Hur mkt lucern?

harpadisa

Trådstartare
(råkade lägga tråden fel innan)

Hejsan!
Jag har ett dräktigt shettis sto som ska föla i mån skiftet juni/juli. Tycker att hon känns lite tunn och undrar därför hur mkt lucern (pellets) jag kan ge henne utan att det bli för mkt protein m.m så hon riskerar att få kolik/fång. Just nu får hon ca 3 dl/dag.

Någon som ger sin shettis lucern?

Mvh Elin och Kallie

Sv: Hur mkt lucern?

Stallets dräktiga Amerikanska miniatyr (77 cm hög) behöver mkt käk när hon är dräktig för att inte falla ur, så hon har fri tillgång på lusernhack i boxen + hö. Hon äter 2-2,5 kg hack/dag.

Lusern är grovfoder så du kan ge ordentligt av det, 3 dl är ingenting. Fång får dom inte av protein, men du kan ju vänja in större mängder med lite försiktighet.
Du kan ju börja med att lägga på 1 kg och se hur resultatet blir, och sen får du gå vidare utefter det. Det är viktigt att hon har gott hull inför högdräktigheten, är hon för smal då kommer det vara nästintill omöjligt att få upp hennes hull och då blir digivningen inte rolig.

Liknande trådar

Foder & Strö Är ute i god tid nu, men får hem mitt dräktiga sto 1april beräknad att föla i slutet av maj. Hon är enligt uppgift redan nu väldigt...
Svar
13
· Visningar
3 142
Senast: Masse
·
Foder & Strö Hejsan! Jag har ett dräktigt shettis sto som ska föla i mån skiftet juni/juli. Tycker att hon känns lite tunn och undrar därför hur mkt...
Svar
6
· Visningar
846
Senast: harpadisa
·
M
Foder & Strö Jag har ett dräktigt sto som är lite tunn och jag vill få upp henne i hull nu innan hon är högdräktig (ska fölsa sista veckan i juli)...
Svar
7
· Visningar
1 320
Senast: -moa-
·
Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur... 2
Svar
33
· Visningar
4 711
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka