Hur mycket aktiverar och motionerar ni era valpar?

Cillan

Trådstartare
Jag har en 4 månaders valp och brukar bara rasta honom lite på tomten och göra lite lekar övningar inomhus.
Vad gör ni med era och hur länge? :)

Sv: Hur mycket aktiverar och motionerar ni era valpar?

Promenader i hans tempo och så långt som han vill (typ. finns begränsningar ;))
Aktivering ute på gården, kamp med nalle, kasta lite boll, leka med matte, kurragömma
Hjärngympa, klickerträning, godissök, blodspår, aktiveringsleksaker

Han får vara ute hur mycket han vill och dörren står alltid öppen, kommer och går inne och ute som han vill.

Nu är ju min strax 9 månader, men jag har från börjat låtit henne gå med sålänge hon orkat. Hon har sedan liten varit med när jag promenerat stora hunden, men när hon har blivit trött har jag satt henne i väska och burit henne (liten hund)..

Småtrix och vardagslydnad har jag också hållt på med sedan dag 1, men på hennes nivå och inte så länge. Trappat upp det allt eftersom.
Viktigt att lyssna till hunden!

Nu som äldre är hon med i skogen när jag rider, går promenader på upp till 1mil och vi tränar allt mellan 30-1h blandade övningar om dagen (inte i ett sträck).
Nu har jag ju en liten ras som blir klar fortare, mina schäfrar har jag tagit det lugnare med vid motion beroende på hur mycket de har växt och hur de ser ut i kroppen. Lydnaden/spår och annat däremot har vi kört mycket med redan sen de är små.

Mvh Domino_s

Vad har du för ras?

Mina får följa med på vanliga promenader vid den åldern. Bara vara i trädgården och lite övningar inne är för lite tycker jag.
Han måste ut och få se världen :D

Min valp är 17 veckor, blandras med mkt border collie.

Jag går 1-2 ggr per dag, sammanlagt 1-2h brukar det bli, då är han alltid lös och får upptäcka naturen. Under promenaderna blir det ju självklart en del lydnad som inkallning, vänta med att hälsa, avbryt av lek och bad, gå fot, mm. Går ganska lugnt för jag har ofta barnvagn och två barn med som ska gå i sin takt, titta på blommor och plaska i vattenpölar. Är det fint väder är dörren öppen hela dagen och då är hundarna ute mest hela tiden. Innedagar går jag ut med honom regelbundet och kissar såklart. Tränar honom varje dag med sitt, ligg och enklare övningar som jag vill att han ska kunna, är dock inte den som lägger ner timmar på trix, jag kör basgrejer som han måste kunna för att fungera i familjens vardag. Leker med honom litegrann när tillfälle ges men annars leker han mycket med min äldre hund. Sen stimuleras han genom att vi åker bil, är i stallet mm. Så jag brukar inte behöva lägga in aktivering på schemat, vardagen är tillräcklig för honom.

Man ska nog lyssna på sin hund och sin egen vardag. Om man inte är en person som vill träna mycket så finns ingen anledning att vänja en valp vid en sån vardag. Om inte valpen behöver det förstås, men det märker man ju då. Jag lämnar min valp hemma om jag går längre turer med min äldre hund eller om vi redan gått en ordentlig promenad på dagen. Jag ser ingen anledning att aktivera honom som en vuxen hund än, han behöver inte det. Tvärt om är det bra att kunna trappa upp med tiden tror jag.

Jag har en 4 månaders valp och brukar bara rasta honom lite på tomten och göra lite lekar övningar inomhus.
Vad gör ni med era och hur länge? :)

Hade inte du en Border Collie? Behöver inte dom röra sig mycket?

Vi har en Cavalier King Charles tjej som nyss fyllt 5 månader, och hon går 2 kortare promenader (15-20 min) och en längre (40-45, där hon mest får vara lös o springa) om dagen. Samt är ute med mig i trädgården när jag gräver i rabatter o stökar, följer med till stallet o leker med andra hundar där, samt leker o sparkar lite boll med barnen nästan varje dag.

Så jag tycker att det som du gör med din hund låter alldeles för lite....eller så gör jag för mycket med min :eek: - men jag tror inte det, för att hon verkar må prima och följer med glatt överallt. :)

När min valp var så ung gick jag ut i skogen en eller ett par timmar om dagen, satte mig på en stubbe och lät valpen göra allt som valpar vill göra. Bada i lerpölar, springa runt, vila etc. Korta koppelpromenader för att träna följsamhet. Små övningar inomhus ibland. Miljöträning några gånger i veckan.

Men mest av allt - man ska låta valpen vara valp och upptäcka världen i sin egen takt.

När min valp var så ung gick jag ut i skogen en eller ett par timmar om dagen, satte mig på en stubbe och lät valpen göra allt som valpar vill göra. Bada i lerpölar, springa runt, vila etc. Korta koppelpromenader för att träna följsamhet. Små övningar inomhus ibland. Miljöträning några gånger i veckan.

Men mest av allt - man ska låta valpen vara valp och upptäcka världen i sin egen takt.

Plus på det! :)
Valpar ska få vara valpar!

I den åldern började vi med full längd på promenaderna (1-1,5 timme ca, beroende på vad vi hittar på. Lös nästan hela tiden och annan hund att busa med), kurs en gång i veckan, tränade lydnad och andra grunder korta stunder.

Tillägg: och miljöträning såklart. Gå lite på stan, sitta still på en parkbänk, träffa barn, vara på nån agilitytävling...

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 273
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Har alltid haft större hundraser där rekommendationer varit att motionera växande hund försiktigt. Efter diskussioner med hundfolk så...
Svar
13
· Visningar
1 386
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
920
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka