Hm...ja visst tycker man att ett föl kan vara värt 15000 kr med den kombinationen.
Men ett varningens finger!En bekant har just nu en åring till salu med just den kombinationen hbl/connemara...han är 1 år och fullt frisk,en hingst...begärt pris 10 000 kr...och ännu är det ingen som svarat på annonsen.
Däremot en halvbror till denna som varit skadad som föl och där hållbarhet ej kan garanteras och är pris-satt till 4500 kr har de ringt som galningar på(lika gammal som ovan).
Hur är folk funtade egentligen?Är det inte värt 5500 kr mer för en häst som är frisk än att chansa på en som kanske blir det för 4500 kr???
Frågan är hur man ska räkna?Det finns ju faktiskt de som lånar ut dräktiga ston på foder gentemot att de får rida dem och sedan tar de hem dem innan fölning.
Då har ägaren egentligen bara kostat på språng+levande fölavgift och eventuell uppstallningskostnad hos hingsten...foderkostnaden har då fodervärden stått för under tiden tills stoet tagits hem igen...sedan har ägaren haft stoet hemma tills fölet är klart att vänjas av.Om nu folk ställer upp på sådant...hur ska man då så kallat "värdera" tiden hos den intresserade köparen?
Här är det ju många faktorer som faller in...tex kan stoet nyttjas till ridning?Ja då tycker jag faktiskt inte att hon ska få räkna bort den tiden mot avdrag på priset.Jag menar...hon kan rida någorlunda på henne tills ungefär en månad innan fölning...3-4 veckor efter fölning så kan hon rida igen.
Nja...jag tycker det hade varit mer skäligt att betala hingstens omkostnader och att du sedan betalar kostnaden från månad 10 fram tills fölet är 6 månader.Alltså totalt 7 månader....och göra avdrag för detta.
Men detta beror ju på ur vilken synvinkel man ska se på det hela...för att kunna göra ett korrekt uttalande så hade man behövt veta mycket mer om stoets användbarhet tex.
Ibland så finns de ju de som vet hur de ska spela på folks känslor för att få ett föl...man ska tänka på vad fölet kan vara värt(men ändå inte glorifiera det hela)...och att riskerna är mångfaldiga innan man har ett friskt föl på alla fyra benen!