Hur mycket Friskeis skall katten ha?

PelleP

Trådstartare
Har fått med en stor påse torrfoder Friskeis,men ingen stans på påsen ,står det doseringsmängd/dag för en normalstor huskatt,inget om energiinnehållet heller.
Katten är tämligen fet,så hellre något i underkant ,än för mycket.
Någon som vet?

Sv: Hur mycket Friskeis skall katten ha?

Om katten är tjock skulle jag slänga säcken faktiskt..
(skulle jag i andra fall göra hur eller hur men det hör inte hit)

Katter går upp i vikt av spannmål, och om du kikar lite på säcken, på innehålls förteckningen, så kommer du se att fodret inehåller ytterst lite kött.

Köp ett bättre foder, typ vad som.. :crazy:
Rekomenderar olivers(frakt hem till dörren) om du vill ha torrisar
annars MJAU burkmat. 3 kronor om dagen till missen för bra mat. :laugh:

Jag är ekonomisk laggd(snål),och katten är van vi detta foder,så jag kommer att fasa ut detta efter hand nivån sjunker i påsen.
Vad är kaloriintaget för en katt?

Ok?
Såhär stod det..
Vuxen katt 3kg 55gram/dag
katt 4kg 75g/dag
katt 5kg 90g/dag

Sen kan jag väl bara hålla med Zizzy om att det finns bättre foder..

Men om du är snål så tänker du ju bakvänt...

Katten äter ju MER av ett skitfoder än ett bättre foder..
Så i slutänden kan du ju få köpa ny friskis säck flera gånger om kanske på det bättre fodret??

Jag har faktiskt fodrat med Friskis en gång i tiden, innan jag visste bättre.
När jag bytte, såg man en stoooor förändring på katterna.
Både i lådan och plånboken men framförallt välmåendet på katterna.

Allt är inte guld som glimmar... Och man lär sig så länge man lever..

Menne... man är väl inte snål om man vill använda slut på den redan införskaffade påsen innan man köper en ny av ett annat märke?

Det är väl bara att sälja säcken för en liten slant i så fall, svårare är det väl inte ?

Haha så någon som inte blivit upplyst fodrar sin katt fel..
Man kan ju vara snäll och lägga en lapp i botten av säcken med råd och upplysningar om vad katter egentligen ska äta. :angel:

Jag har faktiskt köpt öppnade fodersäckar. :D
Inget märkvärdigt alls, bättre det än o slänga, man måste även tänka på naturen. Men först och främst vad vi köper och stoppar i våra katter.
MJAU är ett svensk foder, bättre för både katt och miljö än frakta Friskies från (england?) Eller RC-Frankrike.. Olivers -Canada..
Gisses vad pysslar människan med egentligen. :crazy:

Det är väl upp till dom som köper maten att ta reda på vilka fodersorter som är bra ? ;)

Nä eller hur... vem skulle inte nappa på en annons om "bättre begagnad friskies" :idea: ;)

Det finns dom som gör det, jag hör inte till den skaran dock men i alla fall. Om man är snål och inte vill köpa ett nytt foder förrän det gamla är slut så kan man alltid chansa att sälja det för en slant.

Anledning till att jag inte slänger säcken är att katten är två år och uppfödd på fodret.
Har haft honom sedan i torsdags,och vill inte förosaka mer omställning än nödvändigt ,samtidigt.
Som jag skrev kommer jag att succesivt byta foder,dels för jag inte gillar märkets reklamsatsning,det brukar vara ett inventerat mått på varans kvalitet,samt att jag tror katten skall ha lite mer animalisk föda.

Anledning till att jag inte slänger säcken är att katten är två år och uppfödd på fodret.
Har haft honom sedan i torsdags,och vill inte förosaka mer omställning än nödvändigt ,samtidigt.
Som jag skrev kommer jag att succesivt byta foder,dels för jag inte gillar märkets reklamsatsning,det brukar vara ett inventerat mått på varans kvalitet,samt att jag tror katten skall ha lite mer animalisk föda.

Du tänker helt rätt... Man byter inte mat över en natt!
Jag skulle ha bytt foder såhär:

3 dagar 75% Friskis 25% "Nytt foder"
5 dagar 50% Friskis 50% "Nytt foder"
5 dagar 25% Friskis 75% "Nytt foder
Sedan 100% "Nytt foder"

Om du vill ge honom mjukmat så rekommenderar jag MJAU som är en av de bättre sorterna på marknaden (min åsikt).

Om du ska byta till annat torrfoder så tänk på att det inte är kilopriset som avgör kostnad/dag! :idea:
Fast det är ju svårt att jämföra när det inte står dags-intag/kg :grin:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: gammalek
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 472
Senast: Hazel
·
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
Svar
11
· Visningar
787
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 565
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama