Hur mycket hö till varmblodig travare?

T

Tölva

Hur mycket hö, på ett ungefär, brukar ni ge era varmblodiga travare såhär års oavsett analysvärdena, mera med tanke på mag-tarm-välmående?

Sv: Hur mycket hö till varmblodig travare?

De fyra varmblodsston i det stall där jag rider har fri tillgång!

Går ju inte att säga exakt, mycket beror ju på individen (lättföddhet osv). Vet att travisarna i stallet får ca 10-15KG/dag

Höet är analyserat, så jag har full koll på den fronten, men jag vill bara att hästen ska känna sig nöjd och glad i kropp och mage.
Försöker få ägaren att "släppa till" lite mer hö bara...
Men det går nog bra. Intressant att få lite mer allmänt kött på bena i övertalningsprocessen.

Mina får halvt fri tillgång. Båda får 8 kg över natten och sedan delar de på 8 kg i hagen. Det finns fortfarande gräs kvar i hagen.

Det är en 5 åring som är svårfödd och rids måttligt. Häst 2 är ett magert sto på 1½ år.

Båda får kraftfoder utöver detta.

IngelaH skrev:
En "tumregel" är, minst 1.2 kg hö per 100 kg häst. :bow:

Det vet jag så väl, men det har vi överskridit för länge sen.
Värdena på höet är mycket fina i år. Och jag vill bara att vi ska satsa på mycket grovfoder och minska på kraftfodret, eftersom hästen rids så lite, och skulle kunna sätta lite mer hull. Dessutom blir det allt kallare...
Jag vill att han ska upp i minst 10 kg per dag, helst mer.
Svårt att få sin vilja fram med ANDRAS hästar i kollektivstall...
Okunnighet bland "grönisar" kan vara ett aber ibland, särskilt om de är lite envisa..Och lite smidig vill man ju också va..
Men det ska nog gå bra, vi får nog upp hästen i 10 kg i vinter, för jag är också envis.
Hästen har blivit på MYCKET bättre humör, sedan vi börjat få upp rimliga grovfoder givor! Kul. Men ännu är jag inte riktigt nöjd!

Fri tillgång.
Förra vintern åt mitt lilla varmblodssto ca 20 kg/dag men då var det hösilage med ganska låg ts. Av det vi har nu äter hon ca 13- 15 kg av per dag skulle jag tippa på. Hon tränar och tävlar i trav.

På dagarna fylls det på så att han har att äta hela tiden.
På kvällen får han 3 kg. Jag har provat ge honom 4 kg, men då lämnar han:idea:

Fri tillgång! Räknade ut att förra hästen, vbl-travare som tränade mycket hårt i western, åt ca 17 kg/dygn (rundbal) så ökningen var högst marginell för hans del. Då äter mina nuvarande tjejer mer;)...dom får var sin bal i boxen på kvällen (7 - 12 kg) och det är alltid kvar hö på morgonen. Lägger sen ut en bal på morgonen och sen en till senare på dagen (vid 17-tiden ca). Tas in vid 22 och ut vid 7 med vissa ändringar beroende på mitt arbetsschema. Sen när gräset helt är borta kommer dom att få 2 balar på morgonen i hagen och sen två till vid 17....har då pallar med kragar som höbingar;)

Jag har så lugnt och fint i stallet. Aldrig någon mathets utan dom finular lite förstrött i höt och tar godbitarna. Lämnar gärna käket för en stunds pratande med mig och när jag idkar hästvård står dom still utan att äta...det är ju så mysigt med "pyssel" tycker båda:p

Stoet får fri tillgång. Äter ca 5-6 kg inne på natten. Hon är min skogshäst. :D
Valacken äter nog en 8-9 kg inne på natten. Ute får han ca 13-15 kg under dagen. Han travtränas.

Min varmblodstravare har lätt för att lägga på hullet. Han står på halm (havrehalm?) och äter utöver detta ca 7 kg hö just nu. Det är mindre än vad jag gett om han stått på annat än halm, men magen funkar som den ska och han mår prima!
Senare när det blir kallare ligger han på uppåt 10 kg...

min förra häst åt uppskattningsvis 12kg hösilage i hagen och fick ytterligare 10-12kg torrhö inne till natten..
dock fick han alltid så mycket till natten så att han hade kvar lite på morgonen = garanterat fri tillgång ;)

vi räknade ut att han och hans hagkompis åt tillsammans ca 25kg/dag ute i hagen..

Fri tillgång i stort sett! Hon får äta hur mycket hon vill och orkar! :d

Sätt en höhäck i boxen, då kan du fylla den och så kan han äta så mycket han vill under natten och du slipper problemet med att han trampar ner höet så du får mocka bort det. En del ramlar ju ner men i mina hästars boxar blir det liksom ett hörne med nedramlat hö där de även äter från boxgolvet. Det funkar bra för oss iallafall

Det var en smart idé:idea: Men nu har jag frågor!

Hur gör dom då när dom ska äta?? Plockar dom tussar?? För om dom äter från golvet står dom ju och tuggar där nere....

Ungefär hur högt upp ska man sätta den??

Vilken modell, ska man ha? (Tog med några alternativ från Nordpost)
1. http://www.nordpost.se/Shop/artbilder/Normal/115595.jpg
2. http://www.nordpost.se/Shop/artbilder/Normal/115596.jpg
3. http://www.nordpost.se/Shop/artbilder/Normal/6618.jpg
4. http://www.nordpost.se/Shop/artbilder/Normal/6615.jpg
5. http://www.nordpost.se/Shop/artbilder/Normal/115593.jpg

Ursäkta frågorna, men jag har aldrig haft med en höhäck att göra:o

jag röstar på den höhäck som rymmer mest! :D ingen aning om vilken det kan vara..men det går säkert att ta reda på!
sen så sätter då jag iallafall höhäckar så högt att hästen inte kan fastna med ett ben om den rullar sej eller så.. typ så att underkanten på höhäcken är i hästens mankhöjd..

TACK för alla svar!

Hästen är ju som sagt inte min, men jag ska framföra alla era hömängdsvarianter. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
390
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 002
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
520
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info