Hur mkt hö?

fiaskurken

Trådstartare
(och nej, jag har inte analys på höet... )

Pållen jag snart kommer att ta hem har fått fri tillgång på hösilage i hagen, nu har jag inte längre den möjligheten. Vad skulle ni starta upp med i höväg, hur många kg? Han är rätt rund dessutom så han skulle behöva banta lite:p

Sv: Hur mkt hö?

fiaskurken skrev:
(och nej, jag har inte analys på höet... )

Pållen jag snart kommer att ta hem har fått fri tillgång på hösilage i hagen, nu har jag inte längre den möjligheten. Vad skulle ni starta upp med i höväg, hur många kg? Han är rätt rund dessutom så han skulle behöva banta lite:p

Ett riktvärde är ju att en häst ska ha minst 1 kg stråfoder per 100 kg/dag

Jag kör med riktvärdet 1.5 kg hö per 100 kg häst/dag. =) Tima väger ca 550 kg och får MINST 8 kg hö när innesäsongen börjar. Fram emot vintern, går det nog upp emot 10 kg eftersom de då äter en hel del för att hålla värmen, även om de nu har täcken. Vi har fin halm också, med en hel del ax kvar. Det äts också glatt av hästarna, så inte är det brist på stråfoder.

Ska man banta hästen är det inte i första hand stråfodret som ska dras in, utan kraftfodret. Man kan iofs byta ut en del av höransonen mot halm, för att få lite "magrare" stråfodergiva. Men som sagt, bantar hästen gör man INTE med att minska på mängden stråfoder, utan stråfodret ÄR viktigt för att kunna balansera upp övriga foderstaten. Se i så fall över övriga foderstaten, samt MOTION! :bow:

Jo,jag brukar också räkna så, men har hört ca 1, 2 kg per 100 kg häst ungefär. Jag tänkte om man skulle tänka på att ge mer hö än "vanligt" när han haft fri tillgång tidigare så det inte körde ihop sig i magen eller så?? Självklart ska jag inte dra ner på stråfodret i första hand, men en pytteminskning i kombination med motion och mindre kraftfoder brukar hjälpa enligt mina erfarenheter.

Det man ska räkna på för att hålla mage/tarm i trimm är 1 KG TORRSUBSTANS per 100 kg häst. Det går alltså inte att säga exakt hur mycket utan att veta ts i grovfodret. Men har man hö blir det ju mycket rikigt 1,2 kg som minimigiva.

Har man ett dåligt balanserat grovfoder (näringsmässigt) blir det mer obalans i foderstaten ju mer grovfoder man ger. Ska man ge mycket grovfoder behöver man alltså ett hö/ensilage/hösilage med balanserad kvot.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
851
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 102
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 376
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar