Hur mycket får era föl?

F

FTW

Har frågat förr, men inte fått svar . :cry:
Hur mycket mat ger ni era föl efter avvänjning?
 
Sv: Hur mycket får era föl?

Ligger just nu kring 500-550 smp per dag, men fölet går fortfarande tillsammans med stoet dagtid.
 
Sv: Hur mycket får era föl?

Glömde att fråga hur mycket du gett fölet under avvänjningen?

Att börja ge försikgt redan innan fölet är avvant, menar många är en förutsättning för att fölet inte ska få ett rejält viktras när det plötsligt blir utan mamman.
Vid abrupt avskiljning så tappar fölen ofta onödigt mycket vikt första veckan/veckorna.
 
Sv: Hur mycket får era föl?

Hon har ätit kraftfoder ända sedan hon nådde upp till morsans krubba ... ;) Tror ju inte hon fick i sig så värst mycket då, men hur som helst så har tillvänjningen till kraftfoder varit garanterat stegvis.
Avvänjningen har också gått över flera veckor, och vad man än kan säga så har hon INTE tappat i hull. Mitt lilla "problem" (?) är att hon är rätt så rund, och jag är rädd att hon ska växa för fort. Vill inte ha en broiler ...

Hon får nog i sig knappt 500 smbrp och ca 60 MJ, alltså för lite protein. Men jag får inte i henne mer mat, och hon är ju som sagt rätt fet ... Och jag kan inte få upp proteinet utan att energin drar iväg.
Är lite vilsen ... :o Tips emottages tacksamt!
 
Sv: Hur mycket får era föl?

Varför kan du inte få upp proteinet?
 
Sv: Hur mycket får era föl?

Du får ge något proteinrikt foder såsom Lucern, soja, krafft Pluss Grön, Krafft Protein el dyl så bör du ju få upp kvoten.
 
Sv: Hur mycket får era föl?

Klart att jag KAN , men om jag t ex lägger till Lucern så att proteinet blir rätt kommer hon dels inte att orka äta upp, dels kommer ju energin att bli för hög.
Vad göra?
Finns det något ännu mer koncentrerat än t ex lucern?
 
Sv: Hur mycket får era föl?

Tack!
Åker genast till Lantmännen!
 

Liknande trådar

Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
384
Senast: Mia_R
·
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
517
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
938
Senast: Nikan
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 889
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp