den med det, även om det känns lite hårt ibland.
 
Om jag förstår dig rätt så går hästen på bete under dagen (med betesreduserare). Det är ju svårt när man inte sett hästen men prova att ge 0,5 kg ensilage vid intag och 1,5 ensilage och 1kg halm på kvällen. Sen får du se vad som händer och kanske anpassa upp eller ner. Men behöver hästen gå ner i vikt för sin hälsas skull så är det viktigt att du hjälper den med det, även om det känns lite hårt ibland.
Blir inte det jättelite totalt sett?

Jag har förberett nu 2 kg hö in och 3,5 kg hö kväll.
 
Blir inte det jättelite totalt sett?

Jag har förberett nu 2 kg hö in och 3,5 kg hö kväll.
Vår ena häst är lite fet så han har fått en betesreducerare. Han har uträknad foderstat och stod i vintras på 10kg av detta hösilage. Innan betesreduceraren fick han 0,5kg vid intag och 2,5kg till kvällen (och var fortfarande fet). Är det någon som har någon bra idé på hur mycket hö han bör få nu med betesreduceraren? Vill ju inte han ska svälta :eek:
Jag hade gett hästen samma mängd som innan betesreduceraren.

Förutsatt att du har en reducerare som hästen får i sig lagom med gräs. Vad har du för modell?
 
Blir inte det jättelite totalt sett?

Jag har förberett nu 2 kg hö in och 3,5 kg hö kväll.
5.5 kg hö är jätte mycket på en häst med idealvikt på 470 kg när den går på bete hela dagen. Vår Fjording som ska väga helst ca 430-450 kg går på ca 6 kg på vintern plus några kg halm..
Sedan beror det naturligtvis på näringsvärdet på höet men om hästen fortfarande är fet så får den uppenbarligen i sig för mycket mj i förhållande vad den gör av med. Vad för halm har ni och är den fräsch. Min erfarenhet är att om dom ìnte äter halmen (förutsatt att den är fräsch som sagt var) så är dom inte speciellt hungriga..
 
Blir inte det jättelite totalt sett?

Jag har förberett nu 2 kg hö in och 3,5 kg hö kväll.
Men då har du ju ökat i förhållande till ditt förra inlägg? Du skrev ju själv att du ger 0,5 respektive 2,5 och då tänkte jag att det var vettigt att byta ut ett kilo kvällsmöte till halm. Du måste ju minska energi intaget totalt sett om det ska ha effekt.
 
Vår ena häst är lite fet så han har fått en betesreducerare. Han har uträknad foderstat och stod i vintras på 10kg av detta hösilage. Innan betesreduceraren fick han 0,5kg vid intag och 2,5kg till kvällen (och var fortfarande fet). Är det någon som har någon bra idé på hur mycket hö han bör få nu med betesreduceraren? Vill ju inte han ska svälta :eek:
Hur länge går hästen ute och hur länge står den inne och vad innehåller höt?
 
5.5 kg hö är jätte mycket på en häst med idealvikt på 470 kg när den går på bete hela dagen. Vår Fjording som ska väga helst ca 430-450 kg går på ca 6 kg på vintern plus några kg halm..
Sedan beror det naturligtvis på näringsvärdet på höet men om hästen fortfarande är fet så får den uppenbarligen i sig för mycket mj i förhållande vad den gör av med. Vad för halm har ni och är den fräsch. Min erfarenhet är att om dom ìnte äter halmen (förutsatt att den är fräsch som sagt var) så är dom inte speciellt hungriga..
5,5 kg tänkte jag nu med betesreduceraren, men ändrar!
 
5.5 kg hö är jätte mycket på en häst med idealvikt på 470 kg när den går på bete hela dagen. Vår Fjording som ska väga helst ca 430-450 kg går på ca 6 kg på vintern plus några kg halm..
Sedan beror det naturligtvis på näringsvärdet på höet men om hästen fortfarande är fet så får den uppenbarligen i sig för mycket mj i förhållande vad den gör av med. Vad för halm har ni och är den fräsch. Min erfarenhet är att om dom ìnte äter halmen (förutsatt att den är fräsch som sagt var) så är dom inte speciellt hungriga..
Var nere nu och kollade denna halm, inte jättekul
 
En häst kan smälla i sig dagsbehovet på ett par timmar på bete, så jag hade nog velat hålla maten inne till ett minimum. Eller hellre motionerat mer.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
447
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 572
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 704
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 031
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp