Hur mkt mat?

O

_otursbarn_

Ska min pålle ha?
han är en arab/halvlobdskorsning. 156 cm hög. Rider en timme varje dag. vanligt dressyrpass, ut i skogen, hoppninge en gång i veckan + ev tävling.

Ger idag:

Morgon:
3 kg Hö
1 liter Havre +morötter
1 skopa pelletterad Betfor
en "skopa" (lite mer än i dl) hippoplus (mineraler)

Lunch:
3,5 KG hö

Kväll:
3,5 kg Hö
1 liter havre + morötter

just nu är han lite tunn och har svårt att bygga muskler.
Ska jag ge något mer utöfer detta /byta nåt mot annat

På morgonen kan jag inte ge mer då han inte alltid äter allt.. :crazy:


Hjälp mig
 
Tyvärr är det omöjligt att ge ett svar på din fråga då skopor i x storlek och x antal morötter + oanalyserat hö ger noll information. Om du inte har möjlighet att analysera höt så måste du med ögon o näsa avgöra om det är ett ok hö och då kan det ändå vara på tok för låga värden som man aldrig kan se förräns hästen faller ur.
Översätt alla skopor till kg - även morötterna, ta med hem o väg om ni inte har våg i stallet.

Ser höet grönt och friskt ut och luktar kryddigt - örtigt gärna med blad och inte bara pinnar, på timotejen tex kan man se om den gått i frö, ju mindre i frö desto bättre värden. Isåfall kan du utgå från ett generellt värde som i Freefarms foderberäkningssystem.

Är höt gulaktigt, pinnigt och luktar jordkällare - köp nytt du riskerar din hästs hälsa.

Man kan omöjligt veta vad din häst får i sig och att han inte bygger kan bero på proteinbrist ELLLER att han får för mycket grovfoder och inte kan ta upp tillräckligt då mycket energi går åt till att bryta ner fodret. "Tunna" hästar är svåra att fodra "upp" på grovfoder.

Med ett riktigt bra hö kan man täcka hela behovet, med ett hyfsat hö till en häst som din så börjar man att räkna på ca 7-8 kg hö, 1-2 kg havre och fyller på med betfor, morötter o mineraler tills man får en balanserad foderstat. Ska du använda ett färdigfoder typ krafft så gäller det ändå att du måste "veta" vad höt innehåller sen får du läsa på påsen och räkna....

Väg dina fodermedel, uppskatta höt om du nu inte har möjlighet att analysera och räkna ut vad det blir.
 
Håller med ovanstående. Utan värden är det svårt att veta vad hästen behöver mer eller mindre av. Det är svårt också att veta vad "tunn" innebär utan att ha sett hästen, men eftersom du skriver att han har svårt att bygga muskler så antar jag att han får för lite protein i foderstaten. Lucern är då ett tips, det är proteinrikt. (Väljer du hackat strå räknas det som grovfoder och kan ersätta en del av höet, men så länge han är tunn och höet av vettig kvalitet tror jag inte du ska dra ner på det, bara komplettera det).
Du kan ersätta en del av havren med korn för att få lite långsammare energi, lite mer fett och ev lite lugnare häst. Eller lägga till korn utöver havren, om han funkar bra på havre.
Du kan lägga till lite kli för att öka på proteinet och fosforn i foderstaten, det håller magen igång också, fiberrikt.
B- och E-vitaminer hjälper hästen att bygga muskler och återhämta sig från hårt arbete. Hästar har visserligen sällan vitaminunderskott i en normal foderstat, men när vi inte vet värdena på höet, så kanske en vitaminkur kan vara en idé.

Men en viktig sak är att hästen inte kommer att bygga muskler om den inte får vila. Tränas den en timme om dagen så ansträngs musklerna, och bryts ner en aning. Det tar 48 timmar för dem att återhämta sig och då byggas upp lite starkare för varje gång. Vilar hästen för lite så kommer den att tappa i muskelmassa, just pga hård träning, oavsett vad den får i sig i matväg.
Väl i toppkondis och styrka kanske hästen inte längre blir så ansträngd av ett träningspass att den behöver vila lika mycket, men i muskelbyggarfasen och efter särskilt ansträngande pass är det viktigt. Du kan promenera avsuttet med honom så han får röra på sig om du inte tror hagen räcker för det, för det är viktigt att hålla cirkulationen igång under vilodagarna. Du kan även varva arbetet så att vissa dagar bara består av lugna skrittrundor i skogen eller t ex tömkörning för att undvika att belasta ryggen dagligen. Jag skulle nog begränsat mig till tre dagars hårdare arbete i veckan, det är nog för att bygga muskler och kondis, och stoppa in lättare, lugnare arbete respektive helvila ett par.

Hästen tappar inte heller i kondition om den vilar ett par veckor (även om man såklart behöver trappa ner och upp lite nätt, och anpassa foderstaten till vila), utan tvärtom intygar många att deras hästar musklat sig mer under sådan vila. Kanske din häst skulle muskla på bra om han bara får vila en vecka nu? Jag tycker generellt att det är lämpligt med ett par veckors vintervila, ett par veckors sommarvila, och någon vilovecka vår och höst, för allmän återhämtning för alla parter. På äldre hästar kan vilan bestå av tex skrittpromenader, eftersom deras leder inte mår bra av helvila. Men musklerna gör det.
 
glömde visst att skriva ut vad mkt det var.. heh.. skopan är på ½ liter i betfor. han får närsan en hel.. inte riktigt.. :smirk:
Morötter är väl ca ½ liter.

Höet är väl itne det bästa precis :crazy: men det finns ingen möjlighet att få dit eget hö. Stallägarna tar hem hö från en eger åker. och det finns itne plats för eget.. :(

Scuk, står på kö till å få byta stallplats. vill ju ha bra hö som är fräscht. :smirk:

Men som sagt. Vad för foder skulleni komplettera med, efter som jag märker att något saknas då han har svårt för å sätta muskler, men vldans lätt för å tappa :cry:
 
Jag har också en arab/halvblodskorning. Han är 18 år och 163 cm hög.
Han får.
Morgon:
3 kg hösilage, ½ kg havre och 2 dl betfor

e.m: 2 ½ kg hösilage och lite halm

Kväll: ½ dl havre, 2 dl betfor, 1 dl mineraler och
4 kg hösilage.

Han har tidigare fått 3 kg havre och lite mindre än ett kilo betfor per dag men är nu så pigg att det inte behövs.
 
Du har ju fått svar och råd! Passar de inte, eller vill du veta exakta mått?
Det kan man inte ge dig utan att veta hövärdena (och även då är det bara kvalificerade gissningar eftersom hästar har olika stora behov). Det blir faktiskt upp till ditt foderöga att bedöma.
Jag tipsade att lägga på något proteinrikare foder, t ex kli och / eller lucern, du kan ge soja också, och / eller öka kraftfodergivan med t ex korn (- Hur mycket och i vilken mängd beror på hur mycket mer energi och fett du vill ge hästen) SAMT att lägga in fler vilodagar, så ska du se att hästen får lättare att bygga muskler, och inte tappar så fort.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 549
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 349
Senast: CFrisk
·
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 877
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp