Hur mycket foder till fullblod?

Mitt har legat på en foderstat varit på 200% mer än en svårfödd häst i hennes vikt, arbete och ålder behöver enligt foderpogramet på HästSverige, hoppas på mindre i år då kollamasken visade bandmask och är nu avmaskad.

Mitt fullblod (numer död) åt oftast runt 7 liter havre, en halvliter sojamjöl, 9 dl olja, mineraler plus fri tillgång på hö. Var ändå inte tjock, dock har jag andra kunskaper idag så hade kanske sett annorlunda ut om han levde nu!

Det beror väl på vad man fodrar med? Generellt så behöver de mycket mer protein än vad foderstatsprogram säger att de ska ha, men det är ju individuellt. Har delat stall med fullblod som ser ut som ett fall för djurskyddsmyndigheterna om de fodras efter tabeller, men delar just nu stall med fullblod som klarar sig utmärkt på fri tillgång på hösilage med vettiga värden.

Mitt ena fullblod (nu såld) hade fri tillgång till hösilage och blev fet på det om hon inte motionerades.
Den andra (23 år, rids sporadiskt, lugnt) får ca 1½ kg Hippo grow alfa, 1½ kg lusernpellets och en hink (5 liter) färdigsvälld betfor på vinterhalvåret - utöver fri tillgång till grovfoder.

Mitt sto åt 16kg silage, 2,5 kg havrefri müsli och 0,5kg betfor om dagen.

Hur mycket just din häst behöver beror på individen, och vilket värde du har i grovfodret.

Min äter fri tillgång på hösilage, tuggar i sig runt 20kg/dygn, något mer då det blir riktigt kallt på vintern. Någon dl müsli för att få ner mineraler, men det blir ju bara lite skrammel. Rätt höga värden på grovfodret, funkar fint utan större tillskott även för hästarna i avel/tävling. Eget grovfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 076
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 936
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
803
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 063

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka