Hur mycket halmpellets.....

Fibusen

Trådstartare
Går det åt per månad? Hur många säckar använder du? Är det bra att ha det till en "lorthäst",eller blir det ännu mer svårmockat då?

Sv: Hur mycket halmpellets.....

Går det åt per månad? Hur många säckar använder du? Är det bra att ha det till en "lorthäst",eller blir det ännu mer svårmockat då?
Jag har en lorthäst och en renlig häst. Till lorthästen går det åt en säck varje till varannan vecka, till den renliga går det åt en säck i månaden ungefär. Jag tycker att det är mycket lättmockat för jag upplever att ströet ligger mer still vilket gör att hästen inte drar runt smutsigt strö alls lika mycket som när jag har använt torv eller spån. Jag byter helst inte till något annat och upplever inte att halmpellets är dyrare än något annat, snarare billigare. Jag har köpt 48 säckar och det kommer garanterat räcka hela vintern och lite till. knappt 4000 kr blev det för 10 månader :-)

Jag lägger in2-3 säckar i veckan till min lorthäst som är 1.77 mkh.
Till mitt renliga sto lägger jag in 1-2 säckar i veckan som är 1.68 mkh.
Till fölis lägger jag in 1 såck i veckan, är 1.40 mkh.
Blir mycket att ta ut pg.av att kisset inte blir en fast kaka, utan bara en blöt smulhög som sprids runt om man inte tar ut det varje dag.

Har jag redan en ordentlig botten så går det ca 1-2 säckar till min grishäst. Det är väldigt mycket mer lättmockat och mer rent där inne än med spån eller halmpellets/spån blandat.

En säck var 10:e dag till grisen, och en säck per 14:e dag till den mer stillsamma. Grisen har iofs en betydligt tjockare ströbädd än den andra, men det kvittar för det går inte mer eller mindre för det.

En säck var 10:e dag till grisen, och en säck per 14:e dag till den mer stillsamma. Grisen har iofs en betydligt tjockare ströbädd än den andra, men det kvittar för det går inte mer eller mindre för det.
Jag tycker det verkar som om det går åt mindre ju tjockare bädd man har. Jag har också tjockare bädd till grisen så jag håller fullständigt med :-)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 150
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 405
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025