hur mycket är mycket?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Chappe_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 761
C

Chappe_

Mitt varmblod (ca 155 cm) vägde i september 450 kg. Idag väger hon 405kg. är det en stor eller liten viktminskning på nästan ett år?

Sv: hur mycket är mycket?

405 kg tycker jag låter väldigt lite på en häst på 155.
Min smäckra arab på 146 cm vägde 417 kg.

Vad tycker du, är hästen i lagom hull nu? Hur har den tappat så mycket i vikt?

Hurvida viktminskningen är för snabb eller inte beror ju helt på hur hästen såg ut då och ser ut nu och hur viktminskningen gick till.

jag tycker också det låter lite. Hon har tappat alla muskler ockås, men hon har tunnat ur ngt så frujtansvärt och det är liksom bara skinn och ben på henne nu, men hon är inte "uppdragen" man ser bara revbenen väldigt tydligt. Hon har hela sommaren gått på kraftigt bete och får mycket tillskotsfoder. Hon är 25 årgammal.

Kollat tänderna?? Vad får hon för tillskott? Träckprov?
Kanske hon inte klarar att stå ute dygnet runt längre på betet? Kankse behöver stödfodras inne en del av dygnet med bra grovfoder + lusern+ olja tex

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
634
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 227
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
331
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag vet att det står i info att en öppnad flaska metacam håller i 6 månader, men är det en så än där lite överdrivet snål...
Svar
18
· Visningar
812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka