Sv: Hur mycket aktiverar och motionerar ni era valpar?
Min valp är 17 veckor, blandras med mkt border collie.
Jag går 1-2 ggr per dag, sammanlagt 1-2h brukar det bli, då är han alltid lös och får upptäcka naturen. Under promenaderna blir det ju självklart en del lydnad som inkallning, vänta med att hälsa, avbryt av lek och bad, gå fot, mm. Går ganska lugnt för jag har ofta barnvagn och två barn med som ska gå i sin takt, titta på blommor och plaska i vattenpölar. Är det fint väder är dörren öppen hela dagen och då är hundarna ute mest hela tiden. Innedagar går jag ut med honom regelbundet och kissar såklart. Tränar honom varje dag med sitt, ligg och enklare övningar som jag vill att han ska kunna, är dock inte den som lägger ner timmar på trix, jag kör basgrejer som han måste kunna för att fungera i familjens vardag. Leker med honom litegrann när tillfälle ges men annars leker han mycket med min äldre hund. Sen stimuleras han genom att vi åker bil, är i stallet mm. Så jag brukar inte behöva lägga in aktivering på schemat, vardagen är tillräcklig för honom.
Man ska nog lyssna på sin hund och sin egen vardag. Om man inte är en person som vill träna mycket så finns ingen anledning att vänja en valp vid en sån vardag. Om inte valpen behöver det förstås, men det märker man ju då. Jag lämnar min valp hemma om jag går längre turer med min äldre hund eller om vi redan gått en ordentlig promenad på dagen. Jag ser ingen anledning att aktivera honom som en vuxen hund än, han behöver inte det. Tvärt om är det bra att kunna trappa upp med tiden tror jag.