Hur mkt olja/tillfälle?

B

BJÖRKIS

Hur mkt olja/tillfälle kan man ge? Är det ok med 2 dl vif en giva?
 
enligt andra disskutioner här så klarar en häst inte av med än 1 dl åt gången.
hästen an inte bryta ner olja som vi människor kan
 
Enligt rekomendationerna skall man inte gå över 75-100 gram per 100 kg häst o mål. Alltid med försiktig tillvänjning o koll, det är inte alla hästar som tål så mycket. Att ge 1 dl per mål till en stor häst blir lite om man verkligen vill ersätta stärkelse med fett tex åt en korsförlamningshäst.
PL
PL
 
Jag ger min pålle 2 dl om dan, fördelat på 2 givor. :smirk: Använder majsolja. Jag har hört att man kan ge upp till 3 dl majsolja om dan, men vet ej säkert... Man märker ju om hästen blir lös i magen eller ngt av oljan, då ger man uppenbarligen för mycket. :crazy: Vilken olja tänkte du använda? :confused:
Tex Kraffts olja ska man ju ge i mindre doser än typ majsolja har jag för mig... :crazy:
 
Lite löjligt att tala om maxgivor utan att ange häststorlek.
Vad beträffar dygnsgivan är den det dubbla mot givan jag skrev i förra tråden.
Det skulle innebära att man kan ge ca 1 liter per dag åt en 500 kgs häst. Nu har det ju ochså betydelse vad man ger för foder i övrigt Ger man tex några kg Matildahavre så blir det ju ett rejält tillskott där. Har sett utländska uppgifter på runt 12% av foder (ts) som totalfett. Räkneexempel, 500 kg häst får 6 kg ts hö (1,5% fett) 2 kg havre(10%fett), fett i foder blir 90 g+ 200 g= 290 g, maxgiva 12% av 8 kg = 960 g man skulle då kunna tillsätta 670 g per dag. Stämmer ganska bra även med svenska riktlinjer.
Ingen skillnad hur mycket man kan ge av raps majs eller sojaolja(krafft).
PL
 
Vad man måste tänka på om man skall ersätta stärkelse/spannmål med fett är att man måste göra om hela foderstaten så att det inte blir för lite protein mineraler mm.
PL
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö min häst behöver mer fibrer, men jag vet ibte vad jag ska köpa för foder. sen har ja dålig koll på hur man ser hur mkt fibrer ett foder...
Svar
5
· Visningar
749
Senast: Tossa90
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 239
Senast: Bison
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 433
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp