Hur mycket fullblod blir för mycket?

Lahtel

Trådstartare
Jag håller på och funderar på vem jag ska betäcka med 2009. Jag har ett rent fullblodssto Lotus Pool - Fanaan, hon är hoppbetonad, men har mkt bra gångarter.
Sitt första föl fick hon i år e Hiphop, han fick 44 p på fölvisningen - men han var då otroligt överbyggd bak så han var inte i bästa visningsskick. Fölet är precis som sin mor väldigt korrekt i benställning och exteriör.
I år är hon betäckt med De la gardie, tanken är att få fram en dubbeltalang.

Jag har två kandidater till mitt sto,den ena är Aerline H som jag länge varit mycket sugen på, den andra är Lancier 987 - men frågan är om det då blir alltför mycket fullblod?
Hoppning är målet med aveln. Mitt sto har mycket bra hopphuvud och galopp, men saknar den där riktiga kapaciteten. Stor hoppkapacietet, bra teknik och bra lynne är det viktigaste.
Sen så gör det inget om det blir en skimmel. :)

Sv: Hur mycket fullblod blir för mycket?

I mina ögon kan det aldrig bli för mycket fullblod i! :angel:

Jag har ju tex själv i år gjort en dressyrhäst med 75% fullblod. Linjen är hårfin mellan genialitet och vansinne.. :grin: ja de vet jag i maj nästa år när den förhoppningsvis tittar ut. :o

Jag har för övrigt en 2 åringen hemma efter Lancier, MYCKET!! trevlig tjej, alla är mycket förtjusta i henne (inkl jag!) Hon ställer på allt och har ett kanon psyke. Har bara löshoppat lite smått en så länge så jag vet inte hur hon ter sig på högre höjder men avståndbedömning och teknik verkar komma naturligt.
Dessutom är hon riktigt snygg o modellen, som en modern sporthäst fastän att stammen är av äldre stuk.

Jag skulle gärna lägga Lancier på nåt av mina ston efter att ha träffat den här 2 åringen, kruxet är bara att han står på naturlig och jag vet inte om jag gids köra till honom med sto och föl, har dessutom tänkt betäcka på fölbrunsten nästa år om hon fölar i tid så då känns det mindre lockande. Annars tycker jag det kan vara en god idé att passa på medans han fortfarande är i livet.

Aerline ser ut som en ledsam valack i mina ögon, han faller mig inte smaken alls och jag skulle aldrig komma på tanken att besudla nåt av mina fina fullblodsston med honom :angel: :D

Hur mycket fullblod som blir "för mycket" är väl upp till den som ska hantera och rida hästen i framtiden? Jag tar mycket hellre 100% fullblod än 75/25 eller 50/50, men jag är också partisk fullblodsfantast! :angel:

Titta bara på Jaguar Mail, han är 81.64% fullblod.
Funkar väl typ ganska bra...

Själv har jag mitt fullblodssto dräktig med fullblodshingst i år, med målet att det ska bli en ridhäst och inte en galoppör.

Ja om valet står melan dessa herrar så skulle jag välja Lancier framför Airline H.
Annars tycker jag inte att det kan bli för mkt fullblod heller....

Sedan finns det ju massor med fina hingstar att välja på.
Hipp Hopp och Dela gardie känns ju som om de ligger väldigt långt ifrån varandra.

Det finns ju tex som både har lämnat gång och hopp eller är multitalanger själva:
Camaro M
Ludwigs Champion
Cartier

mfl.

Titta bara på Jaguar Mail, han är 81.64% fullblod.
Funkar väl typ ganska bra...

Själv har jag mitt fullblodssto dräktig med fullblodshingst i år, med målet att det ska bli en ridhäst och inte en galoppör.

Jo, Jaggan har jag spanat på, och tänkt att en sådan kanske man kunde få fram vid betäckning med Lancier. :angel:
Skulle jag betäcka med Lancier så blir det väl lite mer än 3/4 fullblod i hästen.

Alla som svarat hittills verkar gilla "mycket fullblod". Vore kul att höra från några med motsatt åsikt

Jo, HipHop och De la Gardie är långt ifrån varandra. De la Gardie har ju fantastiskt bra hoppblod bakom sig och är A-förvärvare inom dressyr, så jag tänkte att det kan bli lite kul att se vad det blir, då mamman har mycket fina gångarter och även har lätt för samling. Innan hon sattes i avel hade hon påbörjat piaff på töm. Hon är också superlydig och har den här uppsynen: Jag är snygg, störst, bäst och vackrast.
Blir De-la-gardie-avkomman för dressyrig så tänkte jag sälja den.
Anledningen till att det blev DGL i år var egentligen en slump. Jag hade planerat för Iowa, men han hade så dålig kvalitet på sperman så man var tvungen att komma till Flyinge för att betäcka, och det hade jag ingen lust med. DGL står bara två mil bort och jag har träffat honom och massor av hans avkommor flera gånger. Dessutom ska han ha gett flera fina avkommor just tillsammans med fullblod.

Det blev en mycket prisvärd och smidig dräktighet. Hon var borta knappt 1 vecka, det tog sig direkt och nu är hon dräktig på 100 dagar. Sen är det bara att hoppas på att det kommer ut ett fint levande föl.

Men visst finns det massor av fina hingstar, just nu har jag fastnat för Lancier och Aerline, båda är ju dessutom välbeprövade förärvare inom hoppningen. Dessutom tycker jag det är roligt om hingstarna har lite gång också, i och med att mitt sto har det. Jag tycker det är lite trist med de här hopphästarna som har trav som är som en knattrig symaskin. Jag har haft en sån och det var inte så kul.

Och jag som älskar fullblod och speciellt Lotus Pool säger att det aldrig kan bli för mycket fullblod :D

Då får jag väl sälja De la Gardie-avkomman till dig då, om det blir en liten fälttävlanshäst (vilket det skulle kunna bli). ;)

Liknande trådar

Avel Mitt sto är e Lotus Pool - Fanaan, rent fullblod med mycket bra ridmodell. Korrekt exteriört och mycket bra gångarter, 163 cm och...
Svar
8
· Visningar
1 365
Senast: Lahtel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka