Hur mkt jobb kräver en vallhund?

tessiem

Trådstartare
Vi har en gård med 11får, lite nötungdjur över sommaren.

Vi har funderat på att ha en hund som kan valla då det är ett helvete att flytta fåren (inte så tama får tyvärr).
Dock är jag inte säker på att vår aktivitetsnivå är tillräcklig för en renodlad vallhund..vad tror ni?

Jobbet blir vallning (ett par ggr i veckan)
sedan tänker jag att hunden (förhoppningsvis) kan följa med ut på ridturer samt ngn långpromenad per dag. På helgen kan man ju träna viltspår ibland eller lydnad/agility men det blir inga mängder då vi har småbarn & hästar = dåligt med tid.

Vad tror ni? Skulle en BC vantrivas? Jag tyckte att Mallen vi hade var rätt stressad (understimulerad?) och en BC är ju ännu mer arbetsnarkoman.

Vad är alternativet? Ha en mer "sällskapshund" som ev. kan valla (typ västgötaspets eller heeler)?

Sv: Hur mkt jobb kräver en vallhund?

Mer fråga om intresse att jobba med hunden än antalet får.
Att träna upp en unghund på ovallade får är oftast svårt.
Västgöte o får, tveksamt men det skall bli intressant hur våran fungerar.
PL

Intresse finns men tid är bristvara.. Jag har tidigare tränat/tävlat i bruks och lydnad och drömmen att göra det finns fortfarande men sen vi köpte gården försvinner all tid iväg..
Så frågan blir: fixar en BC att vara som "en vanlig hund" utan att få aktiveras 4-6h om dagen?

Mer fråga om intresse att jobba med hunden än antalet får.
Att träna upp en unghund på ovallade får är oftast svårt.
Västgöte o får, tveksamt men det skall bli intressant hur våran fungerar.
PL

Håller med PL, men skulle vilja påståa att det är ganska omöjligt att träna en unghund på oinvallade får.
Att få fram en någotsånär fungerande vallhund av en BC, kräver tid, blod svett o tårar.
Fåren kan du få hjälp med att valla in, sedan måste ni gå kurs med hunden o ha möjlighet att träna mellan kurstillfällena.
Kontakta närmaste lokalklubb:
http://www.proteamonline.se/customers/content.asp?Id=1935&ContentId=45894

På rasklubbens hemsida finns massvis av information:
http://www.svak.se/
Har ni haft en riktig Malle tidigare o inte en Malle Light, så skulle jag tro att de är ganska lika i aktivitetsnivå.

mvh

Collie kanske skulle passa? Nu är jag totalt oinsatt i vallning men min tränare vallar iaf med sina collies :)

Finns ju en hel drös med andra hundar i vallhundsgruppen som säkert kunde passa bättre. BC verkar ju vara i överkant på det överaktiva stadiet...

Jag kan återigen tipsa om Lancashire heeler. Det är ingen utpräglad vallhund utan är väldigt allsidig även om det är en vallhund sas. På Island är de väldigt populära som gårdshundar och hjälper då till med fåren samtidigt som att de jagar råttor och möss hemma på gården.
Uppfödaren till min heeler vallar får med sina hundar och det är inte varje dag.
Det är en väldigt förig och trevlig hund som dock behöver aktiveras hyfsat mycket för att må riktigt bra.

Fråga till alla: Jag har inte alls koll på vallhundar, men kan man inte köpa en redan "vallutbildad" BC? Eller någon annan vallhund som redan vet hur man gör?

Fråga till alla: Jag har inte alls koll på vallhundar, men kan man inte köpa en redan "vallutbildad" BC? Eller någon annan vallhund som redan vet hur man gör?

Jo, det kan man och det är väl det säkraste kortet att satsa på. Fast det kostar ju...

Ja jag har nämligen för mig att jag läst om det i någon annan tråd. Kanske är det TS borde satsa på? Av ren nyfikenhet, vad kostar en färdigutbildad vallhund ungefär?

Jo, det kan man och det är väl det säkraste kortet att satsa på. Fast det kostar ju...
Om man har gård o deklarerar som jordbrukare så är hunden lika avdragsgill som en traktor, gäller även foder o veterinärkostnader, i princip allt utom medlemskapp i klubbar.

Här hittar man lite äldre hundar med varierande grundträning/meriter:

http://vallreg.svak.se/d_puppies.php?MENUSELECT=5&VR_SELECT=2

Det var faktiskt en redan utbildad hund till salu som gjorde att jag frågade..
Pengarna kan man dra av som sagt så det är inget problem (ca 15.000kr har jag hört är ett "normalt" pris?) men frågan är om det vi kan erbjuda i aktivitetsnivå skulle vara tillräckligt för en BC..

Innan har Heelern & västgötaspets varit av intresse men problemet är att vi då inte kan få tag i en utbildad hund utan måste börja med valp. Och att lära oss/hunden/fåren samtidigt känns lite..hmm..svårt?

15 000 låter ganska lite, det är ju bara snäppet över valppris. En släkting till mig köpte en "färdigutbildad" BC till sin gård med får och nöt för runt 40 000. :)

Men kan man få hjälp att valla in fåren och köpa en grundtränad hund som man har intresse av att vidareutbilda så kan man komma undan ganska billigt kan jag tro. :)

Det var faktiskt en redan utbildad hund till salu som gjorde att jag frågade..
Pengarna kan man dra av som sagt så det är inget problem (ca 15.000kr har jag hört är ett "normalt" pris?) men frågan är om det vi kan erbjuda i aktivitetsnivå skulle vara tillräckligt för en BC..

Innan har Heelern & västgötaspets varit av intresse men problemet är att vi då inte kan få tag i en utbildad hund utan måste börja med valp. Och att lära oss/hunden/fåren samtidigt känns lite..hmm..svårt?
Jag skulle nog slå till på den hunden, lite beroende på linjer o hundens ålder.
Det ni kan erbjuda låter ganska rimligt.

Vad gäller priser på BCs så är de ju ganska låga, jämfört med andra renrasiga hundar. När jag för dryga 10 år sedan funderade på att sälja min hund pga flytt till storstaden så var priset för en 2 åring med GK LP 15 000 + moms, tror inte priserna ökat dramatiskt.

Vad gäller Heeler o Västgöte lär du inte hitta någon utbildad för de finns nog inte öht.

ojdå..okej..15.000 var det pris jag hörde men det är klart..jag förstår ju att det kan vara dyrare med tanke på det jobb som ligger bakom.

15 000 låter ganska lite, det är ju bara snäppet över valppris. En släkting till mig köpte en "färdigutbildad" BC till sin gård med får och nöt för runt 40 000. :)

Men kan man få hjälp att valla in fåren och köpa en grundtränad hund som man har intresse av att vidareutbilda så kan man komma undan ganska billigt kan jag tro. :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Ni har säkert sett hundratals av dom här trådarna, ni har säkert också sett hundra av dom här trådarna som börjar med "Ni har...
Svar
17
· Visningar
1 950
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka