Hur mycket grovfoder?

Enya

Trådstartare
Har en diskussion med pojkvänenn angående mängd grovfoder våra hästar ska ha. Jag kör med så nära fri tillgång på min häst ett travarsto och hans är en travarvalack. Han själv ger sin häst runt 5-6 kg ensilage och det anser jag är för lite. Hur mycket ensilage bör en så pass stor häst ha? Nu är det så att hans häst inte är så förtjust i det så det är aldrig barskrapat i boxen elelr hagen, men jag tycker nog att minst 9 kg är vad han behöver. Vi ska köpa hö till honom i helgen, men hur mycket hö behöver han?

Sv: Hur mycket grovfoder?

Eftersom ensilage innehåller mera vätska än hö så skall mängden ensilage vara ca 1.5 gånger hömängden.När det gäller hö så skall hästen ha 1-1.5kg hö/100kg levande vikt. Du skriver inte hur mycket era hästar väger.Väger dom 600kg så skall dom ha 9 kg hö eller 13.5kg om det är Ensilage.Du har väl analyserat så att ni vet vad erar grovfoder innehåller. men ger du fri tillgång så äter dom betydligt mera men det är som är viktigt att tänka på att när man fodrar ensilage så behöver man ge mera än vid utfodring av hö.Givorna enligt ovan är minimumgivor för jag vet ju inte om ni har ett väldigt spätt hö eller om det är grövre det har betydelse ochså vad det innehåller i artsammansättning.Det är många faktorer som spelar in hur mycket grovfoder din häst akn äta

Kan väl säga som så att den mängd han ger sin häst är väl ungefär vad min största (ca 104 cm) shettis äter av ensilage/dag. (fri tillgång, så det är inte spiksäker mängd, kan vara något mer hon äter)

Sedan beror det ju naturligtvis på ensilaget och den individuella hästen och eventuellt kraftfoder hur mkt man kan/ska/bör ge. Mår hästen bra , har bra hull, orkar med träningen och bygger muskler, så passar väl just den mängden just den hästen..

Har den hästen fått problem med magen än? Risk för det när den får så lite att äta. Snudd till djurplågeri tycker jag faktist. Om tex hösilaget innehåller 60 % i ts-halt och man ger bara 5 kg av detta så blir det ung som att ge 3 kg vanligt torrt hö. Du kanske förstår att det är för lite?

Hur mycket mer ensilage/hösilage du ska ge beror på torrsubstanshalten. Ska min häst äta 5 kg hö och jag har ett hösilage med ts 50 så ger jag den 5/50*100=10 kg hösilage. Är torssubstansen 60 så ger jag den ca 8 kg enligt samma beräkningssätt och är ts 70 motsvarar 5 kg hö ca 7 kg hösilage.

Hoppas det blev korrekt nu annars får någon rätta :-)

Men detta avser bara mängden grovfoder hästen behöver för att tillfredsställa sitt tuggbehov. För att veta hur mycket du ska ge utifrån hästens energi- och proteinbehov är det enklast att ta hjälp av ett foderstatsprogram, t ex http://hippocampus.slu.se/

nordis skrev:
Eftersom ensilage innehåller mera vätska än hö så skall mängden ensilage vara ca 1.5 gånger hömängden.När det gäller hö så skall hästen ha 1-1.5kg hö/100kg levande vikt. Du skriver inte hur mycket era hästar väger.Väger dom 600kg så skall dom ha 9 kg hö eller 13.5kg om det är Ensilage.Du har väl analyserat så att ni vet vad erar grovfoder innehåller. men ger du fri tillgång så äter dom betydligt mera men det är som är viktigt att tänka på att när man fodrar ensilage så behöver man ge mera än vid utfodring av hö.Givorna enligt ovan är minimumgivor för jag vet ju inte om ni har ett väldigt spätt hö eller om det är grövre det har betydelse ochså vad det innehåller i artsammansättning.Det är många faktorer som spelar in hur mycket grovfoder din häst akn äta

Glömde skriva. Jag har ett halvblod/fullblod ca 158 cm hög bara som jag ger 8 kg hösilage och ca 5 kg torrt hö. Båda är analyserade så jag vet vad jag ger. Förra året fick han 15 kg hösilage. + mycket annat i kraftfoder också bl a 1 kg groov, korn, betfor, linfrön, matolja, morötter, dynavena activ 100.

Det ÄR, utan tvekan, för LITE grovfoder. Även omd et nu täcker hans behov (tveksamt det också) så får han för lite grovfoder för att magen ska må bra och för tuggbehovet ska tillfredställas!

Han väger väl ca 500kg, skulel jag gissa på - om han inte är en väldigt liten travare förstås?

Iaf, då ska han ha MINST (det är absolut minimimängd!) 5kg TS. Det innebär i = 6kg, i silage upp till det dubbla beroende på Ts-halten i erat silage.

Nu skriver du väl fel milly? Inte är minimimängden 5 kg ts!! Utan man rekomenderar ju ca 1 till 1,5 kg torrt hö per 100 kg häst. Så det beror ju på ts-halten. Men i torrt hö är det ju om hästen väger 500 kg 5 kg hö eller 7,5 kg hö. Men det är för lite det också tycker jag. Minst 10-13 kg torrt hö skulle jag ge MINST.

För lite, alldelses för lite!!

Minimum är 1 kg torrsubstans per 100 kg kroppsvikt... Och det är absolut minimum! Rekommenderat minimum från SLU är 1,2 kg torrsubstans per 100 kg kroppsvikt, och helst upp mot 1,5-2 kg ts...

Väger hästen 500 kg och hösilaget har en ts-halt på 50% så ska den ha absolut minst 10 kg hösilage, gärna upp mot 15, 20 kg...

Hö har en ts-halt på 84%. Då räknar man på samma sätt som ovan. Dvs. häst på 500 kg behöver minst 5 kg ts, och sen eftersom ts-halten är 84 % så tar man 5 delat på 84, och sen gånger 100, dvs. 6kg hö. Men helst mer! Tar man 1,5 gånger ts-halten blir det 9 kg..

Minimum är 1,2 kg vad jag har lärt mig. Så en 500 kg häst ska minst ha 5*1,2 dvs 6 kg hö.

Men oavsett blir hästar knappast feta av hö och man kan ge ganska mycket, speciellt till en häst som tränas, då kan man ge helt fri tillgång.

Själv har jag en arab som väger strax under 400 kg och han får 9 kg hö per dag, det är alltså 4,2 kg ÖVER minimimängden, nästan dubbelt upp alltså.

Det står olika överallt. Har alltid skrivit 1,2 kg som minimimum. Men sedan läste jag i en annan bok då var det 1.5 kg. Men å ena sidan så hoppas jag att ingen ger så lite som 1.5 kg per 100 kg häst.

gejsa skrev:
Nu skriver du väl fel milly? Inte är minimimängden 5 kg ts!!

Till 500kg häst? :confused: Det blir väl rätt då med 5kg TS till den?! Eller hur har jag tänkt fel nu då? :crazy:
1kg TS/100kg blir ju 5kg TS/500kg.

Tack alla!

När han får hö så ger han runt 6 kg hö och nu med ensilage får han mer, men ännu tycker jag att det är för lite. Han är rädd att han blir tjock och efteroms hästen inte äter upp så tror han att det är bra. Jag fodrar just nu och har gjort den senaste tiden så då har han fått MER, mycket mer.....

Och om man räknar ut vad han har gett så blir det ca 3 kg ensilage på morgonen i boxen, lika mycket ute i hagen på morgonen, 3 kg på eftermiddagen och 4 kg på kvällen. I dag sa han att han tänkte ge 5 kg hö morgon och kväll så att han har hela natten och hela dagen inne ( så att man slipper fylla på när de står inne) och ytterligare några kg ute i hagen så äntligen har det jag sagt gått in i honom. Att han har fodrat MER än vad han själv har sagt har han inte tänkt på kanske.
Hans häst är det inget fel på alls, tvärtom. Men tyvärr har jag märkt att de i stallet gärna fodrar med mycket kraftfoder och mindre hö än vad jag tycker är bra. Så han har liksom nappat på det....

Jag är själv FÖR mycket grovfoder oavsett vad det är för sort och min häst har att tugga på större delen av dygnet.

Nu har det i alal fall löst sig :)

Är 1,5 kg per 100 kg häst lite? det innebär att för räkneexemplet 500 kg så är det en stråfodermängd på 7,5 kg och det tror jag många ger. Jag själv tycker att det är lite men jag vet flera lättfödda hästar i den klassen som får runt 7-8 kg hö.

/Camilla

Camilla_H skrev:
Är 1,5 kg per 100 kg häst lite? det innebär att för räkneexemplet 500 kg så är det en stråfodermängd på 7,5 kg och det tror jag många ger. Jag själv tycker att det är lite men jag vet flera lättfödda hästar i den klassen som får runt 7-8 kg hö.

Bara för att många ger den mängden betyder det inte att det är RÄTT. Visst är den mängden OKEJ men man får gärna ge MER grovfoder för hästens välbefinnande - ju mer desto bättre. 7-8kg äter hästen oftast upp på några timmar (max 5-10timmar?) och de är gjorda för att tugga i 15-20 timmar/dygn.

gejsa skrev:
Det står olika överallt. Har alltid skrivit 1,2 kg som minimimum. Men sedan läste jag i en annan bok då var det 1.5 kg. Men å ena sidan så hoppas jag att ingen ger så lite som 1.5 kg per 100 kg häst.

Stämmer detta verkligen?
Det jag läst har varit:
1,2 kg TS
1,5 kg hö (stämmer med ovanstående).

och 1,5 kg hö / 100 kg häst ger ju minimigivan. Sen beror det ju på näringsinnehållet hur man kan fortsätta.

Såhär står det i häftet från SLU (Utfodringsrekommendationer för häst, aug 2004):
"Minimigivan av grovfoder är 1kg ts/100kg kroppsvikt och grundas på djurskyddskäl. "
Det är alltså vad som är minsta TILLÅTNA mängd grovfoder enligt djurskyddslag att ge. Det motsvarar ju ca 1.2kg hö/100kg kroppsvikt.

Dock rekommenderas större mängder, helst fri tillgång. Så står det såhär:
"Om man vill begränsa grovfodergivan är 1.5-2kg ts per 100kh kroppsvikt och dygn en lämplig giva."

Tyvärr är det många som ger enbart MINIMImängd av grovfoder :crazy: . (dvs 1.2kg hö/100kg)

Dock rekommenderas större mängder, helst fri tillgång. Så står det såhär:

Ja, det är djävulsk skillnad detta. 1,2 kg per 100 kg häst ELLER fri tillgång. :rofl:
Men tyvärr läser oftast folk det första. Så får vi magsårshästar och dyl också.:crazy:

Men då har ju hästen fått 3+3+3+4=13kg per dag. Beroende på vilken ts-halt ni har i silaget kan det motsvara de 10 kg hö som är tänkt att ge. Om han därtill ger nåt extra kilo i hagen blir det ju MER än vad som givits tidigare. Och hästen lämnade lite varje dag? Då har ju hans häst oxå haft "fri tillgång".

Är det starthästar ni har? Ibland vill man faktiskt inte att hästarna ska ha så "mycket i magen" och ger då hellre extra kraftfoder som är mer lättsmält och inte tar så mycket plats jmf med strå. Inte så bra alltid, jag vet, men travare ska spring fort (och tjäna pengar).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 239
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
372
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
628
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama