hur mycket halm?

cristobal

Trådstartare
Jag vet att det vore bra med analys, men nu har vi inte tillgång till det.
Håller på att banta en häst, så jag kompenserar med fin råghalm.
Säg att jag normalt fodrar med 11 kg hösilage, men nu ska dra ned på detta och i stället fodra med halmen.
Tänkte minska med hälften (fångsläng) av hösilaget. Hur många kg halm bör jag ge för att hästen ska ha att göra?

Sv: hur mycket halm?

Hästen ska ha minst 1 kg ts/ 100 kg häst.
Men jag förstår inte riktigt hur du tänker?

Om du inte har analys så vet du ju inte om hästen får i sig tillräckligt med protein och om du drar ner på ensilaget kan det ju bli stora brister.

Halmen innehåller energi, alltså det hästen blir tjock på.

En häst som har/har haft fång behöver lika mycket protein som en frisk häst.

Det är bättre att motionera hästen så att den går ner i vikt (inte om den har fång nu, jag fattade inte om den hade fång eller inte)

Om du inte har analys, så vet du ju inte om halmen innehåller mindre energi än hösilaget... Men drar du bort hälften av hösilaget måste du ju ge protein ifrån nån annan källa...

Jag citerar ur boken "Håll hästen frisk", sid 73 i min upplaga:

"Vetehalm är att föredra til hästar. Den är ett utmärkt strömedel och p g a sin växttrådshalt bra ur dietisk synpunkt. Havrehalmen har dock ett högre fodervärde, vilket bör beaktas för fölston, men den är svårbärgad och kvalitetskänslig. Kornhalm är bra som strömedel men dess agnar kan orsaka irritation. Råghalm bör undvikas då den lätt ger kolik."

Så, med hänvisning till den källan, tycker jag att du ska leta efter en annan halmsort att utfodra din häst med. Eller, för att svara direkt på din fråga: Jag tycker inte att du ska ge några kilo alls av råghalmen.

Har för mig att råghalmen också kan ge svullna ben. Råghalm brukar inte rekommenderas till hästar.

Fast varierar halmen så hemskt mycket i energimängd? Brukar inte foderstatsprogrammen räkna med 5 MJ?

Till TS: Har också läst att man inte ska använda råghalm, så försök hitta en annan sort i stället! Kornhalm har jag haft, men hästarna åt knappt den. Den var superfin och luktade underbart, men de gillade inte den speciellt. Dessutom var den irriterande att hantera med väldigt vassa partier som fastnade ÖVERALLT. Vetehalm har jag nu och den gillar både hästarna och jag :)!

Mina hästar föredrar vetehalm. Havrehalm går i värsta fall. Kornhalm har jag haft ett par gånger. En av de gånger jag hade kornhalm hade den hakar. Fastnade till och med i händerna och gjorde döont. Just nu har jag faktiskt ett parti av kornhalm. Den är jättebra att mocka med. Gamlingen äter inte av den utan får varje dag vetehalm.

jo tror halm ofta ligger runt 3-6 Mj, men TS hade ju ingen analys så om vi säger att hennes grovfoder innehåller 4 Mj så minskas ju inte energin...

Ska kolla med bonden för att få analys, om det är möjligt, och sätta mig med räknestickan.
Misstänker att det är lite väl bra värden, även om jag inte får balar från tex första skörden.
Knepigt när man har hästar med helt olika behov också, en svårfödd och en lättfödd...
Stoet med fångkänning verkar åtminstone bli allt bättre som tur är (peppar, peppar).

Det där med vilken skörd du har kanske inte har den effekten som du tror! Hösilaget hos "min" bonde låg på 8-9 MJ på ALLA skördar. Det vara bara proteinmängden som varierade, och den var högre (dubbelt så hög) i det tredjeskördade hösilaget... Värdena var alltså bra mycket bättre i det sena (skördat i slutet av september) hösilaget.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
520
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur