Hur mycket går åt?

A

Anna82

Jag ska inhandla halm och hösilage till mina två hästar som går på lösdrift. Jag har aldrig haft hästar på lösdrift innan så jag hoppas få lite hjälp här med att uppskatta mängden som går åt. Det är två vuxna valacker på ca 157cm, ett varmblod och en arab. Dom kommer få fri tillgång på hösilage både ute och inne. Ligghallen är på ca 40m^3, så jag tänkte strö i halva. Jag kan köpa havrehalm i småbalar (ca 10kg) av en bonde jag känner men jag måste köpa hela årsförbrukningen på en gång. Dom har en stor hage på ca 5 hektar, så frågan är hur mycket dom skitar ner i ligghallen? Hur mycket hösilage tror ni går åt? Det är två ganska lättfödda och matglada killar :).

Jag hoppas nån med lösdrift tar sig tid att svara....:bow:

Sv: Hur mycket går åt?

Jag har tre hästar på lösdrift och köper 6 ton halm om året. Mina hästar äter en hel del halm men eftersom gräset växte länge i höstas och det var väldigt milt så har jag mer halm kvar än vanligt.

Mina hästar tillbringar ganska mycket tid i ligghallen faktiskt, jag tror det beror på att ledarstoet är lite kinkig när det regnar, fullblod som hon är och då ska ju övriga också vara där

Halm kan ju lagras längre än hö så om jag vore du skulle jag ta till lite extra halm i år. Lagras halmen torrt kan du säkert använda den nästa år och köpa mindre då i stället. Det är inte kul att stå utan halm. Till nästa vinter vet du mer om hur mycket dina hästar vill vara i ligghallen.

Mina hästar äter ungefär 9-10 kilo hö (ts 84%) om dagen from november (i alla fall förra året för då växte gräset så bra så de ville inte ha något hö) till maj, fri tillgång på halm som sagt. Dock har jag fått komplettera med lucern till fullblodet och unghästen

Om dina hästar är lättfödda kanske de inte ska ha fri tillgång till hösilage och då kommer de säkert äta mer halm. Beror en hel del på hösilage analysen också.

Åtgången beror mycket på hur kallt det kommer bli. Ju kallare desto mer grovfoder behöver hästarna men långtidsprognoser om vädret är ju inte speciellt tillförlitliga

Sv: Hur mycket går åt?

Hej!

Jag hade 3 hästar på lösdrift i vintras. 2 fölston och ett fullblod. Fölstona gick ute jämt oavsett väder, fullblodet kanske var inne ett tiotal nätter. Han hade alltid vintertäcke på sig ute.

Det gick åt ca en hösilagebal i veckan..lite drygt om jag minns rätt. Fast jag bor ju lite mer norrrut än dig...

Ligghallen fungerade som toalett :(så till slut mockade jag ut det värsta och stöade med nytt uppepå. Skyller på Lort-Fiorna jag lånat in, och i år blir det två andra så förhoppningsvis är dom renligare o gör sina behov utanför ;)

Mvh Lena

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
779
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 846
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 884
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka