Hur mkt mat?

K

Krumelux

Hur mycket mat ger ni som bara ger torrfoder era katter? Jag har precis bytt foder och om man ska gå efter vad som står på påsen ska min 4 kilos katt ha ca 50g/dag.
Det blir knappt 1,5 dl. Jag tycker det känns väldigt lite. Och det tycker katten me. Går och tigger om mat nästan hela tiden.

Sv: Hur mkt mat?

Mina katter får också mer än vad som står på påsen. Dom har fri tillgång. Och dom är inte tjocka. Dock är dom 8 månader nu och växer väl fortfarande så jag får väl se hur det blir sen om jag blir tvungen att begränsa då.

Min älskling har fri tillgång till sitt torrfoder!

Men det beror väl lite på hur katten är... Är h*n ett riktigt matvrak så får man kanske passa sig lite, men annars brukar de kunna avgöra mängden mat själva! :)

Det är "problemet" med torrfoder. Det är väldigt koncentrerad mat. Liten mängd, mycket energi. Har man en hungrig katt riskerar man att:
1. Få en fet katt för man ger den mer mat för att den ska bli mätt vilket medför att den får i sig mer energi än den behöver (ofta).
2. Man får en hungrig av skälet att man inte ger katten mer mat för man vill slippa få en fet katt.

:crazy:

Vi ger enbart torrfoder och vi har 1,5 dl som måttstock.
Så misse får halva den dosen på morgonen och sen får hon 1/4 av dosen när vi kommer hem från jobbet och resten på kvällen.

Visst kan hon gå och kika i sin matskål men oftast så är hon inte hungrig utan då går det lika bra med lite kel eller lek. Dvs, har hon ingenting bättre för sig så äter hon och skulle vi ha obegränsad mängd så skulle hon rulla fram efter ett tag, säkert!

Hon har heller aldrig satt sig och jamat över att maten är slut. Det är väll en vanesak också tror jag.

Vissa dagar så kan det bli några knaper extra, men inte alls så mycket mer än 1,5dl måttet per dag.

Min kastrerade hankatt på drygt ett år har fri tillgång på torrfoder. Har testat att ge honom blötmat också men han slickar i sig gelén och lämnar resten att torka och lukta illa.

Jag skulle faktiskt inte tro att han äter mer än ca 1,5 dl per dag. Jag fyller upp matskålen som kanske rymmer 3-4 dl och fyller på när det är slut, ca varannan, var tredje dag.

Mina får ca 5 kaffemått var om dagen, det är enkelt att mäta med från den stora burken jag har maten i. Vissa dagar mer och vissa dagar mindre.
Visst får de burkmat också men hittills har jag inte hittat någon sort som de riktigt tycker om utan de bara tittar på mig och undrar om jag verkligen menar att de ska äta upp det som finns i skålarna:crazy: , tonfisk får de på kvällen men 1 burk delar jag på 3 dagar i 2 skålar och då äter de upp kanske 1/3 av den mängd de har fått.

Däremot köttfärs, bara den är Tacokryddad älskas här och stekt kyckling

Jag ger på ett ca så mycket det står på påsen.
Men jag har 5 katter så det är inte lätt att veta om de snor varandras mat.

Eftersom 2 av dem är matvrak och har ingen botten så kan jag inte ha fri tillgång till mat.

Halva potionen mat på morgonen och halva på kvällen.
I bland får de lite mer.

Men mina katter är feta. En på 9;5 kg, 2 på ca 6 kg.
De andra 2 är kattungar men den ena väger ca 4 kg och minstingen 2 kg.
Inte för lite iaf, aningen mycket kanske de väger, men minder mat kan jag inte ge dem iaf.

Min har fri tillgång och äter ungefär de 40-50 gram hon ska äta. Hon är inte så stor i maten, så torrfoder är idealiskt för henne av den anledningen som Sol säger; liten mängd men mycket energi.

Min älskling har fri tillgång till sitt torrfoder!

Men det beror väl lite på hur katten är... Är h*n ett riktigt matvrak så får man kanske passa sig lite, men annars brukar de kunna avgöra mängden mat själva! :)

jag har ett matvrak på ett år, så han kan man INTE ha fri tillgång till..men skulle gärna vilja ha det....

Min katt har fri tillgång till torrfoder o vatten. Burkmat kan han få nån gång ibland som godis!

hej!

Jag har inte katt ännu, men det är ev. på g inom en längre framtid.

Vår hund är av den sorten att han äter en sorts torrfoder, o tycker det är jättegott 3-4 portioner, sen har han tröttnat, och äter bara när det verkligen inte går att låta bli att äta mer, då han är för hungrig.

Hans favoriter hittills (torrfoder) Är Husse, Royal Canin, Hills, Precept och ProPlan.

Äter era katter ngt av dessa märken? Vilka fungerar o fungerar inte?
Vilket märke tror ni har bäst smaklighet och näringsinnehåll?

Så nyfiken på detta med torrfoder till katt :)

Är det hundar som kan äta kattmat o må bra av det, eller tvärtom? Vill minnas att ngt av alternativen inte räckte näringsmässigt. Gissar på att hundar kan äta kattmat, men katter inte ska äta hundmat?

Katter mår inte bra av att äta bara hundmat eftersom hundmat innehåller för lite protein, A-vitamin och taurin.

Det enda torrfoder som har en kötthalt, proteinhalt och fetthalt som värt en katt är Eukanuba. Jag anser dock inte att torrfoder alls är att föredra till katt eftersom kötthalten helt enkelt inte kan bli lika hög som den i bra våtfoder.

Katter mår inte bra av att äta bara hundmat eftersom hundmat innehåller för lite protein, A-vitamin och taurin.

Det enda torrfoder som har en kötthalt, proteinhalt och fetthalt som värt en katt är Eukanuba. Jag anser dock inte att torrfoder alls är att föredra till katt eftersom kötthalten helt enkelt inte kan bli lika hög som den i bra våtfoder.

Ahaa, är det så det ligger till! :)

Finns det inte färskfoder till katter. Det finns ju flera olika till hundar, tex Bravo, Nordic osv.

Är det typ whiskas och pussy osv som är ngt att ha, eller vika märken är ok?

Nej, tyvärr finns inget färskfoder till katter i Sverige men det skulle helt klart vara det bästa (eller det skulle iaf kunna vara det allra bästa). Whiskas är väl ingen höjdarmat, Pussi tror jag är helt OK. MJAU är bra (förutom "sunda målet") och Specifics våtfoder är bra. EaglePacks är hyfsat.

Aha, då vet man :)

Hur är det med Husse? De har väl våtmat nu oxå till katter? Låter så bra att de levererar det ram till dörren :) Hunden gillade deras torrfoder i alla fall :D

Jag tror att Husse iaf har en variant våtfoder som är helt OK. Kolla efter hög halt kött och/eller köttbiprodukter, inget spannmål (lite grönsaker är OK) samt hög proteinnivå (för burkmat är 9-11% hög proteinnivå).

Jag tror att Husse iaf har en variant våtfoder som är helt OK. Kolla efter hög halt kött och/eller köttbiprodukter, inget spannmål (lite grönsaker är OK) samt hög proteinnivå (för burkmat är 9-11% hög proteinnivå).

Tack för bra svar :) Nu ska ni få diskutera vidare om det aktuella ämnet, det blev lite OT här. F´låt!:)

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
488
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama