Hur mycket hö köper ni?

F

flickancarra

Hur mycket hö/hösilage eller ensilage köper ni hem per häst/ponny för en innesäsong?

Sv: Hur mycket hö köper ni?

Det går åt ca 3-3,5 ton till min haflinger och shettis tillsammans. Innesäsongen = ca oktober till april.

Hur mycket hö/hösilage eller ensilage köper ni hem per häst/ponny för en innesäsong?
Det beror på vad det är för värden på höet för mig. Men i år kommer jag upp i knappt 6 ton för två d-ponnys och ett varmblod (25 kg hö per dag totalt) Efter den dåliga betestillväxten har jag fått börja tillskottsfodra tidigare än normalt i år. Så beroende på bete och näringsvärden så pendlar mängden mellan 4500 kilo och 6000 kilo ungefär.

4,5 ton gör jag slut på per år. Detta till ett halvblod och en shettis. Fodrar med hö hela året, då jag inte har något eget bete. För det mesta kan jag låna en hage på sommaren med bete, men det är inget jag tar för givet att jag alltid kan göra.

/Lizzie

Jag köper 35 rundbalar med ca 120-150 kilo i varje.
Jag räknar då med att fodra med hö från mitten av augusti till slutet av maj.
Jag har en arab på 152 cm och en D-ponny, de har fri tillgång.

Är nyfiken på hur mycket blir för de olika. Själv har jag två shettisar och en drös får. Har inte haft djur i så många år och vi har haft olika antal varje år så i vintras så fick vi köpa mer hö i december! Vi hade tur och hittade bra hö ändå. Men i år så ska vi ha över till säsongsslutet tänkte jag!

Räknar med att hästarna äter 17-20 kg/häst och dag (två hästar). Räknar också med att hösilaget ska räcka 9 månader (tre månader går de så pass länge på gräs att vi köper hö istället för att öppna balarna).

Jag har köpt 100 st 40 kg-hösilagebalar till mina islandshästar. Har två st. Beroende på hur torrt/blött det är (ska analysera TS när jag får hem balarna) bör det räcka från okt-april ev halva maj. Det var vad jag hade förra säsongen och det blev bra. De äter som mest 8 kg/dag inräknat svinn.

Jag brukar beställa hem 2 ton per ponny och år. Det brukar räcka för den tid av året det inte finns gräs att äta. Man måste räkna med lite svinn, dvs en eller annan dålig bal som måste slängas, att hö man lägger i hagen trampas ner etc.

Vi köper nog 3,5 - 4 ton hö till två shettisar och 5 får. Sen ska jag skriva upp hur mycket jag köpt för att utvärdera till våren om det räckte och hur mycket vi ska ha nästa vinter. Måste nog ha lite system på det hela.. Det blir nog bra.

runt 4-4,5 ton kanske. Nu har min mor dock bokat upp mig på 1,2ton. Som jag inte behöver då jag byter stall och foder ingår.

DV val 12år. 170+

Jag räknar på runt 10 ton till mina 7 shettisar o araben, lite drygt 1 ton i månaden gör jag nog åt

Så du räknar umgefär ett ton per shettis?

Vi har två shettisar, en D-ponny + en stor häst i stallet och beräknar ungefär 2,5 bal per dag sammanlagt. Balarna väger ca 12 kg st. Vi fodrar med vanligt hö i småbal.

Hur mycket vi ska ta hem beror helt på hur lång innesäsongen blir=beror på väderleken. Förra året gjorde vi av med ca 750 balar.

Så du räknar umgefär ett ton per shettis?

Jag räknar på ca 1,5 ton/shettis, mina går ut på bete tidigt o går kvar så länge det finns gräs ute. Räknar på hösäsong i 7 månader, dock räknar jag lite i överkant, de får ca 5kg/dag. Sen är det skönt o ha lite hö hemma över sommaren, man vet ju aldrig vad som händer.
Iår gick mina ut dygnet runt redan i april (stödfodrades dock med hö ett tag, tills de inte visade intresse av att äta det längre). Hoppas kunna ha dom ute till okt-nov nån gång, dom kommer dock att få lite hö till kvällen i början o sen även på morgonen om de äter upp under natten. Vädret styr ju givetvis hur länge dom kan gå ute

jag och sv'gerskan köper tillsammans 4,5ton till två stora killar på 1,70-1,74. och det räcker från september-mars. vi ger ca, 5kg per häst ute och ca 6-8kg inne.

Jag köper ca 3,5-3,6 ton hö per år. Det räcker gått och väl till mina två russ hela året, även till stödfoder under betet. Under stallsäsongen äter dom 4-6 kg var per dag, fodrar med fri tillgång på halm (oftast gräsfröhalm om det går att få tag på) upptill.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
751
Senast: matson
·
Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
252
Senast: skogaliten
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 045
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka